جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 مرداد 1395     
فیلم‌ها در آتش

قسمتی از حیاط را با در شیشه‌ای جدا کرده‌اند. همان سمت خبرنگاران ایستاده‌‌اند. سمت دیگر سی‌دی‌های قاچاق در انتظار خرد و سوزانده‌شدن‌ هستند؛ از کارتون و انیمیشن و سریال‌های داخلی مثل «شهرزاد» گرفته تا فیلم‌های روز دنیا و مجموعه‌های کارگردان‌هایی مانند اسکورسیزی و اسپیلبرگ. سی‌دی‌ها در وسعتی زیاد و در چندین طبقه روی هم چیده شده و تقریبا کل حیاط را پوشانده‌اند، فیلم‌هایی با عناوین مستجهن، انیمیشن، مبتذل و...؛ اینها را از دست قاچاقچیان گرفته‌اند و پس از کشف، باید امحا شوند.
روزنامه شرق: قسمتی از حیاط را با در شیشه‌ای جدا کرده‌اند. همان سمت خبرنگاران ایستاده‌‌اند. سمت دیگر سی‌دی‌های قاچاق در انتظار خرد و سوزانده‌شدن‌ هستند؛ از کارتون و انیمیشن و سریال‌های داخلی مثل «شهرزاد» گرفته تا فیلم‌های روز دنیا و مجموعه‌های کارگردان‌هایی مانند اسکورسیزی و اسپیلبرگ. سی‌دی‌ها در وسعتی زیاد و در چندین طبقه روی هم چیده شده و تقریبا کل حیاط را پوشانده‌اند، فیلم‌هایی با عناوین مستجهن، انیمیشن، مبتذل و...؛ اینها را از دست قاچاقچیان گرفته‌اند و پس از کشف، باید امحا شوند.
 
 رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری از مدیرانی هستند که در دومین مراسم رونمایی از فعالیت‌های ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری به‌صورت نمادین، روی سی‌دی‌های قاچاق راه می‌روند و درباره آمار و ارقامی صحبت می‌کنند که  نتیجه چندین ماه تلاش در زمینه کشف کالای قاچاق است: «یکی از لطمات قاچاق سی‌دی‌ها این است که کسب‌و‌کار فیلم‌های مجوزدار و حلال از بین می‌برد. باید تشکر کنیم از کسانی که همکاری و فضا را ناامن کردند و اگر امروز فضا را مقایسه کنیم با دو یا سه سال گذشته که ستاد صیانت وجود نداشت، همه می‌دانند و همه اهالی سینما مطلع هستند که فضا برای قاچاق در عرصه تصویر و سینما کاملا ناامن شده و با اراده‌ای که تحقق پیدا کرده، فکر می‌کنم در زمان مقبولی شاهد جمع‌شدن بساط قاچاقیان باشیم». این‌ها، بخشی از جملات حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این مراسم است که روز گذشته ۱۹ مرداد ماه برگزار شد.
 
مصطفی ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری نیز در سخنانی می‌گوید: «سال گذشته با تشکیل ستاد صیانت سینمایی و با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی فضای ناامنی برای قاچاقچیان فیلم در شهر تهران ایجاد شد و تاکنون توانستیم کشفیات زیادی انجام دهیم. امروز که دومین روز رونمایی این ستاد از محصولات قاچاق است، به رقم ۱۳ میلیون و ٥٠٠ هزار نسخه کشف‌شده رسیدیم». او ادامه می‌دهد: «٤٧٣ پرونده قضائی درباره کشفیات ستاد صیانت تشکیل شد و در هر پرونده برای دو تا سه نفر پرونده شکل گرفته و برخی با قید ضمانت آزاد هستند و برخی دیگر محکومیت قضائی دارند. در استان‌های دیگر هم شاهد قاچاق محصولات هستیم؛ استان‌های البرز، اصفهان، خراسان رضوی، قم و فارس وضعیت نگران‌کننده‌ای در قاچاق دارند و با احکامی که دکتر ایوبی برای مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها صادر کردند، آنها دبیران ستاد صیانت استان‌ها شدند و با همکاری مقامات محلی همین حرکت را در استان‌های دیگر نیز شاهد خواهیم بود».


مبارزه با محصولات فرهنگی قاچاق و فیلم‌های غیرمجاز اتفاق تازه‌ای نیست. همچنان که خردکردن و آتش‌زدن سی‌دی هم پیش از این بارها انجام شده. بارها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که «یک‌میلیون‌و ٣٠٠هزار سی‌دی مستهجن و قاچاق در پایتخت نابود شد» یا در فلان مراسم گفته شده با فروشندگان و قاچاقچیان بازی‌های رایانه‌ای قاچاق و غیرمجاز برخورد می‌شود. حتی در خبر‌ها آمده بود که کارخانه تولید سی‌دی غیرمجاز در یکی از شهرهای اطراف تهران پلمب شد. سؤال اینجاست که آیا نمی‌توان به جای این قبیل اقدامات نمادین، به شکلی ریشه‌ای‌تر با پدیده قاچاق محصولات فرهنگی مبارزه کرد».




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: