جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 مرداد 1395     
ترفندهای جالب برای خنک شدن

باشگاه خبرنگاران: این روزها افزایش دمای زمین به یک معضل جهانی بدل شده و این الزام را برای مسئولان کشورهای مختلف جهان ایجاد کرده تا چاره‌ای در این خصوص بیاندیشند. از طرفی، مسئله افزایش دما در زندگی روزمره مردم تاثیرگذار بوده و مشکلاتی را برای آنان به وجود می‌آورد.

 
راهکار مرسوم در همه جای دنیا استفاده از کولر است. اما همانطور که می‌دانید این تجهیزات خنک کننده چندان مقرون بصرفه نبوده و هزینه‌های سرسام‌آوری را بر دوش خانوار متحمل می‌کنند.
 
وبسایت "پیشگیری" (Prevention) به تازگی در یک گزارش، ترفندهای علمی را در اختیار عموم قرار داده و مدعی شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان تابستان را بدون نیاز به کولر سپری کرد. شما می‌توانید این ترفندها را در ادامه بخوانید.
 
امیدواریم این راهکارها در روزهای گرم تابستان به کارتان بیایند.
 
1.از محلول‌های نرم‌کننده لباس خودداری کنید
محققان هندی می‌گویند: مواد نرم‌کننده بین منافذ و لایه‌های پارچه قرار گرفته و با انسداد آنها مانع هوارسانی به بدن می‌شوند. چنین امری در افزایش دمای بدن، بالاخص نواحی زیر بغل بسیار موثر است.
 
2.پنجره‌ها را کاملاً با پرده بپوشانید
پنجره‌های بدون پرده به راحتی نور خورشید را به داخل خانه یا محل کار هدایت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد پرده می‌تواند تا 45 درصد حرارات ناشی از نور خورشید را جذب کرده و در تعدیل دما موثر واقع شود.
 
3.از ترفند "کاسه یخ" استفاده کنید
تقریباً نحوه کار تمامی دستگاه‌های خنک‌کننده به این صورت است که ابتدا جریان هوا از محیط‌های سرد عبور کرده و سپس هوای خنک به درون ساختمان منتقل می‌شود. حال، می‌توانید با الهام گرفتن از این موضوع، یک کاسه یخ در کنار خود (مثلا بر روی میز کار) قرار دهید و به طور رایگان خنک شوید.
 
4.پاها و گونه‌های خود را خنک کنید
گونه و کف پاها پر از رگ های خونی است که هنگام کاهش دما منقبض نمی‌شوند. با ماساژ یخ یا پارچه‌ای نمدار بر روی این نواحی می‌توان دمای بدن را کاهش داد. محققان دانشگاه استنفورد بر این باورند، ماساژ کف پا و گونه‌ها با اشیاء خنک 50 درصد موثرتر از ماساژ زیربغل و گردن است.
 
5.رنگ دیوارها را تغییر دهید
تحقیقی نشان می‌دهد افراد در اتاق‌های دارای دیوارهای آبی نسبت به اتقاق‌هایی که دیوارشان با رنگ‌های گرم مزین شده باشند، کمتر احساس گرما می‌کنند. بر اساس نتایج این تحقیق رنگ محیط در احساس خنکی موثر است به طوری که رنگ‌های دارای تون آبی آرامشبخش‌تر و رنگ‌هایی با فام قرمز از لحاظ زیست‌شناختی تحریک‌کننده‌تر محسوب می‌شوند.
 
6.آب فراوان بنوشید
محققان دانشگاه کارولینای شمالی می‌گویند: آب‌زدایی حتی در حدود کم باعث می‌شود توانایی بدن در تعدیل دما تحت تاثیر قرار گیرد. از جمله علائم آب‌زدایی بدن می‌توان به تغییر رنگ ادرار اشاره کرد. هرچه رنگ ادرار تیره‌تر باشد نشان‌دهنده آن است که بدن به آب بیشتری نیاز دارد.
 
7.لامپ‌های خانه را عوض کنید
لامپ‌های رشته‌ای قیمت پایین‌تری دارند. اما 90 درصد انرژی مصرفی‌شان را به گرما تبدیل می‌کنند. صرف نظر از برق بیشتری که این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های فلورسنت مصرف می‌کنند، آنها را می‌توان یکی از مهمترین عوامل افزایش محیط خانه دانست.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: