جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 مرداد 1395     
آسیب آجیل‌های براق بر روی کبد

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد دریایی درباره آسیب آجیل‌های براق بر کبد, اظهار داشت: استفاده زیاد از انواع آجیل براق در طول روز، باعث ایجاد سرگیجه در افراد مصرف کننده می‌شود.
 
به گفته وی امروزه نیز در اغلب قنادی‌ها و مراکز فروش آجیل مشاهده می‌شود که به علت ترغیب مردم برای خرید و ماندگاری بیشتر این گونه تنقلات بر روی آن‌ها مواد افزودنی را اضافه می‌کنند تا براق‌تر شوند اما این مواد افزودنی به بخش‌های مختلف بدن به ویژه کبد آسیب می‌رساند.
 
این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی ادامه داد: باید آجیل‌های خام و بدون نمک را جایگزین انواع آجیل‌های شور کرد، چون وجود نمک زیاد روی این تنقلات باعث افزایش میزان سدیم در خون شده بنابراین افزایش فشار خون را به همراه خواهد داشت و این افزایش می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به ویژه  بیماران مبتلا به بیماری قلبی- عروقی ایجاد کند.
 
دریایی افزود: چهار مغز‌های گیاهی نظیر پسته، بادام، فندق و گردوی موجود در آجیل، از نظر گروه‌های تغذیه‌ای شامل گروه چربی‌ها و از نظر محتوایی می‌توانند جایگزین گوشت شوند؛ چون این مغزها بهتر و بیشتر از گوشت، سرشار از روی و فسفر هستند.
 
وی گفت: هر 6 دانه از مغز‌های گیاهی دارای 45 کالری هستند؛ بنابراین بایستی به میزان مصرف این تنقلات، یک قاشق مربا خوری از روغن مصرفی ذرت و آفتابگردان در طول روز کاسته شود ( که البته می‌توان همیشه به جای آن‌ها از روغن کنجد و روغن زیتون استفاده کرد) استفاده از این تنقلات در روز می‌تواند تا حدی جایگزین مصرف گوشت باشد.
 
متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: وجود سم مترشحۀ افلاتوکسین که از نوعی قارچ تولید می‌شود و در مغزهای گیاهی مخصوصاً پسته و گردو، بسیار خطرناک و زیان بار هستند و چنانچه این مغزهای گیاهی در معرض هجوم آن قرار گیرند، آلوده شده و پس از مصرف این سم قارچی (افلاتوکسین) پس از ورود به محیط خون، کبد را مورد تهاجم و حمله قرار داده و در آن تجمع پیدا می‌کند و اختلالات و تشمع کبدی را به وجود می‌آورد.
 
دریایی یاداور شد: از این رو باید مغزهای گیاهی به ویژه گردو و پسته در پوست خود محفوظ مانده و فقط زمان مصرف از پوست خارج شده و مورد استفاده قرار گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: