جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 5 مهر 1393     
زعفران؛نشان‌ملی‌گردشگری

سرویس اجتماعی «فردا»:

فرانسه را با برج ایفل می‌شناسیم، ترکیه را با پل استانبول و برزیل را با قهوه؛ این کشورها سال‌های سال تلاش کرده‌اند تا با معرفی یک نشان و برند، همه امکانات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی خود را در پس آن ارائه دهند. برزیل علاوه بر قهوه سرزمین فوتبال و پنبه هم هست یا ترکیه پیش از پل استانبول باید به مسجد ایاصوفیا و سلطان احمد خود بنازد اما نتیجه پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های متعدد به آنها ثابت کرده است که برند پل از برند ایاصوفیا کاراتر است.


 

 «اتو سری انگ ین ین» وزیر گردشگری مالزی که چند سال پیش برای شرکت درهمایشی به ایران آمده بود؛ در سفر کوتاه خود به شیراز با خوردن فالوده شیرازی اعلام کرده بود که اگر ما فقط همین «فالوده» را داشتیم ازآن یک «برند جهانی» می‌ساختیم.


 

امروز روز جهانی گردشگری است و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای نخستین بار به این نتیجه رسیده که زعفران را به عنوان یک برند ملی معرفی کند. باید دید «زعفران» می‌تواند جایگاه «سرزمین آفتاب» را در ذهن گردشگران خارجی و علاقه‌مندان به ایران تصاحب کند؟


 

 سالی که گذشت با تعامل جهانی مثبت آمار ورود گردشگران خارجی به ایران 240 درصد رشد را ثبت کرد و تورهای ورودی نیز به علت کمبود مراکز اقامتی تا سال 2015 تکمیل شده؛ و این یعنی فرصتی طلایی برای معرفی زعفران.


 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به معرفی «زعفران» به عنوان نماد گردشگری امسال روز جهانی گردشگری می‌گوید: ما به‌دنبال راه‌اندازی یک حرکت اجتماعی برای حساسیت زایی میان مردم و کمک به ایجاد یک جایگاه بهتردر حوزه گردشگری هستیم، سرانجام به این جمع‌‌بندی رسیدیم که باید از یک مفهوم دقیق‌تر که فصل مشترک همه حرکت‌ها باشد و بتواند مهرورزی و صلح طلبی ایرانیان را به نمایش بگذارد، استفاده کنیم. بر این اساس دو مفهوم گردشگری و دوستی را کنار هم گذاشتیم و به این شعار رسیدیم که «دوست گردشگر دوست فرداست» و دوستی با گردشگر مهم‌ترین زیر ساخت گردشگری است.


 

مرتضی رحمانی موحد ادامه می‌دهد: ما برای اینکه بتوانیم به مفهوم دوست داشتن در گردشگری برسیم و بدانیم که باید دوست گردشگر باشیم تا فردایمان محقق شود، به طراحی یک نماد پرداختیم. البته روی موضوع‌های زیادی کار کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یک گل را به عنوان نماد و نشانه دوستی معرفی کنیم. پیشنهادهای زیادی دراین زمینه مطرح شد که از میان آنها «گل زعفران» به عنوان نماد برتر انتخاب شد. وی با بیان اینکه زعفران درایران قدمتی طولانی دارد و استفاده از آن از دوران ایران باستان رایج بوده است، می‌گوید: ایرانیان این محصول را ازهمان دوران قدیم حتی در قرن‌های اول و چهارم به اطراف مدیترانه و جوامع اسلامی صادر می‌کردند. ایرانیان حتی شیوه زراعت آن را هم به دیگر اقوام آموخته‌اند. معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، تصریح می‌کند: ما از طریق کارهای گرافیکی و با قرار دادن 3 شاخه قرمز رنگ پرچم زعفران در کنار هم به این نماد دوستی رسیدیم. خوشبختانه این حرکت بستری شد تا «دوست گردشگر دوست فردا» به عنوان شعار امسال این روز انتخاب و کمپین آن تشکیل شود.


 

وی می‌گوید: البته تقویت جایگاه گل زعفران هم مد نظرمان بود، چراکه متأسفانه در سال‌های اخیر برخی از کشورها گل زعفران را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و این محصول اگرچه در ایران تولید می‌شود، اما آن را به نام کشور دیگری می‌شناسند. زعفران نماد امسال است و به گفته رحمانی موحد بزودی نظرسنجی وسیعی برای انتخاب یک نماد ملی و برند گردشگری انجام خواهد شد.


 

رحمانی موحد با بیان اینکه ما هم‌اکنون در حوزه گردشگری هیچ برند و نشانی نداریم که بتوانیم به عنوان جاذبه‌ها و محصولات ایران معرفی کنیم، می‌گوید: همه باید از این طرح حمایت کنند، معرفی زعفران نخستین قدم است. البته فقط داشتن نشان کافی نیست و ما باید بتوانیم آن نشان را مطرح و برند‌سازی کنیم تا همه دنیا؛ ایران را به نام این برند بشناسند.



 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: