جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 20 شهريور 1395     
دستور از بالای بارزانی درباره آزادسازی موصل

رئیس اقلیم کردستان عراق در گفتگو با یک روزنامه‌ فرانسوی تاکید کرد که‌ قبل از آزادسازی موصل باید همه‌ طرف های درگیر به‌ یک توافق سیاسی دست یابند.

خبرگزاری مهر: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در گفتگو با روزنامه‌ فرانسوی لوموند گفت: آمریکا و بغداد و اقلیم دارای نقشه‌ ای مشترک برای آزادسازی موصل هستند، اما قبل از آزادسازی این شهر طرف های درگیر باید به‌ توافقاتی سیاسی دست یابند.

بارزانی در ادامه‌ افزود: نقشه‌ چگونگی آزادسازی شهر موصل به‌ اتمام رسیده‌ است و همه‌ طرف ها روی آن توافق دارند، اما از نظر سیاسی هیچ توافقی مابین عراقی ها انجام نشده‌ است و تا زمانی که‌ این توافق سیاسی شکل نگیرد، آزادسازی موصل کلید نخواهد خورد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در مورد این توافق سیاسی گفت: شهر موصل شهری است با تنوع قومیتی و مذهبی و برای اینکه‌ حق و حقوق شهروندان این شهر پایمال نشود، باید مشخص شود که‌ نحوه‌ مدیریت شهر بعد از آزادسازی شهر چگونه‌ خواهد بود.

گفتنی است که‌ چند روز پیش، اسامه‌ النجیفی در سخنانی اعلام کرد که‌ بعد از آزادسازی موصل این منطقه‌ به‌ صورت اقلیم اداره‌ خواهد شد و به‌ چند استان تقسیم بندی خواهد شد، امری که‌ تاکنون از سوی دولت عراق مورد تائید قرار نگرفته‌ است.

وی در مورد نحوه‌ حضور نیروهای پیشمرگ در نبرد موصل نیز گفت: نیروهای پیشمرگ شهر را محاصره‌ و نیروهای عراقی را پشتیبانی خواهند کرد، آنها وارد شهر نخواهند شد، اگر در صورت نیاز وارد عمل شوند، فوری نیز از شهر خارج خواهند شد.

بارزانی در مورد حضور حشد الشعبی و نیروهای اهل سنت عراق در این نبرد، گفت: نیروهای اهل سنت در کنار ارتش و پلیس عراق در این عملیات شرکت خواهند کرد، اما در خصوص شرکت کردن نیروهای حشد الشعبی در این عملیات، آنها باید از مردم خود موصل اجازه‌ بگیرند.

شایان ذکر است که‌ شهر موصل، سومین شهر بزرگ عراق و منطقه‌ ای نفت خیز است و از اهمیتی استراتژیک برخوردار است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: