جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 30 شهريور 1393     
پس لرزه‌های شکست اسرائیل در جنگ غزه‌

فارس: پس از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سوم غزه که 51 روز به طول انجامید پس لرزه های این شکست همچنان در صحنه سیاسی ،‌اقتصادی و نظامی رژیم اشغالگر قدس همچنان ادامه دارد. این در حالی است که کمتر رسانه ای سعی در بررسی این رویداد مهم در درون رژیم صهیونیستی داشته است. بررسی بیشتر انچه که پس از شکست اسراییل در جنگ سوم بر این رژیم گذشته به خوبی گویای عمق و میزان ضربه ای است که مقاومت فلسطینی بر پیکره این رژیم وارد اورده است.

 کناره گیری وزیر داخلی اسراییل در اعتراض به عملکرد بنیامین نتانیاهو

 گدعون ساعر وزیر داخلی اسراییل در اقدامی ناگهانی که خیلی از روزنامه های اسراییلی از ان به عنوان ضربه ای به نتانیاهو و حزب لیکود یاد کردند از سمت خود کناره گیری کرد. این کناره گیری از آن رو اهمیت دارد که ساعر از متحدان و هم حزبی نتایناهو در حزب لیکود محسوب می شود. خیلی ها کناره گیری وی را ضربه ای به حزب لیکود ارزیابی می کنند که در آستانه برگزاری انتخابات درون حزبی برای تعیین رییس است. یدیعوت احارنوت روزنامه صبح اسرائیلی دلیل استعفای او را به رابطه بدش با نتایناهو نسبت داده است. این روزنامه به نقل از مسئولان ارشد حزب لیکود که ریاستش با نتانیاهو است می نویسد: باوری در بین اعضای لیکود هست که می گوید نتانیاهو به سمت غرق کردن کشتی حزب پیش می رود. یدیعوت نوشت: تیرگی روابط میان این دو در اثنای جنگ سوم غزه به اوج خود رسید به گونه ای که ساعر در جلسات داخلی از ناتوانی حکومت در نابودی حماس انتقاد می کرد.

 جنگ بین سازمان اطلاعات نظامی(امان) و سازمان شاباک

 با پایان یافتن جنگ سوم غزه درگیریها میان سازمان اطلاعات نظامی(امان) و سازمان امنیت داخلی (شاباک) رژیم اشغالگر قدس بالا گرفته است. یوسی یهوشوع در روزنامه یدیعوت احارنوت با اعلام این مطلب نوشت: جنگ بین امان و شاباک بر سر این است که چرا پیش از آغاز جنگ هشداری به همه ارکان اسراییل داده نشده تا برای این جنگ آمادگی وجود داشته باشد. سازمان امنیت داخلی اسراییل مدعی است که او هشدارهای لازم را از یک سال پیش در باره آماده شدن حماس برای جنگ داده است اما سازمان امان گوش نداده است. در پاسخ به ادعای شاباک یک افسر ارشد سازمان اطلاعات نظامی ارتش گفته که ارزیابی هایی که شاباک مدعی ان است هیچ پایه و اساسی ندارد.

 وزیر دارایی اسرائیل تهدید به خروج از ائتلاف و برگزاری انتخابات زودهنگام کرد

 یائیر لپید وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تهدید کرد در صورتی که توافقات بر سر بودجه ارتش و قانون بخشش مالیاتی با شکست روبرو شود از ائتلاف حکومتی با نتانیاهو خارج خواهد شد. در صورت خروج لپید و حزبش از کابینه ائتلافی تنها راه پیش رو برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری در این رژیم است.

 لپید گفته است که دوست ندارد بحران ائتلافی بوجود بیاورد و یا از کابینه خارج شود اما اگر افزایش نرخ مالیات تصویب شود ناچار است از ائتلاف خارج شود.

 نتانیاهو معتقد است برای افزایش بودجه های امنیتی و نظامی باید مالیات ها را افزایش داد و تلاش می کند مصوبه آن را از کابینه بگیرد اما لپید که ریاست حزب آینده را برعهده دارد با این اقدام مخالفت می کند. نتانیاهو  تلاش دارد بودجه بخش نظامی و امنیتی را به 52 میلیارد شیکل برساند اما لپید تصویب قانون بخشش مالیاتی را جزو شعارهای اساسی خود به هنگام تبلیغات انتخاباتی می داند و افزایش بودجه امنیتی را مغایر با این شعار معرفی می کند.

 استعفای فرمانده منطقه مرکزی پلیس اسراییل

 برونو اشتاین فرمانده منطقه مرکزی پلیس اسراییل استعفای خود را به یوحنا دانینو مدیر کل پلیس اسراییل تقدیم کرد. روزنامه یدعوت احارنوت با اعلام این خبر نوشت که دلیل استعفای اشتاین مشخص نیست ولیکن استعفای او پس از جنگ غزه احتمالا ارتباطی با شکست های اخیر اسراییل در جبهه داخلی دارد.

 استعفای مدیر دفتر نتایناهو

 ایال حیموفیسکی مدیر دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی  پس از پایان اعیاد یهودی در اوایل ماه آینده از سمت خود استعفا خواهد داد. دلیل استعفای وی نیز معلوم نیست اما یدیعوت احرونوت گزارش داده که نتانیاهو بنا دارد شخصی تحت نام دیوید شیرن که پیشتر به عنوان دستیار نظامی نتانیاهو فعالیت می کرد و متخصص در امور ایران و حزب الله است را جایگزین وی کند.

 برکناری افسر ارشد ارتش اسراییل به اتهام درز اطلاعات محرمانه در حین جنگ سوم

 وبگاه عکا اون لاین در خبری از برکناری یک افسر ارشد در ارتش صهیونیستی به دلیل انتقال اطلاعات محرمانه در حین جنگ غزه به نفتالی بینت رئیس حزب خانه یهودی و وزیر اقتصاد خبر داد.

 بنیت ظاهرا این اطلاعات را در جلسات وزرای امنیتی استفاده می کرد امری که خشم موشه یعلون وزیر جنگ اسراییل را برانگیخت و با شناسایی عامل انتقال این اطلاعات دستور برکناری وی را صادر کرد.

 یعلون معتقد است دسترسی وزرا به چنین اطلاعاتی بهای سنگینی بر اسراییل تحمیل می کند.

 تلاش ها برای برکناری بنی گانتز رییس ستاد ارتش رژیم اسراییل

 شکست ارتش در جنگ سوم غزه به دست مقاومت اسلامی فلسطین تلاش ها برای برکناری رییس کل ارتش را افزایش داده است. موشه یعلون وزیر جنگ اسراییل که وظیفه عزل و نصب رئیس کل ستاد ارتش را برعهده دارد  روز سه شنبه گذشته در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران حوزه نظامی با تایید تلویحی این تلاش ها گفت:‌  با هرگونه تلاش برای تعیین یوآف گالانت رییس سابق ستاد کل ارتش به جای بنی گانتز مخالفم. وی گفت : ماموریت گانتز تا فوریه اینده ادامه دارد و لذا فرصت کافی برای تعیین جایگزین او وجود دارد ضمن آنکه هرگونه جایگزینی می بایست با رایزنی های گسترده ای صورت پذیرد.

 اختلافات شدید در داخل کابینه پیرامون بودجه امنیتی سال 2015

 شکست اسرائیل در جنگ اخیر غزه محاسبات این رژیم در سطح اقتصادی را چنان برهم ریخته که بحث بر سر تعیین و تصویب بودجه امنیتی سال 2015 به محلی برای درگیری و اختلافات درون کابینه تبدیل شده است.

 در حالی که نتانیاهو و یعالون وزیر جنگش خواستار افزایش 11 میلیارد شیکل بخش امنیت هستند وزارت دارایی این رژیم اما با ان مخالف است.

 در همین حال وزارت دارایی به ریاست یائیر لپید رئیس حزب آینده اسراییل بنا بر گزارش های مستند از رکود اقتصادی در اسراییل به شدت با افزایش مالیات مخالف است و نقطه مقابل ان بخشش های مالیاتی را مد نظر دارد.

 دعوا بر سر ترجیح بخش رفاه بر امنیت و برعکس دست کم در یک دهه اخیر باعث فروپاشی بسیاری از کابینه های اسراییلی شده است. از زمانی که انتفاضه فلسطینی ها وارد مرحله جدیدی شده هزینه های امنیتی این رژیم بالا رفته است و با توجه به رکود اقتصاد جهانی و عدم استمرار کمک های اروپایی ها به اسراییل این رژیم ناچار بودجه سایر بخش ها خصوصا بخش های اجتماعی و رفاهی را به نفع بخش نظامی و امنیتی کاهش داده است. نتانیاهو همچنین برای جبران این عقب افتادگی حتی دستور به افزایش مالیات های و قیمت سوخت و مسکن را نیز صادر کرد. همین امر باعث شد بخش عمده ای از صهیونیست های ساکن در سرزمین های اشغالی که با وعده رفاه اقتصادی و اجتماعی به اسراییل کوچانده شده اند از این وضع ناراضی باشند. تا جاییکه این نارضایتی ها به اعتراضات خیابانی در سال 2011 م منجر شد و نتانیاهو به ناچار با یائیر لپید برای تشکیل حکومت ائتلاف کرد تا کابینه اش سقوط نکند. لپید در واقع رهبر و نمایندگی  بخش اعتراضی این رژیم را در سال 2011 م میلادی برعهده داشت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: