جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 14 شهريور 1395     
سرنوشت تلخ دریاچه آرال

باشگاه خبرنگاران جوان: دریاچه آرال – واقع در بخش‌هایی از ازبکستان و قزاقستان -- زمانی چهارمین دریاچه بزرگ جهان بود. اما اکنون تنها دو دریاچه کوچک از آن بر جای مانده است.

به گزارش هافینگتن پست، روز پنجشنبه، ناسا ویدیویی از خشک شدن این دریاچه در طول زمان (از سال 2000 تاکنون) منتشر کرد.

این دریاچه از دهه 1960 میلادی در معرض خطر بوده است. در آن زمان، شوروی سابق مسیر دو رودخانه مهم که به این دریاچه آب‌رسانی می‌کردند را برای استفاده از آن‌ها در امور کشاورزی تغییر دادند.
 


حال، ناسا درباره سرنوشت تلخ این دریاچه نوشته است: "با خشک شدن دریاچه آرال، صنعت ماهیگیری این ناحیه نیز نابود شد. علاوه بر آن، از دست رفتن مقدار بسیار زیاد آب موجب شده است حجم نمک بیشتری در آب این دریاچه باقی ماند. علاوه بر آن، آب دریاچه آرال آلوده به آفت‌کش‌ها است. اکنون باد ریزگردهایی را از نقاط خشک شده در هوا پخش می‌کند که حاوی نمک و مواد شیمیایی سمی است و این موضوع برای سلامتی افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند می‌تواند بسیار مضر باشد. کاهش سطح آب این دریاچه بر شرایط جوی منطقه نیز تاثیر گذاشته است و موجب شده است این منطقه تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های بسیار سرد را تجربه کند."

با این حال، در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 10 مرداد) گزارش‌هایی مبنی بر انجام اقداماتی برای بهبود شرایط این دریاچه منتشر شد. در فاز نخست ساخت سد "کوکارال" که سرمایه آن به وسیله بانک جهانی تامین شد، 15 گونه ماهی توانستند بار دیگر به این دریاچه بازگردند. در فاز دوم ساخت این سد قرار است اقدامات برای بهبود شرایط این دریاچه افزایش یابد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: