جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 مرداد 1395     
آب بورسی می‌شود

 

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران گفت: بازار محلی آب کمک می‌کند که میزان حقابه کانال آب را مشخص کنیم، مثلا به کشاورزی که گلخانه دارد و با آب محصول بیشتری برداشت می‌کند، اجازه می‌دهیم که آب بیشتری در اختیار داشته باشد
خبرگزاری ایلنا: خسرو ارتقایی مدیر عامل آب منطقه‌ای استان تهران درباره راه‌اندازی بورس آب گفت: در این راستادر حال مطالعه و بررسی تلقی کشاورزان از این موضوع و قیمت‌ها هستیم لذا نتایج بررسی بازار محلی آب به ما می‌گوید که چه اقداماتی باید انجام شود.

وی افزود: ما باید آبی را که از شبکه و چاه‌ها می‌آید، مطالعه کنیم تا الگو و چارچوبی که برای رونق بازار محلی آب در نظر است، بدست آوریم.

ارتقایی تصریح کرد: موقعی که بازار را بشناسیم و بدانیم که کشاورز آب را به چه قیمتی تهیه می‌کند و آب در اول و آخر شبکه و همچنین آب چاه و کانال هر کدام به چه قیمتی فروخته می‌شود، قیمت‌ها بدست می‌آید و سپس بررسی می‌کنیم که آب بین کشاورزان و یا استفاده کنندگان در گلخانه، آبیاری تحت فشار یا غرقابی چگونه و با چه قیمتی استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: زمانی که بازار عرضه آب را شناختیم و میزان تقاضا دست مان آمد؛ راهکارها بدست خواهد آمد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران توضیح داد: ما برای رونق بازار و در برنامه ریزی‌ها به سمت این می‌رویم که آیا می‌توانیم به کسی که گلخانه زده و حاضر است مبلغ بیشتری بپردازد آب بیشتری تخصیص دهیم یا خیر؟

وی ادامه داد: در مورد چاه‌ها باید ببینیم کسانی که پروانه‌هایشان تمدید می‌شود و یا در مناطقی که آب کانال توزیع می‌شود اگر حجم آب افزایش و یا کاهش یابد، روی قیمت آبی که به مردم واگذار می‌شود چه تاثیری دارد.

ارتقایی خاطرنشان کرد: همانند آنچه در مرود قیمت نفت و یا برق در بورس انرژی رخ می‌دهد گاهی ممکن است با افزایش قیمت بازار را رونق دهیم و گاهی ممکن است بخواهیم قیمت را ثابت نگه داریم.

وی تاکید کرد: به این ترتیب از حالت این که دولت به شکل ثابتی آب را بفروشد و مردم بخرند و به هر شکلی که بخواهند مصرف کنند خارج می‌شویم و اقتصاد محلی در بازار آب را قیمت گذاری می‌کند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران گفت: بازار محلی آب کمک می‌کند که میزان حقابه کانال آب را مشخص کنیم، مثلا به کشاورزی که گلخانه دارد و با آب محصول بیشتری برداشت می‌کند، اجازه می‌دهیم که آب بیشتری در اختیار داشته باشد یعنی کشاورزی که کشت غرقابی می‌کند، می‌تواند حقابه کشت غرقابی خود را بفروشد و به این شکل هم کشاورز و هم صاحب گلخانه در آمد بیشتری کسب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بورسی شدن آب و فروش آن در بازار مستلزم شناخت عوامل و مولفه‌های بازار است.

ارتقایی با بیان اینکه ما با این میزان محدودیت در آب باید مصرف آن را کنترل کنیم، اظهار داشت: درهیچ جای دنیا حتی کشورهایی که آب زیادی در اختیار دارند، دولت آب را دیکته نمی‌کند و یا یارانه‌ای بابت آب پرداخت نمی‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: