جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 شهريور 1395     
شاه روباه‎ها در لرستان دیده شد

 

50704.jpg

 

‌شبگرد است. به صورت انفرادي زندگي مي‌كند، مهاجرت چنداني ندارد. بسيار بازيگوش و باهوش است. مي‌تواند مدت‌ها با سرعت 50 كيلومتر در ساعت بدود. از جوندگان، حشرات و مواد گياهي تغذيه مي‌كند و به ندرت آب مي‌نوشد. احتمالاً در زمستان جفت‌گيري مي‌كند. طول آبستني 50 تا 60 روز است. نوزادان حدود 40 روز شير مي‌خورند و در 10 ماهگي بالغ مي‌شوند. طول عمر در اسارت گاهي به 10 سال مي‌رسد.

‌شاه روباه، گونه‌ای که به علت داشتن پوست گران‌بها مورد توجه شكارچيان پوست است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، این گونه زیبا و منحصر به فرد طی نظارت و پایش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان دیده شد.

ثبت اولین رکورد پراکندگی شاه روباه Vulpes cana

مهندس مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره از ثبت اولین رکورد پراکندگی شاه روباه Vulpes cana در استان خبر داد و بیان کرد: در راستای مطالعه و بررسی‌های مستمر در خصوص شناسایی و تعیین پراکنش گوشتخواران سطح زیستگاه‌ها و زیست بوم‌های استان از طریق پایش و نصب دوربین‌های کمراترپ موفق به ثبت و رکورد گونه‌ای از چهار روباه شناسایی شده در ایران به نام شاه روباه یا روباه افغانی در منطقه رومشکان شدیم.

شاه روباه یکی از چهارگونه روباه موجود در ایران است

مهندس نبی‌الله قائد رحمتی، معاون فنی حفاظت محیط زیست استان نیز گفت: شاه روباه یکی از چهارگونه روباه موجود در ایران است که کوچکترین و زیباترین گونه در بین آنها محسوب شده و پیشتر از بیابان‌های مرکزی و شرقی ایران گزارش شده است.

وی اضافه کرد: شاه روباه یا روباه افغانی در مناطق کوهستانی افغانستان و ایران و برخی از نقاط دیگر خاورمیانه زندگی می‌کند.

قائدرحمتی ادامه داد: دم بلند و بسیار پرمو تقریبا به اندازه بدنش، گوش‌ها بسیار بزرگ و درقاعده بسیار پهن هستند و در ناحیه صورت دو نوار سیاه وجود دارد که از چشم‌ها به طرف بینی امتداد یافته‌اند.

جمعیت این گونه با تهدید جدی مواجه شده است

محسن امیری، کارشناس مسئول زیستگاه‌ها و امور مناطق استان نیز در خصوص نحوه عکسبرداری از این گونه اظهار کرد: ما برای شناسایی گوشتخواران استان در تمام زیستگاه‌های تحت مدیریت و آزاد استان همه تلاش خود را بکار گرفتیم تا بتوانیم ضمن ردیابی و نمایه یابی علاوه بر بیان احتمال حضور گونه‌ها مکان مناسب برای نصب دوربین را شناسایی کرده و در ادامه موفق به ثبت این گونه شدیم.

وی با بیان اینکه این اولین رکورد از شاه روباه Vulpes cana در استان لرستان تا سال 1395 بوده است، افزود: این رکورد حاصل تلاش چندین ماهه کار میدانی و نصب دوربین کمراترپ در منطقه رومشکان با همکاری دو تن از همیاران محیط زیست عضو انجمن های مثلث زندگی و حامیان طبیعت رومشکان( وحید امرایی و حسن کرم نژاد) بوده است.

امیری تصریح کرد: این گونه عموما در ارتفاعات زیر 2000 متر در کوه‌های خشک یافت می‌شود. تمام سوابق ثبت شده در فلات ایران از تپه‌ها و کوه‌های نزدیکی دشت‌هاست و از کوه‌های بلند و دره‌های گرم اجتناب می‌کند.

کارشناس مسئول زیستگاه‌ها و امور مناطق استان اظهار کرد: در خاورمیانه پراکنش شاه روباه به کوه‌های بیابانی، مناطق شیب‌دار، دره‌ها و صخره‌ها محدود می‌شود. تخریب زیستگاه، طعمه مسموم و قاچاق پوست از مهمترین عوامل و آسیب‌هایی است که جمعیت این گونه را با تهدید جدی مواجه کرده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: