جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 6 مهر 1393     
کاروان رسانه در تهران راه اندازي مي شود

به گزارش گروه آموزش وفرهنگ سازی شهرداری نیوز ،رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در اولین جشنواره رسانه های شهری با بیان اینکه رسانه ها نسبت به فضاي شهرها شکل گرفته اند، گفت: به همین منظور در آینده ای نزدیک فضایی را برای تحلیل اخبار ایجاد خواهیم کرد.

شهرام گیل آبادی در اولین نشست جشنواره رسانه های شهری که با حضور شورای سیاست گذاری این جشنواره برگزار شد، با توجه به اینکه رسانه ها توجه جدی به شهرها دارند، گفت: رسانه ها نسبت به شهرها شکل گرفته اند و از این رو علاقمندند به موضوعات شهری راه پیدا کنند. در حال حاضر سه موضوع در دستور کار شهرداری تهران است که می توان به انضباط شهری در مقوله هايي همچون تفکیک زباله، خط سفید و آلودگی هوا اشاره کرد که از مهمترین مسائلی است که بي توجهي به آنها لطمه به مردم است.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران روزانه 175 نفر جالن شان را از دست مي دهند، اضافه کرد: بخشی از این مرگ و میرها مربوط به آلودگی هواست به طوری که در مواقع بحرانی آلودگی هوا 60 نفر فوتی به مرگ و میرها اضافه می شود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران مجموعه کارهایی را در رسانه ها آغاز کرده که برای تکمیل این چرخه برخی ابزارهاي تشویقی و الگو بخشي ها را نیز باید داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این موضوعات باید جشنواره رسانه های شهری به این حرکت کمک کند تا ساماندهی در همگرایی سامانه ها به وجود آید.

وی با بیان اینکه تاکنون برخی موضوعات انسانی را به سمت تحلیل و خبر سوق داده ایم، افزود: در این خصوص به برگزاری شب گردی ها و تورهای تحلیل و خبر پرداخته ایم و می خواهیم کارکردگرا به این سمت حرکت کنیم .

گیل آبادی با تاکید بر اینکه شورای تخصصی و سیاست گذاری جشنواره رسانه های شهری را فارغ از ملاحظه های متعدد تشکیل داده ایم، اظهارکرد: با تحقیقات پیرامون این موضوع به این نتیجه رسیده ایم که به این سمت حرکت کنیم، به طوری که این سه محور از 15 آبان ماه کار عملیاتی خود را آغاز می کنند.

وی با بیان اینکه در مجتمع رسانه ای – نمایشگاهی شهر تهران واقع در بوستان گفتگو کارهای رسانه ای انجام خواهیم داد، افزود: در تپه های عباس آباد در نظر داریم Media center ساخته شود که برای ساخت آن پانزده Media center يا همان مركز رسانه اي دنیا را بررسی کرده ایم و در نهایت به این نتیجه رسیده ایم که با هویت ایرانی و تجربهجهاني مي توان فضای ایده آلی ساخت.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه برای ساخت این Media center از آخرین فضاهای حوزه های مطالعاتی بهره خواهیم گرفت، اظهارکرد: با ساخت این مجموعه به سمت و سوی جدیدی حرکت می کنیم.

وی درباره پیش زمینه های برپایی جشنواره رسانه های شهری خاطرنشان کرد: از جمله اهداف ما در این جشنواره این بوده  که تاکنون 7 تور عکاسی، نزدیک به 20 شبگردی برای خبرنگاران و همچنین 3 تور تحلیل خبر در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شده است که به عنوان مثال اگر کسی این ادعا را دارد که آب دریاچه شهدای خلیج فارس با مشکل مواجه است، در همان محل این آب توسط متخصصان مورد آزمایش قرار گیرد.

گیل آبادی با تاکید بر اینکه درحوزه رادیو و تلویزیون در ماه مبارک رمضان 374 برنامه پخش شده است، ادامه داد: از جمله برنامه های دیگر ما راه اندازی کاروان رسانه ای در شهر تهران است تا در 22 آیتم افراد موضوعات مورد علاقه خود را دنبال کنند. به طوری که در چند هفته گذشته که به عنوان شهردار شب در خیابان های شهر تهران حضور یافته ايم 125 کارتن خواب را از سطح شهر جمع آوری کرده و خبرنگاران با آنها به گفت و گو پرداخته اند. در نهایت نيز این افراد را تا گرمخانه هدایت کردیم.

وی درخصوص اینکه نقد مطبوعات شهری را در دستور کار قرار داده ایم، اظهارکرد: در کنار این موضوعات ارائه تسهیلاتی را به خبرنگاران از جمله چکاب پزشکی، بیمه خبرنگاران و همچنین انجمن خبرنگاران شهری را در دستور کار قرار داده ایم.

گیل آبادی درباره تولید 1360 خبر طي هفته در حوزه شهری افزود: در این خصوص در ساختمان کوشک نقد مطبوعات و رسانه های شهری را برگزار خواهیم کرد. همچنین درحوزه عکاسی در آژانس عکس تهران گزارش های فوق العاده ای درباره نوشته های شهر، کوچه پله ها و... به نمایش درآمده است.

 

نمک دوست: در جشنواره بايد رسانه ها درگیر شوند نه خبرنگاران

حسن نمک دوست تهرانی، روزنامه نگار پيشكسوت در این نشست با بیان اینکه تاکنون جشنواره های شهری که برگزار شده اند، آثار خوبی را نیز ارایه داده اند، اظهارکرد: این درحالی است که متاسفانه همکاران رادیو و تلویزیون استقبالی از جشنواره نکرده اند. همچنین عموم روزنامه نگاران برجسته یا سطح خود را بالاتر از جشنواره می دانند یا مناعت طبع آنها اجازه نمی دهد که آثاری به جشنواره ارسال کنند.

وی درخصوص رادیو و تلویزیون نيز با تاكيد ير اينكه نسبت به دوره های قبل بايد فعالیت ها افزايش يابد، اظهارکرد: در عالم مطبوعات باید رسانه را درگیر کرده نه خبرنگار را؛ به همین منظور زمان بندی مشخصی به جشنواره داده شود تا تمامی رسانه ها در این خصوص درگیر شوند.

نمک دوست با بیان اینکه می توانیم در این جشنواره با رسانه ها نیز گفت گو داشته باشیم، خاطرنشان کرد: درکنار اهدای جوایز خبرنگارن می توان از روزنامه ها، مجلات و خبرگزاری ها نیز تقدیر به عمل آورد.

خجسته: سفارش مقالات برای جشنواره در اولویت قرار گیرد

حسن خجسته، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان صدا و سیما در خصوص اینکه من اساسا این کارها را مثبت ارزیابی می کنم، اظهارکرد: منتها ما تجربه این را داریم که وقتی موضوعی را خیلی بزرگ می کنیم، این کار اثری مهمی در رسانه ندارد چون شما قصد دارید که به جشنواره کمک کنید.

وی با بیان اینکه پیشنهاد من این است که شهرداری در یک امر متمرکز شود، خاطرنشان کرد: اگر یک رفتار اجتماعی همچون تفکیک زباله را نظم پذیرکنیم ، وقتی می خواهیم شهر را نظیف کنیم مبنا را بر آن می گذاریم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان صدا و سیما همچنین ادامه داد: به نظر من برای جشنواره فراخوان سفارش مقاله بدهید تا در نهایت روی موضوعی که می توانیم متمرکز شویم.

شکرخواه: در هویت شهری باید به بیلبوردها و دیوار نویسی نیز تمرکز کنیم

یونس شکرخواه، جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه بهتر است در نخستین جشنواره رسانه شهری از شلختگی قبلی در بیایم و به سمت و سوی جدیدی حرکت کنیم، یادآور شد: نگاه من این است که جشنواره یک سرویس عمومی می دهد و نگاه کاربردی دارد. ما به دنبال این نیستیم که چه کسی خبر را زودتر ارسال می کند بلکه به دنبال این موضوع هستیم که از گفتگو یا یادداشت مطلب قابل توجهی را دریافت کنیم که در نهایت بتوانیم از آنها کتابی را نشر دهیم .

وی با تاکید بر اینکه نگاه من مساله گرایانه است، اظهارکرد: جوی های شهر، در و دیوار نویسی و زباله تر مصداق های ملموسی هستند. پیشنهاد من این است که اخلاق شهروندی را به صورت یک مورد درآوریم و روی آن متمرکز شویم. در این بین زباله های بیمارستانی، ازدیاد موش در سطح شهر و مواردي از اين دست مسائل مهمی هستند .

شکرخواه با تاکید بر اینکه آلودگی هوا انسان ساز نیست اما  باید این موضوع را آموزش داد، یادآور شد: در خصوص خط سفید عابر پیاده از زمانی که دوربین های ثبت تخلف نصب شده اند، حتی در نیمه شب نیز ماشین ها در پشت این خط متوقف می شوند و ما فهمیده ایم که در شهر نظارت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مقوله شهر مجازی باید کارکنیم، ادامه داد: در سیستم عابرپیاده و نظام های بانکی اگر اختلالی به وجود آید، دچارمشکل می شویم. به نظر من در این جشنواره باید به سفارش مقاله پرداخت که راجع به ادبیات شهری باشد.

شکرخواه با بیان اینکه می توان گفت فرآیندی که در زندگی شهر است هنوز حل نشده باقی مانده است، اظهارکرد: موضوع زباله بهداشت شهری است نگاه من بیشتر به فرآیندهاست، اما واقعیت این است که به عنوان مثال BRT را مساله کنیم که در آن شیشه ها نظافت شده و عبور و مرور به بهترین شکل ممکن انجام مي پذیرد.

این جامعه شناس يادآور شد: در هویت شهری باید بر بیلبوردها و دیوار نویسی ها نیز تمرکز کنیم.

گیویان: این جشنواره اعتبار لازم را كسب مي كند

عبداله گیویان، جامعه شناس در این نشست با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال ایجاد تحول است، ادامه داد: شما اراده ای دارید که اصحاب رسانه ندارند. مشکل جدی تنوع رسانه هاست که کار داوری را مشکل می کند اما اگر یک کار کوچک خوب عرضه شود، از یک کاری که بزرگنمایی شده بهتر است.

این جامعه شناس با بیان اینکه در افق چند ساله این جشنواره به جشنواره معتبری تبدیل خواهد شد، اضافه کرد: باید مسائلی که مردم با آن درگیر هستند را تبدیل به موضوعات کنیم. در این جشنواره باید تفکیک رسانه ای را جدی تر بگیریم. اگر تنوع در شکل اجرا و حتی جوایز داشته باشیم، ماجرا را واقعی تر می کنیم زیرا این جشنواره یک موضوع شهری است .

گیویان درخصوص اینکه موضوعات زندگی شهری موضوعاتی بسته بندی شده و زیبا از نظر جاذبه نیستند، اظهارکرد: این موضوعات مسائل واقعی زندگی روزمره هستند و همین مسائل ساده باعث جریانات جدی در زندگی ما می شوند. امیدوارم در دراز مدت به اهداف خوبی در این جشنواره برسیم تا واقعیت زندگی شهری را به فضای افکارعمومی برگردانیم.

این جامعه شناس همچنین خاطرنشان کرد: این جشنواره می تواند برندی برای شهرداری تهران باشد و به نشانه هویتی شهر تهران تبدیل شود.

سید فرید قاسمی: کارهایی که در تهران انجام می شود به شهرها تسری مي يابد

سیدفرید قاسمی، نویسنده و پژوهشگر مطبوعات با تاکید بر اینکه به نظر من در این جشنواره تاکیدی بر شهر تهران وجود دارد، یادآور شد: کارهایی که در تهران انجام می شود به شهرها تسری پیدا کرده و در نهایت شهرنگاری می شود. از اين رو در مورد مسائل شهری باید روشن عمل کنیم که چه موضوعاتی را می خواهیم در جشنواره بگنجانیم. از نظر من بهتر است که در جشنواره فراخوان داده شود.

سیدفرید قاسمی در خصوص اینکه باید فراخوانی به اصحاب رسانه درخصوص جشنواره داده شود، اظهارکرد: این فراخوان برای به تحرک واداشتن رسانه ها و روزنامه نگاران است و کسانی که ادعایی در این زمینه ندارند نیز می توانند در این جشنواره شرکت کنند. به گونه ای که در برخی موارد مطلبی را در صفحه خوانندگان روزنامه ها می بینیم که در ستون ها و یادداشت های روزنامه نیست.

خلفی: موضوعات مطروحه در جشنواره فرصت محك را به افراد مي بخشد

خلفی معاون رسانه مركز ارتباطات شهرداري تهران درخصوص اینکه موضوعاتی که در جشنواره مشخص شده به این منظور است که افراد خود را محک بزنند، افزود: امروز رسانه در وضعیتی هستند که دچار فقر  و چرایی شده اند.

وی با بیان اینکه این جشنواره فضایی را ایجاد می کند که رسانه ها به موضوعات مختلف بپردازند، اظهارکرد: هدف ما در این جشنواره این است که به موضوع گوناگونی بپردازیم تا مشخص شود كه شهر برای مردم است نه تنها شهرداری.

احمد سفلایی نيز که در نخستین نشست جشنواره رسانه شهری حضور یافته بود، گفت: به نظر من اهداف جشنواره را مشخص کنید تا رسانه ها تسلط بیشتری به موضوعات داشته باشند .

مرادی، مشاور رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران هم در اين نشست با بیان اینکه یکی از کارکردهای برنامه های با این سبک و سیاق ایجاد هویت است، ادامه داد: این جشنواره باعث می شود که کسانی که به لحاظ موضوعی در رسانه ها فعالیت می کنند، درکنار یکدیگر قرار گیرند. در حال حاضر بسترها باید مشخص شود. زيرا رتبه سازی و ایجاد هویت برای افرادی که در رسانه های شهری فعالیت می کنند، حائز اهمیت است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: