جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 12 مرداد 1395     
کاهش بی‌سابقه واردات دارویی

خبرگزاری تسنیم: رسول دیناروند - معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در دو سه سال اخیر وضعیت دارویی به ثبات نزدیک شده و تا حد زیادی معضلات و مشکلاتی که در سال‌های اوج تحریم با آن دست به گریبان بودیم در سال 93 و 94 برطرف شد و توانسیم شرایط نسبتاً پایداری را تجربه کنیم، اظهار داشت: در چنین شرایط پایداری، حجم بازارار دارویی کشور به حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 93 رسید و نسبت به سال  گذشته خود، افزایشی حدود 12 درصدی و تقریبا معادل تورم سالیانه داشته است. سهم داروهای تولید داخل  نسبت به داروهای وارداتی از رشد خوبی برخوردار بوده است.

دیناروند عنوان کرد: در سال 94 بازار دارویی ما از نظر ارزشی، 70 درصد به داروهای تولید داخل و 30 درصد به داروهای وارداتی اختصاص داشت که در مقایسه با 4 سال گذشته که این نسبت 60 به 40 بوده است شاهد کاهش وابستگی کشور به واردات دارو بوده ایم. اهمیت موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که  بدانیم سهم واردات در تمام 10 الی 15 سال اخیر با سیر افزایشی مواجه بوده است به بیانی دیگر به میزان واردات افزایش و از تولید داخل  کاسته می‌شده است که خوشبختانه این  رویه از سال 92 متوقف شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هدف گذاری ما در برنامه توسعه ششم برای تولید داخل 75 درصد است  که با برنامه ریزیهای انجام شده امیدواریم زودتر هم به این هدف برسیم.

دیناروند در ادامه گفت: هزار و 240 مولکول دارویی در فهرست دارویی کشور وجود دارد که بصورت حدود 2 هزار و 200 شکل با حدوداً 7500  پروانه در بازار دارویی عرضه می‌شوند. از تعداد 2 هزار و 200 قلم شکل دارو را چیزی 690 تا صرفاً وارداتی است که اصولا رقابتی با تولیدات داخل ندارد. حدود 1240 شکل دارو نیز صرفاً تولید داخل است و هیچ رقابتی با واردات ندارند.  در این  بین رقابت موجود صرفاً 170 قلم داروی خارجی و داخلی را در بر می‌گیرد که بازاری معادل 3 هزار میلیارد تومان دارد. 40 درصد بازار 3000 میلیارد تومانی داروهای مشابه و رقابتی به واردات و 60 درصد به داروهای تولید اختصاص دارد. این داروهای هم عمدتاً داروهای بیماران مزمن، خاص و صعب العلاج است که جلوگیری از واردات آنها میسر نیست.

به گزارش ایفدونا - رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: عملکرد ما در راستای حمایت از تولید داخل، کنترل واردات و کاهش وابستگی به واردات از نظر سهم عددی و ارزشی عملکردی منطقی بوده است.

دیناروند خاطرنشان کرد: در سال گذشته از  نظر ارزش حدود 350 میلیون دلار صرفه جویی داشتیم و امیدواریم با برنامه ریزی‌هایی انجام شده در سالجاری نیز در تمامی حوزه ها پیشرفت داشته و این روند را بصورت افزایشی ادامه دهیم. به هر حال کارنامه وزارت بهداشت در عرصه حمایت از تولید داخل و کاهش وابستگی به واردات بسیار روشن است. میزان واردات داروهای مشابه تولید داخل از 600 میلیون دلار در سال 92 به 200 میلیون دلار در سال 94 کاهش یافته است. همچنین آمار کلی واردات دارو از 1350 میلیون دلار در سال 92 به یک میلیارد دلار در سال 94 کاهش یافته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: