جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 25 شهريور 1395     
بدون رنگ کردن مو و لباس‌های زننده خوشتیپ بودم

 رضا شاهردوی می‌گوید بدون رنگ کردن های مو و پوشیدن لباس‌های زننده خوشتیپ زمان خودش بوده است.

 

مرتضی رضایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ شاهرودی هر کاری هم کند و هر چیزی هم که بگوید باز همان شاهرودی است.همان مالدینی دوست داشتنی پرسپولیسی ها.بازیکنی که اگر در دربی حاشیه ای به وجود می آمد او بازیگر یکی از نقش های اصلی اش بود.در روزگاری که خیلی ها به وضعیت ظاهری شان اهمیتی چندانی نمی دادند رضا مالدینی از خوشتیپ های زمان خودش بود و آنقدر محبوب و پرطرفدار که:«هر روز کادو می گرفتم،هر روز طرفدارها می آمدند مقابل منزل مان امضا می گرفتند و هر روز تیپ بود و فوتبال و محبتی که مردم به من داشتند.»شاهرودی فردای بازی ایران مقابل چین مهمان ما در کافه خبر بود.او از تیم ملی گفت،از کی روش انتقاد کرد و در بخش اعظمی از مصاحبه هم برگی از تاریخ را ورق زد و به دهه 70 برگشت.جایی که تازه داشت اوج می گرفت و مراحل مالدینی شدنش را یکی پس از دیگری طی می کرد.بازیکن چپ پای سرخپوشان درباره دربی هم حرف زد و نظرش این بود که این بازی با تمام بازی های فرق دارد و حالا که استقلال قعر نشین است دلیل نمی شود پرسپولیس بتواند به راحتی این تیم را شکست دهد.

موافقید از بازی با چین شروع کنیم؟تصور خیلی ها این بود که با توجه به درخشش آنها در بازی با کره جنوبی،ایران کار سختی داشته باشد.اما شاید خود کی روش هم فکرش را نمی کرد که چینی ها تا این اندازه محتاط بازی کنند.

من هم همین فکر را می کردم که چینی ها با توجه به مسابقه ای که با کره جنوبی داشتند ایران را تحت فشار بگذارند اما این طور نشد.ترسیده بودند.ما باید از این موقعیت استفاده می کردیم.آنها با ادعا بازی می کردند.در نیمه اول هم فقط فیلم بازی ایران و قطر را دیده بودند و دوست داشتند از پشت رامین رضاییان حمله کنند اما رامین در این بازی خوب بود.می شد چین را برد اما از موقعیت هایمان استفاده نکردیم.

این انتقاد هایی که می شود...

سه امتیاز این بازی به درد ما می خورد.من بارها گفته ام که کی روش مسائل فنی اش بالاست اما الان فقط داریم به یک شیوه بازی می کنیم.جمع می شویم در دفاع و دل خوش می کنیم به ضد حملات.در تهران باید با دو مهاجم حمله کنیم اما این اتفاق نمی افتد.در هر بازی ما دیدیم که شیوه یکی است.به نظرم کی روش دارد بازیکنانی را بازی می دهد که نباید در ترکیب باشند.

مثلا؟

اشکان دژاگه یا حتی آندو.به نظرم جوان ها را بگذارد بهتر است.حتی وحید امیری هم می تواند بازی کند.

هافبک دفاعی؟

می تواند بازی کند.خلاق است و شوت زن.همه این اتفاقات در تمرینات می افتد.

درباره جهانبخش،او در بازی با قطر تا زمانی که تیم قفل بود بازی اش به چشم نمی آمد.مثل گوچی نیست که نجات بخش باشد.به نظر می رسد که آدم شرایط سخت نیست؟

من می گویم یعنی خود کی روش این چیزها را نمی بیند؟من خودم اگر می گویم وحید امیری، برای این است که مهره ای خلاق است و خیلی به درد تیم ملی می خورد. در بازی با قطر هم در دقایق آخر به زمین آمد ولی به نظر من باید از اول جای دژاگه یا آندو می آمد ،چون بازیکن خوبی است. به نظرم سرعت میلاد محمدی خیلی خوب است او در راه آهن شاگرد من بود اما از نظر تاکتیک پذیری کمی کار دارد که باید از سرعتش استفاده کند و ما این را در بازی با چین ندیدیم. او خوب به توپ می رسد و توپ را سانتر می کند اما در بازی با چین این را ندیدیم شاید هم کی روش به او گفته بود که مثلا ایستا بازی کند . به نظر من باید به این بازیکن ها بها بدهیم، یعنی بگذاریم که کار خودشان را انجام بدهند و نترسند.

*شما کلا وضعیت را چطور می بینید؟ الان از هر تیم دو بازی دیده ایم.

با تساوی مقابل چین یک مقدار کار سخت شد اما باز هم به جام جهانی رفتن دور از دسترس نیست و ما می توانیم، به شرط آنکه کمی سیستم مان را تغییر بدهیم. من باز هم تاکید می کنم وقتی که جلوی صدهزار نفر می خواهیم بازی کنیم باید روش کار و سیستم مان را عوض کنیم،لااقل با دو تا فوروارد بازی کنیم چون واقعا وقتی صدهزار نفر می آیند و تشویق می کنند یک انرژی مضاعفی به بازیکن می دهند، حیف است که از این شرایط استفاده نکنیم چون ما باید از این امتیازهای خانگی مان نهایت بهره را ببریم. در بازی با قطر ما خوب بازی نکردیم، تعارف نداریم، اصلا خوب نبودیم. اگر دروازه بان آنها اشتباه نمی کرد ما تا صبح هم نمی توانستیم به  قطر گل بزنیم. جلوی صدهزار نفر بیایی و این طوری بازی کنی...

*شما بازی بعدی قطر با ازبکستان را دیدید؟

من بازی را ندیدم فقط شنیدم که یک بر هیچ قطر را برده اند. بازی ها کلا سخت هستند چون همه تیم ها می آیند که به جام جهانی بروند و این شرایط را سخت می کند.

*مسابقات بعدی ما با سوریه و کره جنوبی است.نظر شما درباره این بازی چیست؟

بله. امارات کره را در بازی اول برد. کلا امیدوارم که به جام جهانی برویم و این اتفاق خوب بیفتد اما همان طور که گفتم باید یک مقدار سیستم و روش‌مان را عوض کنیم و به بازیکن‌هایی که حقشان است بازی بدهیم و به اسم ها کاری نداشته باشیم. واقعا باید از بعضی بازیکن هایی که در تمرینات و بازی های دوستانه هستند، بهتراستفاده کنیم.

*اینکه می گویید در تمرینات خوب بودند خیلی دست مربی است و می تواند بگوید تمرین خوب بوده است اما شرایط مسابقه کاملا فرق می کند.

نه یکسری‌ها هم هستند که در تمرین خوب هستند اما در مسابقه ضعیف هستند اما الان من می گویم شما بازی آنچنانی در این دو بازی دیدید؟ نه! اصلا یک کار ترکیبی خیلی خوب نداشتند.

*تعداد موقعیت‌هایی که در بازی با چین ایجاد کردیم خیلی بالا بود.

موقعیتی که صد در صد گل باشد فقط یکی در نیمه اول که سردار ز.چقدر ضربه دیگر زدیم که به بیرون رفت؟من می‌گویم باید روشمان را عوض کنیم وقتی که این همه ابزار داریم. ما رامین رضاییان، حاج صفی و یا میلاد محمدی را داریم که قابلیت این را دارند که خوب سانتر کنند و دفاع حریف را دور بزنند. پس چرا از این ها استفاده نمی‌کنیم؟ همیشه دنبال این هستیم که در دفاع جمع شویم و ضدحمله توپ را پشت دفاع بلند بزنیم.

*اینکه می‌گویید اتفاقا در بازی با قطر اتفاق نیفتاد.

قطر هم خوب ما را  آنالیز کرده بود.

*قطر همان کاری را که ما همیشه می کردیم را جلوی‌مان می‌کرد. ما مثل بقیه تیم‌ها داشتیم...

قطر آمده بود که به یک امتیاز برسد.

*ولی تیم ملی توانست سه امتیاز را بگیرد.

بله می‌دانم ولی اگر اشتباه دروازه‌بان نبود این اتفاق نمی‌افتاد.

*خوبی فوتبال به همین چیزها است.

نه منظورم این است که ما طرفدار تیم ملی هستیم و می‌گوییم که باید بازی خوب به نمایش بگذارد. پس کی روش را برای چه آوردیم؟ آوردیم تا از او استفاده کنیم. این شیوه را که مربیان ایرانی نیز می‌توانستند انجام دهند که پشت دفاع جمع شویم و ضد حمله بزنیم، منظور حرف من این است. ما الان در دو بازی گذشته ایرانِ همیشگی نبوده ایم اگر الان زمان ما بود به همین چین شش تا گل می‌زدیم. البته همان موقع هم چهار تا زدیم ولی به نظرم تیمشان از الان خیلی بهتر بود. ما چهار تا در تهران و چهار تا در آنجا به چین زدیم. چون واقعا در این چین هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

*واقعا تیم نسل شما خیلی تیم خوبی بود.

می‎دانم ولی خوب الان هم باید روی‎شان کار شود.

*ولی همان تیم هم با سختی به جام جهانی رفت. یعنی شما به جایی رسیدید که گفتید تیم ملی به جام جهانی نمی‎رود.

ما که رفتیم!

*بله منتهی بعد از قطر. شما شانس اینکه به جام جهانی بروید را برای تیم‎تان چقدر می‎دانستید؟ مقابل قطر که باختید دیگر تیم نابود شد.

درست است ما اولین شانسی که از دست دادیم در بازی با کویت بود که صفر- صفر شدیم اگر آن  بازی را می‎بردیم صعود کرده بودیم.

*می‌خواهم بگویم که آن زمان هم با این که تمام ستاره‌های تیم ملی بودند و کاری ...

البته آن زمان به نظر من تیم‌ها خیلی بهتر بودند هم قطر، هم عربستان و هم چین.

*بازی با عربستان در تهران و  در آنجا...

در تهران یک بر یک شدیم و در آنجا یک بر هیچ باختیم.

*بالاخره آنجا هم همان تیمی که خیلی خوب بازی می‌کرد و بهترین نسل فوتبال بود به سختی به جام جهانی رفت.

من منظورم این است که تیم‌های دیگر خیلی از شرایط الان بهتر بود، چین آن زمان به نظر من خیلی بهتر بازی می کرد.

*اما به نظر من چینی که ما در بازی با کره جنوبی دیدیم خیلی از چینی که آن زمان بود بهتر بود.

البته شاید بدن‌های‌شان تحلیل رفته بود.چون پنج روز به پنج روز بازی می‌کنند به خوبی نتوانستند ریکاوری کنند.

*سفر ها هم طولانی است فکر کنید که از ایران به چین بروید و از چین به کره بروید.

 بله هفت ساعت و نیم پرواز است  .

*در آن زمان بیشتر تیم‌ها در یک زون بازی می‌کردند مثلا شاید یک تیم فقط از خارج از زون می‌آمد.

کلا امروز با ما در جبهه مخالف هستید؟

*نه می‌خواهم این بحثی را که کردید جمع کنم.

*چین یکسری طرح ها برای تحول و پیشرفت در فوتبال دارد. تو خودت در چین بازی کردی به نظرت اینها می‌توانند در فوتبال پیشرفت کنند؟

باید ببینیم که پایه‌های‌شان در چه سطحی هستند. پول که همه چیز نیست،فوتبال باید در خون یک فوتبالیست باشد.الان تنها جایی که به پایه‌ها اهمیت نمی‌دهند کشور ما است. ما خودمان از پایه‌ها بالا آمدیم. همه هم‌دوره‌های من از پایه‌ها و از زمین خاکی‌ها  و از مدارس و آموزشگاه‌ها بالا آمدند.

*رضا شاهرودی خوشتیپ‌ترین بازیکن دهه هفتاد بود.این را که دیگر قبول دارید؟

یادم است آن زمان به من می‌گفتند موهایت را رنگ می‌کنی؟ و من می‌گفتم من از این قرتی بازی‌ها خوشم نمی آید!

*شما متولد پنجاه و دو هستید؟

نه من پنجاه و یک هستم. بگذارید درباره چین یک چیزی بگویم.نمی‌شود بگویید چون مربی خارجی می‌آورند و بازیکن‌های آنچنانی می‌آورند و قراردادهای نیم کیلویی می‌بندند، موفق می‌شوند. بالاخره بازی آن بازیکن هم مهم است.اگر خیلی اسمی باشد، آنجا که می‌آید دنبال پولش است و خودش را به آب و آتش نمی‌زند چون بازی‌هایش را کرده است. به نظر من هر تیمی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید به پایه‌هایش اهمیت بدهد چون از پایه‌ها بازیکن‌سازی می‌شود و به بالا می‌آید. بالاخره امکانات اولیه و پول هم در فوتبال تاثیر دارد.

*رضاجان این تیمی که الان داریم با تیمی که دو سال پیش داشتیم از لحاظ سن بازیکن‌هایش اصلا قابل مقایسه نیست. یعنی اگر آندو، سیدجلال و پژمان را کنار بگذاریم، همه بازیکن‌ها زیر بیست و هفت هشت سال هستند. به نظرت در این سن بهتر از اینها در لیگ هستند که دعوت نشده باشند؟

الان حضور ذهن ندارم ولی به نظر من یکسری از بازیکن‌ها هم می‌توانستند در این تیم قرار بگیرند و بالاخره یک محکی بخورند. یکسری بازیکن هستند که در باشگاه‌هایشان عالی هستند اما در تیم ملی نیستند مثل حسین آشوری،حسین عبدی و علی آذری که خوب بودند. الان شما بازیکن را می‌بینید که در تراکتورسازی بهترین بازیکن بوده ولی به استقلال و پرسپولیس می‌آید و دیگر آن بازیکن همیشگی نیست. ساسان انصاری به نظر من بازیکن خوبی بود ولی نمی‌گذاشتند و قطعا در تمرینات و بازی‌های دوستانه ضعیف عمل کرده است و خودش نتوانسته ولی در باشگاه‌های قبلی اش خوب بود و این اتفاقات هم هست.

*همان تیم زمان خودتان بهنام سراج آقای گل بود، یا ادموند بازیکن خوب پرسپولیس بود اما  بازیکن تیم ملی نبودند.

من هم همین را می گویم که ادموند در تیم ملی زیاد خوب نبود اگرنه در باشگاهی خیلی خوب گل می‌زد.

*شما با پیوس بازی کردید و الان گوچی را می‌بینید. گوچی با بقیه بازیکن‌های تیم ملی یک فرقی دارد و آن این است که او در رده باشگاهی قوی نیست ولی وقتی به تیم ملی می‌آید اگر یک دقیقه هم باشد، آن انفجار را دارد و مثل اینکه فقط برای تیم ملی ساخته شده است.

به نظر من بازیکنی است که وقتی دقایق آخر و به عنوان جایگزین می‌آید بهتر کار می‌کند و کروش به این رسیده است و همیشه او را جایگزین می‌آورد و گوچی هم کار خودش را می‌کند.

*اصلا بازیکنی با این ویژگی در تیم ملی داشتیم که آنقدر موثر واقع شود؟

الان حضور ذهن ندارم ولی حتما داشتیم.

*ناصر محمد خانی بوده که همیشه تا انتها موثر بازی می کرد.

بله همین‌طور است. ولی روی دست ناصر اصلا کسی نیامده. ناصر کلا یک اعجوبه بود و آقای علیدوستی هم همچنین، اینها اصلا یک چیز دیگر بودند.

*شما کنار بهترین فورواردهای اسمی ایران بازی کردید. تازه خداداد و علی دایی کسانی هستند که همه می گویند روی دستشان نیامده است.

نه من ناصر رابیشتر قبول دارم.

*ناصر را در برابر علی کریمی هم همان قدر قبول داری؟

بله من ناصر را بیشتر قبول دارم. این‌ها همه رفیقهای من هستند اما ناصر وقتی پا به توپ می‌شد دیگر بوی گل از او می‌آمد یا خودش می‌زد و یا به کسی پاس می‌داد.

*تازه آن زمان فکر می کنم شما خودت تماشاگر بودی و هنوز بازیکن نشده بودی؟

بله من خودم می‌آمدم بازی‌ها را تماشا می‌کردم و پرسپولیسی بودم. من اگر آندرانیک تیموریان را می‌گویم و او را مصال زدم او رفیق من است ولی دوست دارم همیشه این بازیکن‌هایی که بزرگ هستند خوب از فوتبال کنار بروند.

*البته این آندویی که می‌گویید در بازی با قطر ستاره شد. من وقتی او را در ورزشگاه بعد از بازی با قطر دیدم فهمیدم که خودش می‌داند که ته خط است ولی تمام توانش را گذاشته است تا سومین جام جهانیش را برود و نمی‌شود به او بگویی که تو این حق را نداری.

 البته او پتانسیل بالایی دارد و اگر یک مقدار تلاش کند به آن آندو همیشگی می رسد و این دست خودش است.

*شما اگر آنجا بودی و بغضش را آخر بازی می‌دیدید...این که چه حسرتی می‌خورد که چهارده سال است تلاش کرده که الان این جا باشد.

او خیلی پسر خوبی است.او می‌تواند بیشتر تلاش کند و آندو همیشگی باشد و به گفته شما جام جهانی هم برود بعد بازی را کنار بگذارد.

*او خیلی دوست دارد که این اتفاقات برایش بیفتد.

ان‌شالله این اتفاقات بیفتد و خودش هم بعد از آن تصمیم بگیرد.

*شما اگر الان به فوتبالت برگردی فکر می‌کنی که مهم‌ترین ویژگی فوتبال شما چه بود که آنقدر برای همه جذاب بودی؟

به نظر من یک بخشی که آدم جذاب می شود فنی است و بخش دیگر ظاهری و بخش دیگر احترام به هوادار. من فکر می‌کنم این سه تا را در کنار هم داشته‌ام.

*به نظرت کدام بیشتر بود؟ یک مقدار هم آن شرارت‌هایی که برای ستاره شدن می‌خواست را داشتی.

من همیشه می گویم آدم باید خودش را جای آن بازیکن بگذارد، آن شرایطی که برایش پیش می‌آید و حاشیه هایی که برایش درست می‌شود را ببیند. خود من یک مقدار حاشیه برایم پیش آمد، بعد از من هم نیکبخت بود. آدم باید خودش را جای آن بازیکن بگذارد و او را درک کند بالاخره حاشیه زیاد است.

*به تاریخ برگردیم، دربی به هم ریختی، دعوا کردی، کل کل کردی و...

بازی سال هفتاد و سه که دو - دو شدیم آن موقع فکر کنم گفته بودند به داور که حواسش به من و مجتبی محرمی و احمدرضا عابدزاده باشد. من اتفاقا چند روز پیش داشتم فیلم بازی را می‌دیدم در نیمه اول من قلعه‌نویی را جا گذاشتم و فکری را هم جا گذاشتم، محمود فکری روی من خطا کرد و گردنش زیر دست من گیر کرد و آن طرف زمین خورد! بعد داور به من کارت داد و به نظرم حقم نبود اما در نیمه دوم آن تکلی که زدم حقم بود که کارت بگیرم. یک کارت زرد دیگر هم داشتم و بیرون رفتم. هشت ماه هم آقای عابدینی محرومم کرد. بالاخره هوادارها تشویقم کردند و ما ابراز احساسات کردیم و دست زدیم و این باعث شد که هشت ماه محرومم کنند.

*وقتی بیرون رفتی جو ورزشگاه از همان موقع ملتهب شد.

خوب من وقتی رفتم دو بر هیچ بودیم، جواد زرینچه که دفاع بود را سمت من آوردند و از همان طرف هم جواد رفت و دو تا زدند و بازی دو بر دو شد. جو استادیوم به هم ریخت. در آن بازی اگر اخراج نمی‌شدم شش تا را هم می‌توانستیم بزنیم. استقلال هیچ چیزی برای گفتن نداشت.

*این که طرف گردنش زیر دست شما گیر کند و پرت شود هم جالب است.

به هر حال اتفاقاتی پیش آمد. مجتبی هم دعوا را راه انداخت!

*از بازیکن هایی بودی که به خودت می‌رسیدی و این برای شما هزینه داشت.خیلی بیشتر در دید بودید.

اینها همه لطف خدا بود که شامل حال من هم شده است و هوادارها هم خیلی به من لطف داشتند. حالا می‌گویید خوب لباس می‌پوشیدم اما من هیچ وقت لباس‌های زننده نپوشیدم. همیشه به روز بودم و تر و تمیز می‌گشتم اما مثل یکسری از بازیکن‌ها که الان تا اسم در می‌کنند لباس‌های زننده می‌پوشند نبودم. کار خاصی هم نمی‌کردیم مثلا آن زمان مدل موها بالا بود ما هم موها را بالا می‌دادیم و خوش تیپ می‌شدیم. یا مثلا شلوار پلیسه‌دار مد بود و من هم داشتم مثل الان نبود که شلوارها تنگ شده است. بله ما آن زمان لباس‌های زننده نمی‌پوشیدیم یا مثلا موهایم را رنگ نمی‌کردم و یا مثلا صورتم را دستکاری نمی‌کردم. همه چیزمان خدادادی بود و به روز پیش می‌رفتم. در مقدماتی جام جهانی  موهایم رو به بالا بود که کجش کردم و مثلا یک سیستم جدیدتر شد.

*در مقابل دایی و پیروانی که سیبیل داشتند شما خیلی خوب بودید.

یادم است قبل از بازی ایران و قطر و این دو به هتل آمدند و جفتشان هم سیبیل ها را زده بودند و ما نمی‌دانستیم که زدند. قیافه‌های‌شان خیلی خنده‌دار شده بود و کل تیم خندیدیم ولی بعدش عادت کردیم.

*بعد این ماجرای نهضت سیبیل زدن را ادامه دادید تا اینکه شب بازی با قطر سیبیل کریم باقری را هم زدید درست است؟

بله به کریم گفتیم که مثل هیتلر شدی، باید سیبیل‌هایت را بزنی.

*بعدش هم که اخراج شد. با کریم چه کار کرده بودید که اینقدر به هم ریخته بود؟

هیچی ما همین طور شوخی شوخی سرش ریختیم و یک ذره از سیبیلش را زدیم و مجبور شد بقیه‌اش را هم بزند. دیگر نمی‌دانستیم که این‌طوری به هم می‌ریزد و همه چیزش به سیبیلش است. کریم خیلی پسر خوب و بدون حاشیه‌ای است و فوتبالش هم واقعا یک سر و گردن از خیلی‌ها بالاتر است. به نظر من هافبک روی دستش نیامده است.

*خیلی ها در آن پست اول می گویند سعید قلیچ خانی و بعد کریم.

آقای پروین هم از او خیلی تعریف می‌کرد ولی من کریم را می‌پسندم البته بازی او را ندیدم اما کریم خیلی خوب است. کریم در دفاع هم خوب بود. یک ضربه سر می‌زد و اتوماتیک وار توپ به پشت دفاع می‌رفت. او هم پاس بلند می‌داد و هم سرزن بود.

*ولی اگر سیبیل‌هایش را نمی‌زدید فکر کنم بازی را می‌بردید.

شاید هم.

*فکر کنم بعد از شما نیکبخت خوش تیپ بود و دیگر کسی نیامد.

بله ولی من اورجینال هستم و هیچ دستی به صورتم و خودم نزدم حالا آنها دماغ عمل می کردند. یک برنامه ورزش از نگاه دو بود که میثم زمان آبادی آمد.  با او یک مصاحبه رفتیم و اتفاقا گفتم. بعد نیکبخت را آورد و او گفت که آقا رضا هر چه بگوید درست است.

*البته نیکبخت قبل از عمل بینی هم خوب بود.

بله درست است او خوشتیپ است. می گویم آدم باید خودش را جای بازیکن ها قرار دهد بالاخره حاشیه سراغ آدم می آید.  

*فردا بازی پرسپولیس و استقلال است.نظر شما درباره این بازی چیست؟
اصلا از این فکرها نکنید.دربی قاعده خاص خودش را دارد.اصلا این طور نیست تیمی که در صدر جدول قرار دارد بتواند تیم قعر نشین را شکست بدهد.قاعده این بازی با مسابقات دیگر فرق می کند اما من خودم دوست دارم پرسپولیس برنده این بازی باشد،چون پرسپولیسی هستم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: