جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 12 مرداد 1395     
کنترل روند افزایشی طلاق

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیشگیری از اعتیاد را خانه به خانه دنبال می‌کنیم.
ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به تغییر سبک زندگی و ساختار جوامع، اظهار کرد: این شرایط باعث روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در کشور شده است.

وی ادامه داد:  سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد تخصصی با حدود 22 هزار نفر نیروی متخصص برنامه‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها تعریف کرده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید چهار راهبرد اساسی را برای استفاده بهتر از بدنه کارشناسی سازمان به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها تعریف کرده، تاکید کرد: یکی از مهمترین این راهبردها در زمینه آسیب‌های اجتماعی اعتیاد و طلاق است.

محسنی بندپی افزود: در بحث اعتیاد، برنامه اصلی ما پیشگیری با رویکرد اجتماع محور است.

وی با بیان اینکه در جامعه‌ای مانند کرمانشاه سه درصد افراد جامعه درگیر معضل اعتیاد هستند، تصریح کرد: اگرچه باید برای درمان و توانمندسازی این سه درصد برنامه داشته باشیم و آنها را رها نکنیم، اما برنامه اصلی ما باید برای پشگیری از اعتیاد در آن جمعیت 97 درصدی باقی مانده باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، پیشگیری را موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین راه مقابله با اعتیاد خواند و افزود: پیشگیری روش‌های مختلفی دارد که مهمترین آن ارتقاء دانش و آموزش است که ما این روش پیشگیری را خانه به خانه دنبال می‌کنیم.


روند افزایشی طلاق کنترل شده است

محسنی بندپی طلاق را نیز از دیگر آسیب‌های اجتماعی مهم در کشور دانست و بیان کرد: خوشبختانه روند و سیر افزایش طلاق که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم، کنترل شده است.

به گفته این مسئول، میزان طلاق در 9 ماهه اول سال 93 در کشور 19 طلاق در هر ساعت بود که این عدد در مدت مشابه سال 94 به 18 طلاق در هر ساعت کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآوری کرد: برای کاهش آمار طلاق در کشور، از 3900 مدرس آموزش دیده، 1600 مرکز مشاوره و 247 مرکز کاهش طلاق استفاده می‌کنیم.


امسال همه کودکان زیر یک‌سال غربالگری شنوایی می‌شوند
محسنی بندپی در ادامه به برنامه‌های پیشگیری از معلولیت در کشور هم اشاره و اظهار کرد: اکنون پوشش پیشگیری از معلولیت‌هایی مانند غربالگری شنوایی در کشور 67 درصد است و کرمانشاه با پوشش 80 درصدی از میانگین کشور جلوتر است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه داریم در سال 95، غربالگری با پوشش کامل برای همه کودکان زیر یک سال انجام شود و هیچ کودکی با مشکل شنوایی وارد سال دوم زندگی خود نشود.



پیگیری برای اجباری شدن آزمایش‌های ژنتی

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: پیشگیری از معلولیت‌های شدید جسمی و حرکتی را نیز در دستور کار داریم و برای این منظور برنامه‌های پیشگیری با کمک آزمایش‌های ژنتیک را دنبال می‌کنیم.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه سالانه 25 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود، گفت: آزمایش‌های ژنتیک می‌تواند به کاهش این آمار کمک کند و در این راستا 260 مرکز ژنتیک در کل کشور با ما همکاری دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با کمک آزمایش‌های ژنتیک می‌توان معلولیت‌های شدید جسمی و حرکتی را تشخیص داد، افزود: در شش ماهه دوم سال 93 و همچنین سال 94 حدود 1300 سقط قانونی و شرعی را در کشور داشتیم که می‌توانست منجر به تولد کودکانی با معلولیت‌های شدید جسمی و حرکتی شود.

به گفته این مسئول، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که در برنامه ششم توسعه هم آزمایش‌های ژنتیکی اجباری شود و هم افرادی که توان مالی ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند بتوانند به صورت رایگان با کمک بهزیستی از این آزمایش‌ها بهره‌مند شوند.

وی یادآوری کرد: نمایندگان مجلس را برای پذیرش این طرح متقاعد کردیم.
 
محسنی بندپی تاکید کرد: اکنون اجباری بودن آزمای
ش‌های ژنتیک در سه استان یزد، کرمان و مازندران اجرا می‌شود و نتایج مثبت آن را نیز شاهد بودیم.



هیچ معلولی نباید از امکانات توانبخشی محروم باشد
رئیس سازمان بهزیستی کشور توانمندسازی و توانبخشی افراد تحت پوشش را نیز ضروری خواند و بیان کرد: اگر در برخی از موارد پیشگیری موثر نبود و افرادی دچار مشکل شدند، نباید آنها را رها کنیم و برای توانمندسازی شغلی، آموزشی و حتی مسکن آنها برنامه داریم. برای مثال این برنامه توانمندسازی را با جدیت برای معتادین بهبود یافته دنبال می‌کنیم و روز به روز جمعیت تحت پوشش این افراد را افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 95 بهزیستی دیده شده که هیچ معلولی نباید از امکانات و ملزومات توانخبشی محروم باشد، اظهار کرد: هفت استان کمتر برخوردار برای ما در اولویت هستند که کرمانشاه نیز جزو این استان‌ها دیده شده است.


کارکنان بهزیستی کمترین دریافتی‌ها را دارند
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان اشاره‌ای هم به وضعیت کارکنان بهزیستی داشت و افزود: کارکنان بهزیستی بعد از سازمان جنگل‌ها و مراتع کمترین میزان دریافتی را دارند.

این مسئول خواستار بازنگری در این پرداختی‌ها و توزیع عادلانه‌تر آنها شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: