جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 7 مهر 1393     
برنامه های اداره ایمنی ترافیک در راستای پایین آوردن آمار تصادفات

 به گزارش  گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز ؛ رئیس اداره ایمنی ترافیک، با اشاره به عوامل اصلی منجر به وقوع تصادفات گفت : در حالت کلی ، سه عامل  را به عنوان عوامل اصلی در رخ دادن تصادفات موثر می دانند که شامل عوامل " انسانی " ، " راه یا معبر " و "وسیله نقلیه" بوده و با شناسایی درست و آگاهی دقیق از گستره این عوامل می توان در جهت به کارگیری روش هایی برای پایین آوردن آمار تصادفات اقدام کرد.

مهندس عطایی در گفتگو با خبر نگار شهرداری نیوز گفت : "عامل انسانی" مربوط به خطاهای انسانی بوده و  از مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل در زمینه به وجود آمدن تصادفات است. عامل دیگر مربوط به وسیله نقلیه است که  به نواقص و ضعف های خودروها بر می گردد. دو عامل دیگر " نواقص راه و معابر " و " شرایط محیطی " هستند که هر کدام از این عوامل سهم ویژه ای در به وجود آمدن تصادفات رانندگی ایفا می کنند.

وی در ادامه افزود : عامل انسانی به عنوان مهمترین فاکتور  ایجاد تصادفات مطرح بوده و سایر عوامل دارای وزن کمتری هستند . عامل انسانی سبب بروز "سرعت غیر مجاز" ، "عدم توجه به جلو" ، " سبقت غیر مجاز" است که اینها از مهمترین عواملی هستند که بیشترین فراوانی را در وقوع تصادفات به خود اختصاص داده اند.

عطایی در خصوص به کار گیری روش های کارآمد برای پایین آوردن آمار تصادفات گفت : همکاری های بسیار خوبی میان حوزه معاونت حمل و نقل و پلیس راهور و سازمان پزشکی قانونی صورت گرفته و در جهت شناسایی محور ها و نقاط حادثه خیز در سطح معابر تهران اطلاعات آماری دقیقی به دست آمده و تحلیل های کارشناسانه صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود : پلیس راهور اطلاعات تصادفات و سازمان پزشکی قانونی ، اطلاعات تلفات ناشی از حوادث رانندگی را ارائه می کنند . پس از تحلیل اطلاعات و داده ها گروه های هدف مشخص  شده و به عنوان نمونه می توان به برخی از این گروه ها مانند عابران پیاده ، جوانان ، موتور سواران و افرادی که از سطح سواد کمتری برخوردارند به عنوان گروه های آسیب پذیراشاره کرد .

رئیس اداره ایمنی ترافیک گفت : بدین ترتیب با شناسایی نقاط پرحادثه شهری ، تعیین گروه های هدف ، اولویت بندی محورها و استفاده از تجهیزات ایمنی و ابزارهای لازم برای پایین اوردن آمار تصادفات در نقاط ذکر شده ، می توان تا حد مناسبی از میزان تصادفات کاست .

عطایی با اشاره به اهمیت موضوع ارائه راهکارهایی در جهت کاهش آمار تصادفات بیان داشت: حفظ جان و مال شهروندان از تبعات منفی ناشی از حوادث رانندگی به عنوان یکی از برنامه های پر اهمیت در حیطه وظایف مسئولان حوزه حمل و نقل و ترافیک مطرح بوده و این موضوع همواره در طرح استاندارد های مهندسی راه ها و خودروها و ایمنی ترافیک ، به عنوان نخستین اصل مورد تاکید قرار داشته است و فراهم آمدن تمام این تمهیدات در سایه مهندسی ترافیک ، آموزش و اعمال قانون و مقررات امکان پذیر خواهد بود .

وی در خاتمه گفت : توجه به مبحث آموزش می تواند از وقوع تصادفات اتی به نحو بسیار موثر و کار آمدی جلوگیری کند . به ویژه در خصوص رانندگان جوان و تازه کار که جزو آسیب پذیر ترین و آسیب گذارترین گروه های رانندگان در جامعه هستند،  اگر فرایند آموزش به موقع و با کیفیت مطلوب صورت نگیرد ، مشکلات آینده در مقوله ایمنی ترافیک چندین برابر افزایش خواهد یافت .

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: