جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 2 مهر 1393     
کلاس های بی رمق...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، آغاز سال تحصیلی شروعی است بر فرآیندهای دیگری که هر یک در جای خود قابل‌بررسی جدی و مستمر است. حضور مربیان و دانش آموزان در مدرسه نوید فرصت‌هایی را می‌دهد که با سوء تدبیر می‌توان آن را به تهدیدی جدی مبدل ساخت. تهدیدهایی که گاه جبران آن به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود و زمانی چشم‌باز می‌کنیم که خیلی زود دیر شده است.

مدرسه در کنار آموختن علم، می‌تواند فرصتی برای ارتقاء سطح فرهنگی، هوش اجتماعی و موضوعاتی شود که در طول زندگی دانش‌آموز نقش کلیدی ایفا کند. یکی از این فرصت‌ها که شاید موردتوجه جدی قرار نمی‌گیرد مدیریت تغذیه سالم در بین دانش آموزان است که از چند باب می‌توان به این موضوع نگاهی جدی نمود:
 
۱- نظام آموزشی در سال‌هایی نه‌چندان دور نیز به این صورت بود که دانش آموزان با توجه به حضورشان در مدرسه یک وعده غذایی را در کنار همشاگردی‌های خود تجربه می‌نمودند. در این شرایط نوع غذای صرف شده و کیفیتش با توجه به اینکه وعده اصلی غذایی به‌حساب می‌آمد موردبررسی بیشتر بود که در حال حاضر در بیشتر مدارس چنین اتفاقی رخ نمی دهد. 
 
در این روزها میان وعده‌ها در مدارس اهمیت بیشتری به خود گرفته‌اند و مدیریت صحیح تغذیه وعده‌های اصلی جای خود را به میان وعده‌ها داده است. اتفاقی که برخی از دانش آموزان در بوفه‌های مدارس تجربه می‌کنند. پس نگاهی منطقی و جدی به بوفه مدارس،  اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. در حقیقت  آنچه دانش‌آموز از بوفه مدرسه تهیه می‌کند، هم سبک تغذیه زندگی وی را مشخص می‌کند و هم می‌تواند باعث فرهنگ‌سازی یا ضد فرهنگ‌سازی برای همکلاسان خود شود.
 
 
۲- چندی پیش رئیس گروه سلامت مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش از ابلاغ آیین‌نامه پایه تغذیه سالم به تمام مدارس خبر داده و گفته بود: بیشترین تخلفات در مورد بوفه مدارس در کلان‌شهرهایی همچون تهران است که به کمبود ناظران ما برمی‌گردد. 
 
کمبود ناظرین و عدم توجه مسئولین به این مهم،  طبیعتاً می‌تواند باعث افزایش تخلفات شود. چراکه اقبال بسیاری از دانش آموزان متأسفانه به سمت تغذیه‌هایی است که نه‌تنها سودی برای داتش آموز ندارد، بلکه از کارایی و توانمندی آن‌ها در اوج ساعات پرانرژی روز که فرصتی بکر برای یادگیری و توانمندسازی است می‌کاهد. 
 
 نتایج بررسی کشوری سال ۱۳۷۷ از سوی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نشان داده است، حدود ۵۰ درصد کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه و حدود ۹۰ درصد کودکان ۱ تا ۲ ساله هرروز پفک مصرف می‌کنند. کالایی که به‌وفور در مدارس و محیط‌های آموزشی که در این گروه سنی قرار دارند یافت می‌شود. ناگفته پیداست این رویکرد تغذیه‌ای در درازمدت می‌تواند منجر به کاهش رشد و حتی در نگاهی کلان‌تر کاهش سطح علمی کشور گردد. موضوعی که توجه و اهتمام بیشتر مسئولین را می‌طلبد.
 
دكتر فروزان صالحي، كارشناس دفتر تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، بوفه‌ها را محل مناسبي براي ايجاد ذائقه سالم و مناسب دانش آموزان می‌داند و دراین‌باره می‌گوید: درواقع دانش آموزان علاوه بر این‌که بخشي از نيازهاي تغذیه‌ای خود را در قالب ميان وعده از اين بوفه‌ها برآورده می‌کنند. عادت غذايي خود را نيز تا حد زيادي از همين بوفه‌ها به يادگار خواهند برد.
 
متأسفانه باید پذیرفت بوفه‌هایی که ماده اصلی آن روغن مایع، چیپس، پفک، سوسیس و کالباس باشد در حال حاضر رونق بیشتری پیداکرده‌اند. برخی از بوفه داران مدارس با توجه به علاقه‌مندی قشری از دانش آموزان فارغ از مضرات بسیار آن حاضرند  سود شخصی‌شان را بر سلامت دانش آموزان ترجیح دهند و این یعنی ظلمی نابخشودنی که در سایه غفلت مسئولین حاصل‌شده است. این در حالی است که آیین‌نامه پایگاه تغذیه سالم به گفته مسئولین به‌صورت کتابی در اختیار مدیران مدارس قرارگرفته است.
 
۳- اهتمام خانواده‌ها به وعده صبحانه و فرهنگ‌سازی نوع تغذیه از درون خانواده‌ها می‌تواند ضمن افزایش کارایی دانش آموزان در ساعات اولیه روز، کمک جدی به الگو گیری دانش آموزان از جنس تغذیه در مدارس گردد.  مادرانی که با تهیه بسته‌های غذایی سالم و درعین‌حال باقیمت مناسب، از منزل کودکان خود را  بدرقه می‌کردند به‌مراتب تأثیرات سلامتی‌شان را بهتر مشاهده می‌نمایند. 
 
عده‌ای از اولیاء توجه جدی به وعده غذایی صبحانه ندارند و همین موضوع می‌تواند اثرات نامناسبی بر سوءتغذیه دانش آموزان ایجاد نماید. درعین‌حال همین الگوسازی می‌تواند به میان وعده‌های دانش‌آموز نیز تسری پیدا کند و با آموزش صحیح از درون خانواده از بروز خریدهای نامناسب غذایی جلوگیری نماید.
 
 
۴- از قدیم نیز گفته‌اند که برای منع کردن از یک اتفاق نادرست، بهترین راه جایگزین نمودن با حرکتی صحیح هست. اگر دانش‌آموز نه تغذیه سالمی از منزل به مدرسه آورده باشد و نه بوفه مدرسه تغذیه مناسبی داشته باشد و در این وانفسا مدرسه نیز جایگزین مناسبی برای آن در نظر نگرفته باشد طبیعی است که انتظار تغذیه صحیح برای دانش آموزان انتظاری نابجاست. یکی از بهترین و عملیاتی‌ترین راهکارها، توزیع شیر رایگان در مدارس است که تنوع دربسته بندی، کیفیت مطلوب و رنگ و لعاب آن می‌تواند به‌مرور این فرهنگ را در بین دانش آموزان ایجاد نماید که به‌جای ایستادن در صف بوفه مدرسه، صف توزیع شیر در مدرسه را انتخاب کند. 
 
 
اگر برای انتقال این فرهنگ منتظر فرداها و آینده‌ها نباشیم می‌توان به آینده‌ای بهتر برای فرزندانمان امیدوار باشیم. می‌توان امیدوار بود به جوانان آینده که در کنار  آموزش‌های علمی این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند که تغذیه سالم چه تأثیر بسزایی در رشد و تعالی‌شان داشته است و امروزشان را مدیون مدیریت صحیح اولیا و مربیان دوران کودکی‌شان هستند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: