جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 آذر 1392     
باید پای عدالت بایستیم و قانون را با عدل و احسان اجرا کنیم

به گزارش شهرداری نیوز ،شهردار تهران طی سخنانی در سمینار علمی بررسی قانون جدید دیوان عدالت اداری، آثار و نتایج آن که در تالار ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد، گفتموضوع این سمینار بسیار مهم است و می طلبد که این نشست به یک جلسه گفت و شنود دو طرفه تبدیل شود تا بتوان با بررسی موارد مختلف خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.

محمد باقر قالیباف بررسی تغییرات قانون دیوان عدالت اداری را از موضوعات مهم پیش رو دانست و با تاکید بر لزوم حضور شهرداران مراکز استان ها در این نشست ها؛ گفت: لازم است که مدیران، مخصوصا مدیران در حوزه شهرداری با تغییر قانونی که در دیوان عدالت اداری اتفاق افتاده است آشنا شوند. از این رو نیازمند مطالعه بیشتر و دقیق تر درباره قانون جدید ابلاغی هستیم.

 وی تصریح کرد: سازمان هایی که مانند شهرداری تا این حد با زندگی مادی و معنوی مردم سروکار داشته باشند، بندرت پیدا می شوند و ما باید منافع شخصی و منافع عمومی مردم را درارتباط با یکدیگر مورد توجه قرار دهیم.

 دکتر قالیباف با بیان اینکه ما مکلف هستیم حقوق مردم را به رسمیت بشناسیم، عنوان داشت: مالکیت شخصی مخصوصا از نگاه اسلام بسیار دقیق، ظریف و حساس است و اسلام برای این امر ارزش بسیاری قائل است تا افراد بتوانند به راحتی از امکان شخصی که در اختیار دارند، استفاده کرده و کسی نتواند معترض آن ها شود.

 به گفته شهردار پایتخت از افتخارات نظام جهوری اسلامی و دیوان عدالت اداری آن است که این نقش را به خوبی ایفا می کنند تا بروکراسی اداری و ساختار عمومی نتواند بر روی حقوق شخصی افراد پا بگذارد و این نکته ای ارزشمند به شمار می رود.

 وی در ادامه بر ضرورت رعایت حقوق عمومی تاکید کرد و گفت: در حوزه مسایل شهرداری منافع عمومی و منافع شخصی به صورت بسیار تنگاتنگ دررقابت با هم قرار دارند. در این نقطه قضاوت کردن و تشخیص دادن این امر که چگونه حقوق عمومی و شخصی را از بین نبریم، یک رسالت بسیار حساس و امر خطیری است که مجموعه دیوان عدالت اداری و شهرداری ها با این موضوع درگیر هستند.

 شهردار تهران خاطر نشان ساخت: از دیگر سو هم شرع، هم قانون و هم عقل به ما می گوید که حتما باید قانون را محترم بشماریم، اما باید توجه داشت که مسایل قانونی و حقوقی ابعاد گسترده ای دارند و برداشت های متعددی از این مسایل صورت می گیرد. از این رو با توجه به قانون جدید دیوان عدالت اداری تقاضا دارم شرایط به گونه ای نشود که به بهانه حقوق عمومی، حقوق شخصی افراد را نادیده بگیریم و یا اینکه فردی به دلیل سودجویی و زیاده خواهی های شخصی، حقوق عمومی را پایمال کند.

 دکتر قالیباف یادآور شد: در جلسه ای که خدمت حجت الاسلام منتظری بودم، به ایشان عرض کردم اینکه دیوان عدالت اداری در برخی زمینه ها اجازه دخالت ماهیتی در کارها را پیدا کرده است، یک قانون است و حتما باید محترم شمرده شود، اما در این رابطه باید حقوق عمومی را نیز مورد توجه قرار دهیم چرا که ما نیز دوست داریم حکمی که صادر می شود توان اجرای آن حکم در شهرداری تهران و یا شهرداری های سراسر کشور وجود داشته باشد.

 شهردار تهران افزود: برگزاری این نشست یک کار بسیار بجا و ضروری بود و در ادامه نیز نباید با یک نشست کار را خاتمه دهیم بلکه تا زمان جا افتادن قانون باید ارتباط دقیق تر و بیشتری داشته باشیم.

 دکتر قالیباف با بیان اینکه نمونه های متعددی از تعارض بین حوزه شخصی و عمومی وجود دارد، عنوان داشت: ما در هر محله ای که می رویم مردم تقاضای ساخت مسجد، ایستگاه آتش نشانی، کلانتری، میدان میوه و تره بار، پارکینگ، کلینیک، مدرسه و ... را دارند. البته ما نیز همه این مسایل را دنبال می کنیم اما هنگامی که تصمیم می گیریم مثلا در محله ای میدان میوه و تره بار راه اندازی کنیم، همان مردمی که پیش از این از ما مطالبه داشتند، می گویند ما میدان میوه و تره بار را می خواهیم اما این میدان تره بار را سر کوچه ما احداث نکنید! همچنین به ما می گویند سطل زباله را جنب خانه همسایه ما بگذرید. در این میان ما باید چه کاری انجام دهیم؟ ایستگاه آتش نشانی، مسجد و تمامی سرانه های خدماتی، فرهنگی، ایمنی و آموزشی برای این مردم است و باید به گونه ای باشد که در دسترس مردم قرار گیرد اما در مقابل مردم معترض هستند.

 وی گفت: البته من به افرادی که معترض هستند حق می دهم، چرا که در هر جایی که میدان میوه و تره بار تاسیس می شود، آسایش از مردم محل گرفته می شود و مسلئلی در حوزه تامین نظافت، پارکینگ، ترافیک و ... به وجود می آید چرا که حقوق یکدیگر را رعایت نمی کنیم.

 شهردار تهران یادآور شد: در تغییر کاربری ها گاهی شاهد هستیم هنگامی که برخی افراد خودشان می خواهند ساختمان بسازند، می گویند مجوز هفت طبقه حق ما است اما وقتی همسایه آن ها می خواهد ساختمان خود را بسازد، حق او سه طبقه است. همچنین وقتی زمین در اختیار خود این افراد قرار دارد، تصور می کنند حق دارند که درخت ها را قطع کنند اما درباره زمین کناری خود عنوان می کنند که عده ای در حال نابودی درخت ها هستند!

 وی گفت: برقراری عدالت در این موضوعات بسیار مهم است؛ البته در این میان حق و ناحق هایی نیز صورت می گیرد و ما منکر تخلفات نیستم اما با سیستم هایی که در حوزه شهرسازی در شهرداری تهران گذاشته ایم، کنترل ها نسبت به گذشته خیلی دقیق تر صورت می گیرد.

 شهردار تهران تصریح کرد: با این وجود برخی موارد پیدا می شود که شهروندی فرزند معلولی دارد و ساختمان آن ها نیز به گونه ای است که امکان نصب آسانسور وجود ندارد. در این شرایط این شهروند در راه پله خود اقدام به نصب بالابر می کند تا بتواند فرزند معلول خود را جا به جا کند، اما در کمیسیون ماده 100 برای این شهروند کهنسالی که امکان جا به جایی فرزند خود را ندارد، حکم تخریب صادر می شود چرا که او خلاف شهرسازی عمل کرده است. در مقابل شاهد هستیم که فلان آقا 4 هزار متر در تجریش تخلف می کند اما هیچ کس – نه شهرداری، نه کمیسیون ماده 100 و نه دیوان عدالت اداری - حکم تخریب نمی دهد. این مسایل از تلخی هایی است که وجود دارد و ما در گذشته شاهد آن بوده ایم.

 دکتر قالیباف با بیان اینکه واقعا باید پای عدالت بایستیم و قانون را با عدل و احسان اجرا کنیم، ابراز داشت: هیچگاه راضی نیستیم که حکمی از دیوان عدالت اداری صادر شود و در شهرداری برای اجرای آن حکم مقاوت کنیم؛ فارغ از اینکه برخی احکام درست است یا غلط، گاهی احساس می کنیم این حکم حقی از شهر ضایع می کند اما ما حق نداریم به این تشخیص برسیم چرا که اگر بخواهیم خودمان به این تشخیص برسیم سنگ روی سنگ بند نمی شود. هرچند که گاهی احساس می کنیم که اشکالی وجود دارد و انسان نمی تواند در مقابل این اشکال وجدان خود را راضی کند.

 شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: خدمت آیت الله لاریجانی رسیدم و چند حکم از ماده 18 را خدمت ایشان بردم؛ در آن دیدار به ایشان گفتم فردی است که 90 سال سن دارد و قدرت تشخیص ندارد اما بر اساس برخی وکالت ها و برخی اقدامات، می خواهند 340 میلیارد تومان پول بی زبان را از حساب شهرداری بردارند به او بدهند اما در اساس کار اشکال وجود دارد. البته اگر این 340 میلیارد حق آن فرد است، ما مکلف هستیم که آن را پرداخت کنیم اما نمی شود مجموعه ای در شهر 2 میلیون متر مربع سند بیاورد و بگوید بخشی از شهر برای من است و باید پول آن را به من بدهید! بنابر این بحث هایی اینگونه نیز وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

 دکتر قالیباف یادآور شد: من با اطمینان خدمت دیوان عدالت اداری می گویم که ما مصمم هستیم قانون جدید را به بهترین شکل ممکن همراهی کنیم و حقوق مرم را محترم بشماریم. در جایی که افراد به حقوق عمومی معترض هستند نیز جلوی این افراد می ایستیم و مصلحت شهر، مصلحت عمومی و سلامت مردم را به منافع شخصی و زیاده خواهی برخی افراد ترجیح می دهیم.

 وی ابراز داشت: در این میان گاهی در پارادوکس هایی قرار می گیرم که باید برای آن تدبیر شود. به عنوان مثال طول عمر پیکان مشخص است اما در همین شهر تهران چند هزار پیکان تاکسی داریم که آلودگی هوا تولید می کنند. آلودگی که نه تنها جان مردم را به خطر انداخته است بلکه دارد جان مردم را می گیرد و مردم دارند مستقیما جان خود را به خاطر آلودگی هوا در تهران از دست می دهند. از دیگر سو حتما راننده پیکان نیز فردی دارای شرایط اقتصادی ضعیفی است که توان نوسازی خودروی خود را ندارد.

 شهردار تهران افزود: این پیکان در هر کیلومتر، حدود 80 میلی گرم ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ذرات سرطان زا را به شهر تزریق می کند. این در شرایطی است که یک ماشین بر اساس استانداردهای یورو دو، در همین شهر و با همین بنزین، در هر کیلومتر حدود 7 میلی گرم ذرات معلق زیر 2.5 میکرون را به شهر وارد می کند. شما مشاهده کنید که این خودروی پیکان در روز تا چه میزان در شهر تردد می کند و در هر کیلومتر تردد خود نیز 80 میلی گرم ذرات میکرونی آلوده را به شهر وارد می کند.

 وی ادامه داد: این خودرو جان مردم را به خطر می اندازد و حتما باید آن را متوقف کنیم اما اگر این خودروی تاکسی را متوقف کنیم، راننده آن چگونه می خواهد زن و فرزند خود را تامین کند؟ بر این اساس گاهی پارادوکس هایی به وجود می آید که باید برای آن چاره اندیشی شود.

 شهردار تهران ادامه داد: مجموعه حاکمیت، دولت، شهرداری، بیمه ها، بانک ها و ... همه از شهر منفعت می بریم و باید ارتباط ها را در نقطه ای درست و منطقی کنیم که نه اجازه دهیم این ماشین در شهر تردد کند و نه به زندگی راننده این خودرو آسیب وارد شود چرا که در این صورت ضایعات دیگری نیز پیدا می شوند.

 دکتر قالیباف تاکید کرد: ما در مدیریت شهری دائما با این دو گانگی ها روبرو هستیم که باید هم حقوق مردم و هم حقوق اجتماعی را رعایت کنیم؛ در اینجاست که باید ارتباط خوب و نزدیکی با دیوان داشته باشیم چرا که در موضوعات مختلفی از جمله باغ، زمین، کمیسیون ماده 100، آلودگی هوا و... با یکدیگر سر و کار داریم.

 شهردار تهران در پایان عنوان داشت: امیدوارم این نشست ها ما را به نقطه قابل قبولی برساند که بتوانیم شهر را بهتر از گذشته اداره کنیم و روز به روز به زندگی در شهر در بعد مادی و معنوی کیفیت ببخشیم.

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: