جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 شهريور 1395     
نبود رقابت، محیط کسب‌وکار را تنبل کرده است

 

فضای کسب و کار

 

استاد دانشگاه تهران گفت: شرکت‌های کسب‌وکار در ایران به دلیل نبود فضای رقابتی به سمت برندینگ و ایجاد برندهای موفق حرکت نمی‌کنند.

یحیی علوی در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه همایش برندینگ اظهار کرد: زمانی که دور کشور را دیوار می‌کشیم و می‌خواهیم خودمان تولیدکننده باشیم، موجبات از بین بردن رقابت را فراهم می‌آوریم.

این استاد دانشگاه از بین رفتن رقابت در فضای کسب و کار را موجب تنبلی این محیط دانست و خاطر نشان کرد: طی 30 سال گذشته به دلیل نبود رقابت در محیط کسب و کار این محیط بسیار تنبل شده است.

وی با اشاره به روند نزولی کیفیت کالاهای تولیدی در کشور به دلیل نبود فضای رقابتی تصریح کرد: ارتباط با اقتصاد دنیا دو راه برای تولیدکننده ایرانی به همراه دارد؛ تولیدکننده یا می‌تواند عقب نشینی کند و یا متناسب با دنیا پیشرفت داشته باشد.

علوی یکی از دلایل وضعیت موجود کسب‌وکار را محدود کردن واردات خواند و افزود: ایران وارد WTO  نشده و همین امر موجب شده تا فعالین حوزه کسب‌وکار تفکری غلط داشته و گمان کنند فعالیت آن‌ها به درستی انجام می‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شرایط بازار در ایران موجب شده است تا این فعالین در محیط کسب و کار موفق باشند چراکه می‌توان گفت فعالین حوزه کسب‌وکار در تولید و فروش، خوب بوده‌اند اما در خوب تولید کردن و فروش رساندن مطلوب محصولات موفق نیستند.

وی از افزایش هر روزه فاصله بازار کسب‌وکار ایران با وضعیت بهینه‌سازی بین‌المللی خبر داد و تاکید کرد: این موضوع باعث شده تا زمانیکه یک تولید کننده خارجی قصد ورود به ایران را داشته باشد، نگرانی در فضای اقتصادی کشور حاکم شود.

علوی با بیان اینکه واردات بی رویه کاملا اشتباه است، اظهار کرد: بستر واردات باید فراهم باشد اما اگر دائما صرفا صحبت از ایجاد بستر برای واردات باشد و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشود، اشتباه است زیرا مردم تنبل هستند و باید برای آنها فضای رقابتی ایجاد شود.

وی با اشاره به هوش بالا و پشتکار فراوان ایرانیان در یادگیری علم و دانش ذکر کرد: دیوار کشیدن دور کشور آسیب دیدن تولید کننده، صادر کننده و به صورت کلی اقتصاد کشور را به همراه دارد و باید با ایجاد برند، رقابت را به وجود آورد.

این استاد دانشگاه در خصوص تبعات نبود برند در اقتصاد ایران، عنوان کرد: ایران به دلیل نداشتن برند زمانی می‌تواند در کشورهای دیگر فعالیت کند که کشور سومی در میان نباشد زیرا فعالین اقتصادی ایران بازار خوب را بازاری می‌دانند که انحصاری بوده و مشتری به دنبال تولیدکننده باشد.

وی بازار خوب را بازاری که نقدینگی بالایی داشته باشد، دانست و اظهار کرد: ایران بیش از 1000 میلیارد تومان نقدینگی دارد و کشورهای دیگر به دلیل وجود خرید نقد در ایران به دنبال ورود به ایران هستند.

علوی عقب ماندگی یک ساله حال حاضر را معادل10  تا 15 سال خواند و خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران افراد باهوش به سراغ رشته‌های مهندسی و ریاضی می‌روند، غافل از اینکه رشته‌های انسانی در جامعه امروز بسیار تاثیرگذارتر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر کشور از لحاظ مالی و فرهنگی رشد کند، در تمام زمینه‌ها رشد می‌کند، عنوان کرد: مردم از لحاظ مالی و فرهنگی باید رشد کنند تا در خارج از ایران بتوانند به فرهنگ خود افتخار کنند.

وی بر لزوم خروج تفکر مهندسی از کشور خبر داد و اظهار کرد: در علوم انسانی و محیط کسب‌وکار بر خلاف تفکر مهندسی قانون وجود ندارد بلکه وجود تعداد زیادی راهکار جای قوانین را به خود اختصاص داده است که بر اساس شرایط تغییر می‌کنند.

علوی با تاکید بر به روز بودن از لحاظ علم و اقتصاد، عنوان کرد: در دانشگاه‌های مطرح ایران کتبی تدریس می‌شود که بیش از 10 سال از انتشار آن‌ها گذشته است در حالیکه در مدارس کشور های پیشرفته کتب حداکثر پس از یک سال از تاریخ انتشار خود تدریس می‌شوند.

وی راهکار ایجاد رقابت را ورود ایران به WTO دانست و اظهار کرد: هرچه قدر از بازارهای بین‌المللی دورتر باشیم بیشتر عقب می‌مانیم، امروز در یک دهکده جهانی قرار داریم و دلیلی ندارد زمانی که نوع رفتار و سلایق ایرانی‌ها با مردم کشورهای پیشرفته تفاوتی ندارد، از لحاظ تولیدات اقتصادی عقب‌تر باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: