جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 12 مرداد 1395     
جایگاه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو ایران کجاست ؟

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : آنچه که خودروسازان را کمک می نماید تا به سمت تحقیقات و طراحی نسل جدید خودروها حرکت نمایند قطعا هنگامی اتفاق می افتد که خودروسازی ، صنعتی  سود آور و روبه پیشرفت باشد تا انگیزه ای برای طراحی پلت فرم های جدید را در این صنعت فراهم نماید.

سعید باستانی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود : برای طراحی و توسعه پلت فرم در خودروسازی ایران باید به لحاظ  کیفیت و قیمت صنعت خودرو ایران رقابتی شود.

وی تصریح کرد : متاسفانه در ایران این مساله اتفاق نیفتاده و وجود انحصار در صنعت خودرو ، مانع از توسعه کمی و کیفی و قیمتی در شرکتهای خودروسازی شده است بنابراین شرکتهای خودروسازی باید ابتدا تکلیف خود را در مقابل توسعه خودروسازی و سیاست کلی این صنعت مشخص نمایند.

وی خاطر نشان کرد : سیاستی که تنها مبنای آن صرفا خودرو نباشد بلکه مصرف کننده و پکیج حمایت دولتی نیز در آن دیده شود و همگی  قبول نمایند که باید صنعت خودرو توسعه یابد و الا با سابقه ای که در صنعت خودروسازی وجود دارد عملا اتفاق خاصی در صنعت خودرو کشور رخ نخواهد داد.

نماینده تربت حیدریه ، زاوه و مه ولات در مجلس دهم با اشاره به تاثیر ایجاد بازار رقابتی در توسعه طراحی پلت فرم در صنعت خودرو ، تصریح کرد : خودروسازان باید برنامه سیاستی را به تصویب برسانند که دولت در آن نقش داشته باشد به نحوی که دولت در قالب بسته ای حمایتی چه به لحاظ تعرفه واردات و چه به لحاظ نوع تمهیدات و تسهیلات را ارائه نماید  تا در بازه زمانی مشخص از ورود خودرو به کشور جلوگیری شود طبعا خودروسازان به تدریج قدرت رقابت با دیگر کشورها را کسب خواهند کرد.

باستانی افزود : در حال حاضر هر خودرو نزدیک به 5 میلیون تومان هزینه مالی تسهیلات خودرو را دارد که قطعا  عدد بالایی است از این رو در صورتی تسهیلاتی با سود  2 تا 3 درصد در یک بازه زمانی مشخص به خودروساز اختصاص داده شود و از سویی از واردات برخی از خودروها در زمانی معین جلوگیری گردد قطعا باید پس از این بازه زمانی خودروسازان توان رقابت با خودروسازان دنیا را کسب نمایند.

وی گفت : چرا باید در طول 37 تا 38 سال اخیر همواره بواسطه تعرفه بالا از خودروساز حمایت شود و همواره  خودروسازان نیز در قالب همین دو ، سه پلت فرم خودرو تولید نمایند و بازار را انحصاری کرده و مصرف کننده را ناگزیر به خرید خودروهای موجود نمایند متاسفانه رویه اشتباهی که همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید جایگاه تحقیق و توسعه و تکنولوژی در صنعت خودرو ایران مشخص شود ، اظهار داشت : امروز در صنایع مختلف بین 2 تا 7 درصد هزینه تکنولوژی  است در حالی که هزینه های دانش فنی به نسبت کل رقم بالایی  نیست بنابراین باید در این ارتباط تعیین تکلیف شود و دانش فنی در کنار قراردادهای خارجی و همچنین مشارکت موسسات و حوزه های تحقیقاتی دیده شود تا به خودروساز تبدیل شویم نه اینکه تنها وارد کننده تکنولوژی باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: