جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 21 مرداد 1395     
چرا آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌اثر می‌شوند؟

میکروب‌ها یا همان جانداران‌ ریزی که بی‌سر و صدا در محیط اطراف ما حضور دارند، گاهی زندگی مسالمت آمیزی را با انسان‌ها در پیش گرفته و گاهی هم سلامت انسان‌ها را نشانه می‌گیرند و زندگی آنها را به خطر می‌اندازند.

روزنامه ایران: میکروب‌ها یا همان جانداران‌ ریزی که بی‌سر و صدا در محیط اطراف ما حضور دارند، گاهی زندگی مسالمت آمیزی را با انسان‌ها در پیش گرفته و گاهی هم سلامت انسان‌ها را نشانه می‌گیرند و زندگی آنها را به خطر می‌اندازند. دکتر محمد مهدی فیض آبادی با تأکید بر اینکه همه میکروب‌ها زیان آور نیستند، به «ایران» می‌گوید: حضور دسته‌ای از میکروب‌ها مانند میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش، برای ادامه حیات انسان ها ضروری است. اما دسته‌ای دیگر از میکروب‌ها با ایجاد زمینه‌های بیماری، زندگی انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازند.
 
رئیس انجمن میکروب شناسی ایران، استفاده مناسب از آنتی بیوتیک‌ها را راهی برای مقابله با میکروب‌های مضر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: هرگونه اشتباه در تجویز یا استفاده نادرست از آنتی بیوتیک‌ها به مقاومت میکروب‌ها منجر می‌شود. در چنین شرایطی میکروب با مهار آنتی بیوتیک‌ها، قوی‌تر می‌شود و کنترل بیماری را مشکل می‌کند، به طوری که ممکن است جان بیمار هم به خطر بیفتد. از این رو توصیه می‌کنیم بیماران آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را طبق دستور پزشک و بموقع و سر ساعت استفاده کنند و از خود درمانی و استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها بپرهیزند.رئیس هفدهمین کنگره بین‌المللی میکروب شناسی می‌افزاید: توانمندی میکروب‌ها در تبادل ژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها نیز بسیار زیاد است.
 
در حقیقت، میکروب‌های حساس ژن‌های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک را از انواع قوی‌تر به خود گرفته و به حدی از توانایی می‌رسند که آنتی بیوتیک‌ها را مهار کنند و به زندگی خود ادامه دهند. به گفته دکتر فیض آبادی، تجویز نادرست آنتی بیوتیک و مصرف خودسرانه این دسته از داروها، نمونه‌های ملموس اشتباه های  انسانی است که به مقاومت آنتی بیوتیکی منجر می‌شود. اما گاهی هم مشاهده شده که محیط‌های درمانی، شرایط افزایش مقاومت میکروب‌ها را فراهم می‌کند.این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عفونت‌های بیمارستانی در همه جهان به چشم می‌خورد، تصریح می‌کند: محیط داخلی مراکز درمانی در ایجاد عفونت‌های بیمارستانی و به دنبال آن مقاومت آنتی بیوتیکی بسیار مؤثرند چراکه میکروارگانیسم‌های ایجاد‌کننده عفونت‌های بیمارستانی بشدت در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاومند از این‌رو پیشگیری از بروز این دسته از عفونت‌ها بسیار ضروری است.
 
وی در خاتمه تصریح می‌کند: بررسی‌ها نشان داده دسته‌ای از میکروب‌ها به دلیل نداشتن کارایی لازم برخی مواد یا دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده باقی می‌مانند. دسته دیگر هم از طریق لباس یا وسایل همراهان بیمار به بخش داخلی مرکز درمانی منتقل می‌شود. از این‌رو توصیه می‌شود ضدعفونی کردن مراکز درمانی با دقت و نظارت دقیق متخصصان و در فواصل زمانی مناسب صورت بگیرد همچنین بهتر است همراهان بیمار هنگام ورود به بخش‌های حساس از لباس‌های مناسب استفاده کنند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: