جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 16 شهريور 1395     
هشدار مشترك معاون شهردار تهران و معاون وزير بهداشت:
زنگ خطر آلودگي هوا براي 35 ميليون ايراني به صدا در آمده است

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، زنگ خطر آلودگي هوا كه چند سالي است قبل از به صدا در آمدن زنگ بازگشايي مدارس در اول مهر، براي سلامت 9 ميليون شهروند ساكن در تهران  به صدا در مي آيد، در ساير كلان شهرهاي كشور نيز طنين انداز شده و امروز سلامتي 35 ميليون شهروند ايراني ساكن در شهرهاي بزرگ از جمله دانش آموزان را مورد تهديد قرار داده است.

 معاون شهردار تهران در گرد هم آيي «آلودگي هوا و سلامت 35 ميليون ايراني»، با اعلام اين كه نعمتي بالاتر از نعمت سلامتي وجود ندارد، گفت: متأسفانه مردم ما در مورد    سلامتي شان كمتر آگاهي دارند كه بايد آنها را نسبت به اين موضوع مهم و عواملي كه آن را به خطر مي اندازند، آگاه كنيم.

دكتر مازيار حسيني با تأكيد بر اين كه آلودگي هوا يكي از عوامل اصلي به خطر افتادن سلامت 9 ميليون تهراني است، افزود:   80 درصد آلودگي هواي تهران ناشی از تردد 3 ميليون دستگاه وسيله نقليه است كه البته 45 درصد از اين ميزان را تنها 10 درصد ناوگان موتوري تهران يعني 300 هزار دستگاه خودروي كاربراتوري توليد مي كنند.

اِعمال قانون خودروهاي كاربراتوري فاقد معاينه فني از اول مهر

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه اگر براي خروج خودروهاي كاربراتوري از چرخه حمل و نقل شهري تصميم گيري شود، در واقع براي كاهش 36 درصد از بار آلودگي هواي تهران تصميم گيري شده، اظهار كرد: خودروهاي كاربراتوري فاقد معاينه فني كه وارد محدوده زوج و فرد مي شوند، از 15 شهريور به صورت ارشادي و از اول مهر به صورت انضباطي اِعمال قانون مي شوند.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه موتورسيكلت ها نه تنها در آلودگي هوا سهم بالايي دارند، بلكه در تصادفات جرحي و فوتي نيز از نقش مهمي برخوردارند، تصريح كرد: از مادران و همسران راكبان موتورسيكلت درخواست داريم تا از فرزندان دلبند و همسران عزيز خود بخواهند تا بيشتر مراقب جان خودشان باشند و به آنها بگویند چقدر براي خانواده هاي شان مهم هستند.

وي با تأكيد بر اين كه تك تك ما مسئوليم تا با اصلاح رفتارهاي ترافيكي مان – از استفاده كمتر از خودروي شخصي گرفته تا احترام به قانون هنگام رانندگي – در ارتقای فرهنگ ترافيك مشاركت كنيم، خاطرنشان كرد: بهبود رفتارهاي ترافيكي به طور مستقيم در ساماندهي ترافيك و كاهش تصادفات و به طور غير مستقيم در كاهش مصرف سوخت و بهبود كيفيت هوا مؤثر است.

آلودگی هوا و تصادفات رانندگی هر روز جان 70 نفر ایرانی را می گیرد

 معاون امور اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين مراسم از آلودگي هوا به عنوان «دغدغه اي ملي» و از محيط زيست به عنوان «چالشي بين المللي» نام برد و گفت: روزي 50 نفر در جاده ها بر اثر تصادفات و روزي 20 نفر در شهرها در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و به عبارتي آلودگي هوا و تصادفات هر روز جان 70 ايراني را مي گيرد.

دكتر محمد هادي ايازي با اعلام اين كه متأسفانه صداي 18 هزار نفري كه در حوادث جاده اي كشته مي شوند و 7 هزار نفري كه به دليل آلودگي هوا جان مي بازند به گوش كسي نمي رسد، افزود: در حالي اين 25 هزار نفر بي سر و صدا جان خود را از دست مي دهند كه يك هواپيماي كوچك كه سقوط مي كند، همه مسئولان مورد بازخواست قرار مي گيرند.

وي با تأكيد بر اين كه آلودگي هوا، آثار و عوارض جبران ناپذير مادي و معنوي بر نظام سلامت كشور تحميل مي كند، اعلام كرد: سال گذشته فقط در يك روز، آلودگي هواي اهواز به ميزان بي سابقه اي بالا رفت و 17 هزار نفر به بيمارستان هاي اين شهر مراجعه نمودند و البته در فصول پاييز و زمستان، بيمارستان هاي بسياري از شهرهاي آلوده كشور تخت خالي اورژانس ندارند.

راه حل مشكل آلودگي هوا توسعه حمل و نقل عمومي است

معاون وزير بهداشت بر لزوم ايجاد مراكز سنجش آلودگي هوا در همه شهرهاي بالاي 300 هزار نفر كشور در حالي كه اغلب شهرهاي متوسط كشورمان، فاقد چنين مراكزي اند، تأکید کرد و گفت: امروز كه در نيمه شهريور قرار داريم، آلودگي هوا چنداني نداريم اما در آذر و دي با وقوع پديده اینورژن و تشديد آلودگي هوا، آمار مراجعه به بيمارستان ها به شدت افزايش مي يآبد.

دكتر ايازي با اعلام اين كه در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، تعداد كل خودروهاي ايران يك و نيم ميليون دستگاه بود، افزود: اين در شرايطي است كه در حال حاضر، تعداد خودروهاي تهران به تنهايي 3 ميليون دستگاه است و تعداد خودروهاي كل كشور به 17 ميليون دستگاه مي رسد كه البته ميليون ها دستگاه موتورسيكلت را نيز بايد به این آمار اضافه كنيم.

وي در پايان با تأکید بر اين كه هر قدر بزرگراه و اتوبان بسازيم، به هيچ عنوان كفاف انبوه خودروهايي كه هر روز وارد شهرها   مي شوند را نمي دهد، خاطرنشان كرد: راه حل كنترل ترافيك و كاهش آلودگي هوا، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي است تا مردم به جاي وسيله نقليه شخصي به وسايل نقليه عمومي رو بياورند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: