جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 30 مرداد 1395     
آغاز به كار شوراي فرهنگ و معماري در معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران
معاون شهردار تهران:ايستگاه مترو بايد آينه تمام نماي محله اي باشد كه در آن قرار دارد

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در نخستين هم انديشي شوراي فرهنگ و معماري اين معاونت گفت: هدف از تشكيل اين شورا براي نخستين بار، ورود بحث هاي معمارانه و شهرسازانه به مباحث حمل و نقلي است، چرا كه تا كنون فرمول هاي فني و مهندسي بر جنبه هاي هنري و فرهنگي در حوزه حمل و نقل شهري، كاملاً غالب بوده و استفاده از ظرفيت فرهنگ و هنر در موضوعات حمل و نقلي، مورد غفلت قرار گرفته است.

 

دكتر مازيار حسيني با تأكيد بر لزوم استفاده از معماري در توليد فضاهاي فاخر حمل و نقلي، افزود: فضاهاي فاخر كه جنبه هاي هنري در آن رعايت شده باشد، در هدايت شهروندان به سمت رفتار فاخر و استفاده درست از فضاهاي عمومي و امكانات و تسهيلاتي كه در آن فضاها در نظر گرفته شده، مؤثر است.

وي با اعلام اين كه ايستگاه های مترو بايد آينه تمام نماي محله اي باشند كه آن ايستگاه در آن محله قرار دارد و گويي آينه اي را در بالا گذاشته ايم و تصوير آن را در پايين مشاهده مي كنيم، تأكيد كرد: معماري، موضوع مهمي است و در فضاهاي حمل و نقلي، از اهميت ويژه اي برخوردار است و به اين منظور، علاوه بر معماري بايد از فرهنگ، هنر و حتي ادبيات نيز كمك بگيريم.

محمد مهدی حجت: ساختن يك فضاي شهري مانند آفرينش يك اثري هنري است

دكتر محمد مهدی حجت يكي از اساتيد معماری حاضر در شوراي فرهنگ و معماري معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در ابتداي اين جلسه گفت: اگر معماري در فضاهاي عمومي به درستي اجرا شود، مي تواند در ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان مؤثر باشد، چرا كه موضوع معماري، شكل زندگي است و از اين رو، هر مسیر بي آر تي كه راه اندازي مي شود، هر خط مترو كه به بهره برداري مي رسد و حتي هر ايستگاه مترو كه ساخته مي شود، شكل جديدي از زندگي را به وجود مي آورد.

وي با اشاره به اين كه ناوگان حمل و نقل عمومی، امكاني است در خدمت انسان كه بايد اولويت را به انسان بدهد، اظهار كرد: حمل و نقل شهري بايد به سمت و سوي ارتقاي كيفيت زندگي مردم حركت كند و از اين منظر، تغيير كيفي در اين حوزه بايد سرفصل كار مسئولان شهري قرار گرفته و از اين زاويه به موضوع نگاه كنيم.

استاد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با بيان اين كه تنها با حركات به اصطلاح هارپِري نمي توانيم مشكل ترافيك را حل كنيم و براي حل مسأله، نياز به حركات روان و نرم داريم، تصريح كرد: از گذشته، روش ما براي حل مسائل و مشكلات شهر و حمل و نقل شهري، سبک آمريكايي بوده در صورتي كه سبك اروپايي براي حل مسائل و مشکلات شهري و رفت و آمد در شهر، روش عاقلانه تری است و با سبک آمريكایی كاملاً متفاوت است.

این متخصص حفاظت از بناهای تاریخی با اشاره به اين كه ايستگاه هاي مترو از اهميت ويژه اي برخوردارند و اين فضاها قرار است 100 سال باقی بمانند و به شهروندان خدمت كنند، اظهار كرد: تونل ها، پل ها و بزرگراه ها، همچون ايستگاه هاي مترو از اهميت ويژه اي برخوردارند و در اين ميان، حفظ هويت ايستگاه مترو متناسب با محله ای که در آن قرار دارد و حفظ هويت خط مترو كه در قالب وحدت طولي به مثابه نخ تسبيح، ايستگاه هاي مترو را مانند دانه های تسبیح در بر گرفته، بسيار مهم هستند.

دكتر حجت با بيان كه هر محله، رنگ و بوي خاص خود را دارد و هنگامي كه يك ايستگاه مترو را در زير محله اي بنا مي كنيم، بايد عصاره اي از رنگ و از بوي آن محله در آن جاري و ساري باشد، تصريح كرد: كار در شهر، كار ظريفي است و در واقع نوعي جواهركاري است و ساخت فضاهاي شهري بايد با لطافت و ظرافتی كه براي آفرينش يك اثر هنري لازم است،‌ انجام شود.

سيد محمد بهشتي: كار معماري در شهر به مثابه كار شاعري است

مهندس سيد محمد بهشتي، ديگر استاد حاضر در اين شورا با تأكيد بر اين كه همه فعاليت هاي شهري بايد منجر به اين شود كه مقوّم زندگي خوب شهروندان باشد و همچون سايه اي بر سر شهر عمل كند، گفت: معيارمان بايد اين باشد كه اگر فعل و انفعالات شهري را در ترازو قرار داديم، اقداماتي كه باعث دوام و قوام زندگي خوب در شهر است، بر فعاليت هايي كه مخلّ زندگي خوب شهری است، وزن بسيار بيشتري داشته باشد.

وي با اشاره به اين كه چند دهه است كه موضوع ترافيك به موضوع مهندسان تبديل شده، چرا که نگاهمان به این موضوع سخت افزاري بوده، در صورتي كه موضوع بزرگراه ها، پل ها و تونل ها، مسائلي در عین حال نرم افزاري اند كه صرفاً با راه کارهاي مهندسي حل نمي شوند، اظهار كرد: براي حل مسأله و انجام اقداماتي مثل مديريت تقاضاي سفر، كاهش سفرهاي شهري و كوتاه كردن مبداء و مقصد، نيازمند نگاه نرم افزاري هستيم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با بيان اين كه شهري همچون توكيو، بحران مدنيت را پشت سر گذاشته و امروز شاهد حاكميت مدنيت در اين کلان شهر هستيم، تصريح كرد: امروز آرامش در شهرها و حركت آرام انسان ها در شهر، جايگزين سرعت در شهرها و تردد سريع خودروها شده و در دوره اي قرار داريم كه نگاه نرم افزاري بر نگاه سخت افزاري در شهرها غلبه دارد.

مهندس بهشتي با تأكيد بر اين كه بزرگراه با مترو متفاوت است و اصولاً هر جاي شهر كاراكتر خاص خود را دارد و در اين ميان، سايه محله اي كه ايستگاه مترو در آن قرار دارد، بايد بر آن ايستگاه افتاده باشد، گفت: ايستگاه مترو باید عطر و طعم محله اي را بدهد كه در آن قرار دارد و در انتقال اين طعم و عطر، معماري از اهميت ويژه اي برخوردار است و از اين رو، مي توانيم بگوييم كار معماري در شهر، كار شاعري و شاعرانگی است.

 

 

 

اسکندر مختاري: شهروندان بايد شهر خود را دوست داشته باشند

دكتر اسکندر مختاري استاد ديگري كه در اين جلسه حضور داشت، با تأكيد بر اين كه مسئوليت ترافيك شهر خيلي هم دست مديريت شهري نيست، بخشي از مشكل ترافيك را ناشي از عدم تعلق شهرنشينان نسبت به شهر خود دانست و گفت: مسئولان شهر بايد شهر و فضاي شهري را به نوعي درست كنند كه اهالي شهر را به دوست داشتن شهرشان، ترغيب و تشويق نمايند.

وي با اشاره به اين كه در شهر با انسان ها سر و كار داريم و در این میان، كرامت انساني موضوعي است كه بايد از سوي مسئولان شهري ديده شود، اظهار كرد: شهروندان بايد از پياده روي در شهر لذت ببرند، در کوچه ها و خیابان های شهر امنيت كامل داشته باشند و بتوانند روابط متقابل با شهر خود برقرار كنند و در چنين شهري است كه مي توانيم بگوييم كرامت انسان ها به وسيله مسئولان شهري مورد توجه قرار گرفته است.

مؤلف کتاب «میراث معماری مدرن ایران» با بيان اين كه در احداث ايستگاه هاي مترو به عنوان سازه ای مدرن در تهران، معماري از نقش انكار ناپذيري برخوردار است و واقعيت اين است كه به همان اندازه كه در توجه به حوزه عمران سربلند بوده ايم، متأسفانه در زمینه توجه به حوزه معماري سرافكنده بوده ايم، تصريح كرد: ايستگاه هاي مترو، می توانند حتی نگاه بین المللی به یک كشور را شكل دهند، چنانچه ايستگاه هاي متروي مسكو، نشان دهنده اقتدار روسيه هستند.

 

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: