جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 مرداد 1395     
بالاخره روغن حیوانی بخوریم یا نخوریم؟

چربی‌های اشباع مانند کره، روغن و چربی حیوانی و روغن نارگیل در دمای اتاق به حالت نیمه جامد هستند، طبق قوانین تغذیه جدید، این چربی‌ها دلیل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی، دیابت، عدم کارکرد صحیح دیواره سلولی و حتی سیستم عصبی مانند بیماری‌ام اس هستند؛ جالب اینجاست که بسیاری از آزمایش‌ها و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که این روغن‌های گیاهی هستند که برای بدن ضرر دارند زیرا حاوی رادیکال‌های آزاد خطرناک هستند که هنگام تهیه آنها به وجود می‌آیند

روزنامه ایران: زنی 50 ساله هستم، سال هاست که به دلیل اطلاع رسانی‌های علمی مختلف ذهنم درگیر این قضیه شده که خلاصه باید روغن حیوانی هنگام پخت مصرف بکنم یا سراغ سایر روغن‌ها از جمله روغن گیاهی بروم؟ برخی زنان سن و سال دار فامیل تأکید می‌کنند که به جای روغن‌های مورد استفاده این روزها، دنبه یا پیه را که منشأ حیوانی دارند، آب کنم و با آن غذا بپزم. به لحاظ علمی و پزشکی کدام روغن را مصرف کنیم بهتر است و خطر کمتری دارد؟
 
همانطور که می‌دانید، چربی‌های اشباع مانند کره، روغن و چربی حیوانی و روغن نارگیل در دمای اتاق به حالت نیمه جامد هستند، طبق قوانین تغذیه جدید، این چربی‌ها دلیل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی، دیابت، عدم کارکرد صحیح دیواره سلولی و حتی سیستم عصبی مانند بیماری‌ام اس هستند؛ جالب اینجاست که بسیاری از آزمایش‌ها و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که این روغن‌های گیاهی هستند که برای بدن ضرر دارند زیرا حاوی رادیکال‌های آزاد خطرناک هستند که هنگام تهیه آنها به وجود می‌آیند و همچنین حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند که دقیقاً این سموم سبب ابتلا به بیماری‌های نام‌برده می‌شوند.
 
برخلاف تصور عموم، انسان نیاز به چربی‌های اشباع دارد، زیرا موجودی خونگرم است و دیواره سلول‌ها در دمای بدن، نیاز به سختی لازم برای عملکرد مناسب دارند که تنها از طریق مصرف چربی‌های اشباع حاصل می‌شود، وقتی از روغن گیاهی مایع و مارگارین در رژیم غذایی استفاده می‌کنیم در ساختار غشای سلولی اختلال ایجاد شده و دیواره سلول‌ها سست می‌شوند و با مصرف چربی ترانس، دیواره سلولی بسیار سخت می‌شود.
 
خوب است بدانید که چربی‌های اشباع موجب گرفتگی عروق و بیماری قلبی نمی‌شوند و برعکس غذای قلب سالم هستند زیرا میزان (Lpa)، که  نشانگر صحیح ابتلا به بیماری‌های قلبی است، را کاهش می‌دهند، چربی‌های اشباع نقش بسیار مهمی در بیوشیمی بدن دارند؛ سیستم ایمنی را استحکام بخشیده و در ارتباط بین سلولی نقش اساسی ایفا می‌کنند. بدین معنی که ما را در برابر ابتلا به انواع سرطان ایمن کرده و به عملکرد مناسب گیرنده‌های دیواره سلولی کمک و از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می‌کنند. ریه‌ها بدون چربی‌های اشباع قادر به عملکرد مناسب نیستند، به همین دلیل نوزادان باید از شیر مادر و چربی شیر تغدیه شوند تا مبتلا به آسم نشوند. چربی‌های اشباع به عملکرد صحیح کلیه و تولید هورمون‌های بدن کمک می‌کنند و میزان التهاب در بدن را کاهش می‌دهند. این چربی ها حاوی مقدار زیاد ویتامین‌های محلول در چربی مانندA , D , K هستند که بدن به مقدار لازم نیاز به این ویتامین‌ها با منشأ حیوانی دارد.
 

مغز انسان حاوی مقدار زیادی چربی اشباع و کلسترول است و مصرف چربی‌های غیراشباع مانند روغن مایع و مارگارین عملکرد سیستم عصبی را به مرور زمان مختل می‌کند. بشر همواره از دوران پارینه سنگی هزاران سال از چربی‌های حیوانی، روغن‌های استوایی، شیر پرچرب و فرآورده‌های حیوانی استفاده می‌کرده و بیماری‌های استحاله‌ای با ورود روغن‌های کارخانه‌ای مایع گیاهی و مارگارین در جهان شیوع پیدا کردند.
 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: