جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 24 شهريور 1395     
وحشت‌زایی مسئولان با نشست روزانه زمین در تهران

فریبرز ناطقی الهی: چند مدتی است که شاهد نشست‌های گوناگون در شهر تهران هستیم و این پدیده باعث نگرانی همه اقشار جامعه به صورت جدی شده است.

 

متأسفانه عدم درك مكانیزیم چنین نشست‌هایی موجب نگرانی بیشتر مردم شده و تشویش اذهان عمومی را ایجاد كرده است. برخی از مسئولان هم در این وحشت‌زایی بی‌تقصیر نبوده‌اند!

در نشست اخیر در اتوبان آزادگان  که مسائل به سطح آب‌برداری از زمین و مسائلی از این قبیل ربط داده شده است كه صد البته دخیل است، ولیكن نشست زمین یك میلی‌متر در روز كه غیرواقعی است و بصرف درست بودن چقدر در ایجاد نشست‌های بزرگ می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

در ضمن باید توجه داشت نشست زمین به صورت یك نواخت و در یك پهنه وسیع صورت می‌گیرد و چنین نمود شاخصی مثل ایجاد یك حفره چیزی نیست كه حاصل چنین برداشتی شود كه به دلیل برداشت آب زیرزمینی مثلاً یك حفره قابلیت ایجاد داشته باشد.

چنین مواردی عموماً در اثر یك اتفاق جانبی مثل وجود قنات موصفی در آن محل و فروریزش آن یا كنده‌كاری میدانی در كنارهای حفره ایجاد شده یا نشست لوله خاصی و یا انفجار زیرزمینی در آن پهنه محدود، تنها عامل چنین نشست‌هایی می‌تواند قلمداد شود.

از این رو توصیه جدی برای مسئولان محترم و مسئولان شهری برای ترسیم تمامی خطوط زیرزمینی و شناسایی قنات‌های محتمل و برداشت گسل‌های منطقه‌ای و انباشت آنها روی یك نقشه توصیه می‌شود.

این نقشه توانایی شناخت مناطق خطرآفرین و آمادگی را در رویارویی با این پدیده می‌تواند به صورت جدی فراهم سازد.

در این مورد به خصوص هم اگر لوله انشعاب آبی در منطقه وجود نداشته باشد بدون شك باید نگران وجود قنات در زیر منطقه بود. چه بسا در زمان ساخت باندهای فرودگاه حضرت امام (ره) شاهد پر كردن حفره‌های زیادی از قنات‌ها بودیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: