جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 1 شهريور 1395     
دامادهایی که دست به جیب پدر می‌شوند!

یک واقعیت تلخ و پررنگ در جامعه، وجود شرایطی است که اغلب برای جوانان حتی پس از ازدواج و تشکیل خانواده امکان استقلال فراهم نمی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر لطفی حقیقت کارشناس ارشد روان شناسی و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت: در جامعه ما وابستگی مالی جوانان به خانواده ها به دلیل شرایط اقتصادی و معیشتی اتفاق می افتد و این امر اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: مردها با وجود درآمد مستقل نمی توانند هزینه های جاری را تأمین کنند و همین امر به وابستگی آنها دامن می زند زیرا امروزه شاهد افزایش نامطلوب نیازهای کاذب هستیم و درآمدها با نیازها و مخارج همخوانی ندارند.

لطفی حقیقت گفت: یکی از آسیب های مهم و جدی و نتایج ناخوشایند وابستگی را می توان افول مردانگی نام برد، به این معنا که ابهت مردانه و هیبت پدرانه همسران تنزل کرده و مردها مانند سابق مقتدر و حق به جانب نیستند که تا حدود زیادی نفوذ خانواده ها زمینه ساز این ناهنجاری بوده است.

این آسیب شناس گفت: این شرایط را هر چند نامطلوب اما به عنوان یک حقیقت باید پذیرفت، خلاء مالی و مشکلات اقتصادی می توانند بستر آسیب های بسیاری را برای خانواده ها و در نهایت جامعه ایجاد کنند اما این مسئله نباید موجب سوء رفتار و استفاده نادرست خانواده ها از موقعیت شود.

لطفی حقیقت با اشاره به آسیب پذیری جوانان به خصوص مردان در این حوزه بیان داشت: والدین باید به رغم وابستگی مالی، عزت نفس جوانان را در نظر بگیرند و جایگاهی مستقل از رابطه والد و فرزندی برایشان قاِئل باشند زیرا این فرزندان در آینده مادر و پدر می شوند و باید شأنی مطابق با وظایف و نقش هایشان دارا باشند.

وی افزود: برای نیل به این مقصود، والدین باید از اظهارنظر و حضور در حواشی و جزییات زندگی فرزندان دوری کنند و کل نگر باشند، به این معنا که به عنوان بزرگ تر خانواده بسیار هوشمند رفتار کنند و در واقع بارانی باشند یعنی با وجود کمک های مالی  ومعیشتی انتظار کرنش و تلافی از جانب جوانان را نداشته باشند.

این آسیب شناس بیان داشت: نگاه بزرگ منشانه والدین می تواند امکان تعامل و آرامش درونی را برای هر دو طرف فراهم سازد و چنانچه بزرگ ترها رفتاری تادیب گرایانه اعمال نکنند این احساس را به جوانان القا می کنند که به طور حتم با حمایت بی دریغ والدین می توانند به آینده زندگی خود همراه با استقلال و پیشرفت امیدوار باشند.

لطفی حقیقت با بیان اینکه حمایت مالی در صورت توان خانواده ها برای جوانان باید وجود داشته باشد اما نباید خللی در تصمیم گیری مستقل جوانان ایجاد کند، گفت: جوانان باید خودشان تصمیم بگیرند و والدین مجاز به هیچ گونه اعمال سلیقه و اظهار نظر در هیچ وجهی از زندگی فرزندانشان بعد از تشکیل خانواده نیستند زیرا این عمل پیامد ساز مسائل منفی از قبیل قطع اتصالات عاطفی برای هردو طرف و کاهش هیجان و احساسات مثبت می شود.

این مشاور خانواده بیان داشت: تحکیم اتصالات عاطفی و استمرار اکسیژن احساسی، تضمینی برای زندگی بهتر و روابط حسنه است که پایه های زندگی را تقویت و جایگاه والدین را به عنوان افرادی با جایگاه بزرگ تر و با کرامت تثبیت می کند.

وی در پایان گفت: زوجین باید صرف نظر از وضع موجود، حمایت ها و پیشتیبانی مالی خانواده را بپذیرند و روابط خود را در تیرس افکار منفی قرار ندهند، زیرا این حمایت گاهی میتواند بر روابط همسران تاثیرگذار باشد، همچنین بهتری راهکار این است که از نقش خانواده حمایت گر و به طور کل شخص سوم در رابطه زوجین سخنی به میان نیاید.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: