جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 بهمن 1392     
دلایل بن‌بست تولید «دارا و سارا»

فارس: دومین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی محصولات کودک و نوجوان با عنوان «نشست تخصصی نقد عروسک دارا و سارا» با حضور «نیره توکلی» دکترای جامعه‌شناسی، فعال جامعه‌شناسی هنر، مترجم و نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان، «مجید قادری» ناظر و طراح پروژه‌های ملی عروسک دارا و سارا، عروسک مبارک، عروسک‌های بند انگشتی، عروسک عمو نوروز، «فرزانه بابایی» لیسانس نقاشی و فوق لیسانس هنر، مولف کتاب کودک، طراح عروسک‌های دارا و سارا، عروسک مبارک، عروسک‌های بند انگشتی، بازسازی عروسک‌های سنتی «تکم، باران خواه، لیلی» و 9 نمونه عروسک‌های باستانی، «عادل بزدوده» کارشناس نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارگردان، طراح صحنه، نمایشنامه‌نویس، بازیگر، طراح و سازنده عروسک، عروسک‌گردان و «سیدبشیر حسینی» محقق و پژوهشگر برگزار شد.

در این مراسم مجید قادری، ناظر و طراح پروژه‌های ملی عروسک دارا و سارا، عروسک مبارک، عروسک‌های بند انگشتی، عروسک عمو نوروز، بیان داشت: من در این مراسم حضور نیافته‌ام که از چیزی دفاع کنم، بلکه آمده‌ام تا مستنداتی که درباره عروسک‌های «دارا و سارا» است، را بیان کنم و قضاوت به عهده کارشناسان محترم است.

 

* توجه دنیا به صنعت اسباب‌بازی بسیار جدی است

وی اضافه کرد: درباره عروسک‌های «دارا و سارا» و چه موضوعی پیش آمد که اساساً این موضوع مدنظر بنده قرار گرفت و بعد در کانون مطرح شد و مورد قبول آن قرار گرفت، برمی گردد به یک بازدیدی که برای اولین بار از نمایشگاه بین‌المللی اسباب بازی آلمان داشتم؛ قبل از آن از نمایشگاه‌های متعددی در حوزه‌های دیگر بازدید و ارتباط داشتم اما وقتی برای اولین بار با این نمایشگاه مواجه شدم تازه فهمیدم که صنعت اسباب‌بازی در دنیا چقدر جدی است.

قادری افزود: تا قبل از حضور در نمایشگاه آلمان درک جدی بودن صنعت اسباب بازی در دنیا، برایم درک شهودی نبود، به همین منظور این امر بنده را به تأمل وا داشت و مهمتر از همه این بود که این نمایشگاه با آن عظمتی که داشت و دارد، بیش از 50 درصد تولیدات و محصولات آن، عروسک‌ها بودند که برای بنده بسیار جالب بود.

* روایت «مجید قادری» از شکل‌گیری آناتومی عروسک‌های دارا و سارا

وی بیان کرد: برای من این سوال مطرح بود که چرا دنیا بر روی ساخت عروسک این همه هزینه می‌کند و چرا این تجارت آن قدر رونق دارد؟ نمونه‌های برتر دنیا را از نزدیک مشاهده و به همه غرفه‌ها رفته و از برخی از آنها عکس گرفتم؛ بازدید از نمایشگاه آلمان سال 74 صورت گرفت.

قادری اضافه کرد: بنده در شرایطی هستم که هیچ وقت دختر نداشتم که تجربه عروسک داشته و دختربچه را به صورت عینی درک کرده باشم، در مطالعات و پژوهش‌ها مطالبی را استنباط کردم اما بعد از این نمایشگاه و حضور در کشور، دنبال این مهم بودم که اساساً وضعیت عروسک در ایران چگونه است.

وی ادامه داد: موضوع فوق، درقالب طرح آسیب‌شناسی تحت عنوان «عروسک‌ها و دختر بچه‌ها و بازی‌های رایانه‌ای و پسر بچه‌ها» موضوع کار بنده و مرکز سرگرمی سازنده کانون قرار گرفت و بحث بازی‌های رایانه‌ای و الکترونیکی به جایی ختم شد و بحث عروسک به جای دیگر.

قادری افزود: بنده متوجه شدم که در کشور ما از گروه عروسک‌های صنعتی به هیچ وجه چه در قبل و چه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عروسک به معنای عروسک ایرانی که طراحی و اسم ایرانی داشته باشد و در دسته‌بندی‌هایی قرار گرفته باشد، وجود نداشت و وقتی می‌گویم عروسک به معنای عام عروسک است یعنی عروسک با شخصیت انسانی، حیوانی، تخیلی، تحت تأثیر سینما و سریال در کشور وجود نداشت.

 

* نحوه ساخت عروسک‌های کلاه قرمزی در دهه‌های گذشته

این کارشناس حوزه اسباب‌بازی گفت: بعد از مجموعه سریال کلاه قرمزی، به صورت پراکنده و زیر پله‌ای آن دوره نخست پخش این سریال، عده‌ای عروسک‌های کلاه قرمزی را درست کردند اما به عنوان موجی آمد و تمام شد.

وی اضافه کرد: پژوهش‌های مختلفی را با ارتباط با این گونه از عروسک‌ها انجام دادیم و متوجه شدیم تنها حوزه‌ای که در ارتباط با عروسک‌های




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: