جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 6 مهر 1393     
آبخوان داری ،راه حلی برای خروج از بحران آب در کشور

 به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف و آبخوان داری را راهکار اورژانسی خروج از بحران آب در کشور عنوان کرد.

معصومه ابتکار ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص راهکارهای فوری رفع کمبود آب در کشور، اظهار داشت: اگر چه در کشور ما منابع آبی زیادی وجود دارد ولی باید از این منابع به درستی بهره برداری شود.

به گفته وی، در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا همان روش‌های سنتی که ما سالها قبل برای آبخوان و حفظ قنات داشتیم، اجرا می‌شود. یعنی آب را زیر لایه‌های زمین در آبخوان‌ها حفظ و با برنامه ریزی درست از آن بهره برداری می شود بنابراین لازم است که  مقداری دانش روز را با دانش سنتی خود تلفیق کنیم.

ابتکار اظهار داشت: در حال حاضر وزارت کشاورزی رویکرد مناسبی را برای بهره برداری از منابع آب آغاز کرده و به نظر می‌رسد تحولات خوبی را براساس مصوبه شورای عالی آب در بحث مصارف کشاورزی و خانگی داشته باشیم.

وی افزود: مصارف خانگی را نیز باید اصلاح کنیم چرا که با روش های مصرف کنونی حداقل در تهران دو برابر الگوهای جهانی  مصرف می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این موارد راه حل اورژانسی برای جبران کمبود آب است تصریح کرد: همچنین بحث جلوگیری از آلودگی آب هم  بسیار مهم است و در کمبود آب نقش دارند

ابتکار تأکید کرد: برداشت از آبهای زیرزمینی شهرها و مناطق روستایی اگر بر اساس قانون و مجوز و اصول و استاندارد نباشد، خلاف قانون و اخلاق است.

ابتکار در خصوص نقش حفر چاه‌های غیرمجاز در کمبود آب اظهار داشت: به عنوان مثال تا چندی پیش در اطراف تالاب پریشان چاه‌های غیرمجاز بسیاری وجود داشت که با همکاری مردم و مسئولان این چاهها را پر کردیم و این روند برای نجات تالاب ها و منابع آب باید با جدیت دنبال شود.

وی درخصوص چاه‌های غیرمجاز در داخل تهران گفت: این موضوع برعهده وزارت نیرو است که این دو دستگاه  با مشارکت و تعامل در این زمینه اقدام می‌کنند بنابراین مردم باید بدانند برداشت غیرمجاز از چاه‌های آب در هر نقطه‌ای جرم است و اکنون نیز در این شرایط یک کار کاملا غیرانسانی و غیرکارشناسی است.

رئیس سازمان محیط زیست از مشارکت  سازمان محیط زیست در این زمینه با شهرداری و وزارت نیرو خبر داد.

رییس سازمان محیط زیست در مورد مگس های سفید که مدتی است در پایتخت به معضلی برای شهروندان تبدیل شده اند گفت:  این سازمان در مقابل دفع مگس های سفید در تهران تکلیفی ندارد و متولی آن سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی است.

ابتکار با تکذیب اینکه گفته می شود مجلس،سازمان محیط زیست را برای مقابله با مگس های سفید فراخوانده، اظهار داشت: هنوز سازمان اخطار رسمی دریافت نکرده  بلکه این اخطار را به صورت رسانه ای دریافت کرده ایم.

وی تاکید کرد: مسوولیت مقابله با مگس های سفید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دفع نباتات است؛ بهتر است ارتباط این مساله را با سازمان محیط زیست مشخص کنند چرا که این مگس آفتی است که مختص درختان است و وزارت کشاورزی نیز مسوول بخش کشاورزی و آفات درختی است و ربطی به سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.

ابتکار گفت: چند سالی است شهرداری تهران با برنامه ریزی خوبی که انجام داده میزان مصرف سموم شیمیایی را کاهش داده است، اکنون نیز مقابله با این آفت متولی خاص خودش را دارد و آنها باید راه های مقابله با آن را مشخص کنند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد:  ممکن است اداره کل محیط زیست شهر تهران گزارشی در این مورد تهیه کند اما سازمان محیط زیست موضوعات جدی تری را در دستور کار دارد.

ابتکار در خصوص ساماندهی کارگاههای شن و ماسه در اطراف تهران گفت: اگر این کارخانه های کوچک و واحدهای کوچک  ضوابط را رعایت نکنند با آنها برخورد می‌شود که برای این موضوع سازمان محیط زیست گشتهای بازرسی با همکاری شهرداری و بخش‌های مختلف تشکیل داده و حتما به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وی تأکید کرد: تمام فعالیت‌های این واحد ها باید با رعایت ضوابط محیط زیستی و در نظر گرفتن معضل موضوع آلودگی هوا باشد چرا که در صورت تخلف، سازمان محیط زیست برخورد قانونی می کند.

ابتکار در خصوص آلودگی دریای خزر گفت: سازمان محیط زیست اندازه گیری و پایش مستمر وضعیت آلاینده های دریای خزر را انجام می‌دهد و گزارش آن را به مراجع و مبادی ذی ربط ارائه کرده است و حتی در مورد شناگاه‌ها نیز گزارش های لازم را ارائه دادیم.

وی افزد: متأسفانه در استانهای شمالی سالها است که طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب‌های خانگی به تأخیر افتاده است در حالیکه این طرح ها نقش اصلی در پاکسازی وضعیت ساحل و دریای خزر خواهند داشت.

ابتکار یادآور شد: با توجه به جمعیت و گردشگران بسیار در این منطقه این مسئله در اولویت ما قرار دارد و اقدامات خوبی در حال انجام است.

معاون رییس جمهور در خصوص پساب شهرکهای صنعتی گفت: این موضوع در دستور کار دولت و وزارت نیرو شقرار دارد و برای آن برنامه ریزی جدی شده است که امیدواریم با همکاری استانداران، مقامات محلی، شهرداری و شورای شهر این مشکل برطرف شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: