جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 بهمن 1392     
اسکی‌باز ایرانی چگونه به کما رفت؟

مهر: مدیر داخلی پیست دیزین با اشاره به حادثه ایجاد شده در این پیست که منجر به آسیب‌دیدگی شدید و به کمار رفتن یکی از اسکی‌بازان شد، گفت: اینکه می‌گویند رعایت نشدن مسائل فنی دلیل این حادثه بوده، درست نیست. در کل الان نمی‌توانم بگویم مقصر کیست اما آنچه مسلم است اسکی‌باز مصدوم در مسیری خارج از محدوده تعیین شده و کوبیده شده در حال حرکت بوده که دچار حادثه شد.

قربانعلی سولقانی با بیان اینکه حادثه پیست دیزین مربوط به 24 بهمن‌ماه است، اظهارداشت: خیلی از اسکی‌بازانی که به رشته اسنوبورد روی می‌آوردند، خارج از مسیر تعیین شده اسکی می‌کنند و دلیل اتفاق ایجاد شده هم همین مسئله بود.  نوید شاهسوندی که در جریان حادثه ایجاد شده دچار آسیب‌دیدگی شده هم کاملا خارج از مسیر تعیین شده و کوبیده شده در حال حرکت بوده است.

وی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته بارش برف کم بوده است، تصریح کرد: با این حال مسیرهای تعیین شده برای اسکی کاملا مشخص و بدون مشکل هستند. در حالیکه اسکی‌باز مصدوم در مسیری جدا از مسیرهای استاندارد تعیین شده در حال حرکت بوده است. به همین دلیل به هنگام رد شدن از لبه‌های مسیر نتوانسته خود را کنترل کند و با چنین مشکلی مواجه شده است.

مدیر داخلی پیست دیزین در مورد اقدامات لازمی که باید بلافاصله پس از حوادث ایجاد شده در این پیست - بدون در نظر گرفتن دلیل حادثه - برای افراد حادثه دیده انجام شود، خاطرنشان کرد: در مورد اینکه گفته شده پیمانکار پیست دیزین باید در مورد حادثه ایجاد شده پاسخگو باشد، باید بگویم که پایه‌های تله کابین 40 سال پیش توسط متخصصان فرانسوی و کارشناسان نصب شد. یعنی اینکه چگونگی نصب این پایه‌ها مربوط به امسال و چند سال گذشته نمی‌شود که بخواهیم پیمانکاری را در این مورد مقصر بدانیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه نه تنها در پیست دیزین بلکه در دیگر پیست‌های ایران و در کل در تمام پیست‌های جهان، برای تمام کسانیکه اسکی می‌کنند مسیر پایه‌ها؛ دستگاه‌های بالابر و خیلی چیزهای دیگر مشخص است. بنابراین اینکه می‌گویند رعایت نشدن مسائل فنی دلیل این حادثه بوده، درست نیست.

سولقانی در مورد کمک رسانی گروه امداد و اینکه آیا این کمک‌ها به موقع انجام شد نیز گفت: وضعیت پیست دیزین 550 هکتار است. در چنین وسعتی حداقل 6 - 5 دقیقه لازم است تا گروه امداد خود را به محل حادثه برساند. در هر صورت گروه امداد پست دیزین در این مدت زمان در محل حادثه حاضر شد و کارهای اولیه را جهت انتقال اسکی‌باز مصدوم به اورژانس دیزین انجام داد. همه دوستان همکاری‌های لازم را انجام دادند. حتی هماهنگی شد تا هلی کوپتری جهت انتقال این اسکی‌باز مصدوم به بیمارستان وارد پیست دیزین شود.

مدیر داخلی پیست دیزین تاکید کرد: البته خلبان هلی کوپتر  تا رسیدن به محل مورد نظر تاخیر داشت چون مسیر را به خوبی بلد نبود. او حتی به اشتباه به پیست شمشک رفت. همین راه گم کردن‌ها و تغییر مسیرها باعث شد هلی کوپتر با تاخیر به محل اورژانس برسد. اما در هر صورت هلی کوپتر هم آمد و اسکی‌باز مصدوم را به بیمارستان منتقل کردیم.

وی با اشاره به اینکه گفته شده "مسئولان پیست اجازه ندادند هلی کوپتر به زمین بنشیند"، خاطرنشان کرد: همان طور که گفتم هلی کوپتر مسیر را گم کرده بود. هلی کوپتر اصلا پایین نیامد که  کسی اجازه فرود به آن ندهد. کسانیکه با اورژانس در تماس بودند مسیر درست را برای خلبان هلی کوپتر اعلام کردند و در نهایت او موفق شد به محل مورد برسد.

سولقانی با تاکید بر انیکه در رابطه با امدادرسانی و کمک به انتقال هر چه سریعتر نوید شاهسوندی هیچ کوتاهی نشد، اظهارداشت: کسانیکه همراه این اسکی‌باز مصدوم بودند، از مربیان متخصص او هستند. آنها دیدند همه افرادی که در این جریان وظیفه خدمت رسانی داشتند، به وظیفه‌شان عمل کردند اما در هر صورت این اتفاق تلخ افتاده است.

"با توجه به صحبت‌های مطرح شده از طرف شما اینگونه برداشت می‌شود که مقصر آسیب دیدگی نوید شاهسوندی و به کما رفتنش، خود او بوده است"؟، سولقانی در پاسخ به این پرسش گفت: در هر صورت مسیری که به پایه‌ها ختم می‌شود، مشخص است. آن روز هم که این اتفاق تلخ افتاد، هوا آفتابی بود و خوشبختانه شرایط برای دید کامل وجود داشت. اما به هر حال مسیری که این اسکی‌باز برای اسکی کردن انتخاب کرده بود و در حال حرکت در آن بود، مسیری نبود که به عنوان پیست آن را کوبیده باشیم.

وی در این زمینه توضیح بیشتری داد گفت: ما 6 دستگاه ماشین برف کوب در پیست دیزین داریم که با استفاده از آنها هر زمان که برف جدیدی بیاید، برف‌ها را کوبیده و مسیرهای رسمی و تعیین شده را آماده می‌کنیم. همان طور که گفتم مساحت پیست دیرین 550 هکتار است اما آنچه مسلم است تمام نقاط این پیست برای اسکی قابل استفاده نیست. با این حال اسکی‌بازانی که در رشته اسنوبورد کار می‌کنند، خیلی وقت‌ها خارج از محدوده مشخص شده حرکت می‌کنند.

مدیر داخلی پیست دیزین تاکید کرد: این رشته جدید و جوانپسند است و کار در آن انرژی زیادی می‌خواهد. طی دو سال گذشته و با توجه به زیاد شدن تعداد علاقمندان اسکی‌باز به این رشته، مسیری را ویژه آنها تعیین و آماده کرده‌ایم تا بتوانند در آن پرش داشته باشند. این مسیر مشخص است و دور تا دور آن بسته است.

" نگفتید؛ مقصر خود اسکی‌باز بوده یا افراد دیگر"؟، وی در پاسخ به این پرسش  گفت: نمی‌توانم بگویم خودش مقصر است. او مبتدی و تازه کار نیست و قطعا مجموعه دیزین را می‌شناسد. اما در هر صورت مسیری که در آن در حال حرکت بود، مسیر تعیین شده و آماده شده ما نبود. البته خیلی اسکی‌بازان خارج از محدوده های تعیین شده حرکت می‌کنند که مدام به آنها تذکر می‌دهیم. از طرفی از طرف مدیریت داخل پیست تمام اقدامات لازم برای امدادرسانی و انتقال انجام شد. الان هم نمی‌توانم بگویم مقصر کیست. باید همه شواهد را بررسی کنیم.

نوید شاهسوندی از اسکی‌بازان کشورمان است که به هنگام اسکی در پیست دیزین به شدت دچار آسیب دیدگی شد و به دلیل خونریزی مغزی به کما رفته است.

 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: