جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 21 مرداد 1395     
گردوغبارسکته‌ هارا افزایش می‌دهد

روزنامه آرمان: در روزی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: گرد و غبار سبب افزایش سکته‌های قلبی و مغزی می شود، یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابتلای ۳۰ درصد از کودکان پایتخت به «راشیتیسم» خبر داد و این مقوله را مرتبط با آلودگی هوا و آپارتمان نشینی دانست.

به گفته متخصصان علوم پزشکی آلاینده‌های موجود در هوا آثار مخرب بسیاری بر سلامت جسم و روح افراد بر جای می گذارد، به گونه ای که این عوارض حتی سال ها افراد را درگیر خود می کند. با وجود این، در این روزها آلودگی هوا آنچنان در شرایط بغرنجی قرار دارد که سلامت فردی افراد را به مخاطره انداخته است؛ آنچنان که بسیاری از ما بارها در طول شبانه روز سوزش چشم، ‌مشکلات تنفسی و سرفه را تجربه کرده ایم.

همچنین روند آلودگی هوا تا جایی ادامه داشته که علاوه بر سلامت جسم،‌ سلامت روح را هم تهدید کرده است و به دنبال آن افراد به مراتب پرخاشگر و عصبانی شده اند و از همه مهم‌تر پدیده ریزگردهاست که به آلودگی هوا دامن زده است. روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با احتمال آلودگی گرد و غبار وارد شده به ایران از کشور عراق به آلاینده‌های مختلف مناطق جنگی مانند فلزات سنگین و ...عنوان کرد: ما مطالعاتی را با همکاری دانشگاه ‌ها در این زمینه انجام داده‌ایم، اما هیچ چیز قطعی به دست نیامده‌ که این آلودگی‌ها را تایید کند، بنابراین تا زمانی که این مساله تایید نشود، امکان گزارش‌ دهی نیست، اما دانشگاه‌ها همچنان روی این موضوع کار می‌کنند.

 معصومه ابتکار در پاسخ به اینکه به جز خوزستان در کدام یک از استان‌های غربی کشور این مطالعات انجام شده  و نتایج آن به صورت رسمی منتشر شده‌ است، اظهار کرد: این مطالعات در دانشگاه کرمانشاه نیز انجام شده، اما نتایج آن به صورت رسمی اعلام نشده و در نتایج آن نیز موردی وجود نداشته که به صورت متقن بشود در مورد این آلودگی‌ها نتیجه‌گیری کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گرد وغبار می‌تواند آسیب زیادی به سلامتی افراد بزند، بیان کرد: در مورد بیماری‌هایی که گرد و غبار می‌تواند آنها را ایجاد کند، بر اساس آنچه در منابع علمی موجود است، می‌توانیم در ابتدا از بیماری‌های تنفسی، آسم  و آلرژی و سپس از تاثیر گرد و غبار بر غلظت خون و در نتیجه سکته‌های قلبی ومغزی نام ببریم، اما در مورد اثبات سرطان‌زایی گرد و غبار در منابع علمی چیزی وجود ندارد و هیچکدام از کارشناسان و متخصصان آن را تایید نکرده‌اند.

 او خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که ارتباط میان گرد و غبار با سرطان تایید نشده است. به گزارش ایلنا، ابتکار در پاسخ به اینکه آیا تولد کودکان ناقص‌الخلقه نیز می تواند از اثرات آلودگی هوا ناشی از ریزگردها  باشد، توضیح داد: در این مورد هیچ چیزی  اثبات نشده و قطعی نیست. بنابراین نباید در این زمینه به شایعه پردازی بپردازیم.

ردپای آلودگی در استخوان کودکان تهرانی

در تعریف پوکی استخوان آمده است که پوکی استخوان اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. در حالی که زندگی ماشینی و به تبع آن آپارتمان نشینی در این روزها سبب شده تا بازه سنی ابتلا به پوکی استخوان کاهش یابد و حتی به کودکان هم برسد. این اختلال به عنوان پنجمین عامل مرگ و میر در کشور شناخته شده است.

بنابراین کارشناسان همواره بر راهکارهای مقابله با آن تاکید می کنند تا از عوارض آن کم شود. روز گذشته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نوع سبک زندگی در شهرهای صنعتی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما ابتلا به پوکی استخوان رو به افزایش است، حتی در تهران گزارش شده است که تا ۳۰ درصد کودکان تهرانی به علت آلودگی هوا و زندگی آپارتمانی مبتلا به  راشیتیسم هستند.

 علی‌اکبر سهیلی ادامه داد: با توجه به اینکه مواد لبنی منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم، فسفر، منیزیم و روی هستند باید از دامداران حمایت‌های لازم انجام شود تا بتوانند تولید این میان ‌وعده‌ها را افزایش دهند. به گزارش فارس، او خاطرنشان کرد: قوت غالب ایرانی‌ها نان است، اما پوسته گندم را که حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، آهن،  نیاسین و ویتامین‌های گروهB است دور می‌اندازیم. امیدواریم در آینده به این ریزمغذی‌ها توجه بیشتری شود تا با تغذیه خوب و مناسب و پیشگیری بتوانیم هزینه‌‌های درمان را کاهش دهیم .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: