جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 26 شهريور 1393     
مضرات تلفن همراه در زندگی امروزه

غفار تبریزی، روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در رابطه با آسیب‌های استفاده بی‌رویه از تلفن همراه گفت: افرادی که دچار اعتیاد به تلفن همراه هستند، کم‌کم از خانواده و دوستان خود فاصله می‌گیرند افرادی منزوی و دارای ارتباطات اجتماعی ضعیف می‌شوند و تحصیل و اشتغال خود را دست کم می‌گیرند این افراد از دوری تلفن همراه خود دچار اضطراب و ناراحتی می‌شوند و برای آنها نبود تلفن همراه بسیار تحمل‌ناپذیر است، استفاده دائمی از تلفن همراه در بلند مدت به آسیب‌های آشکار رفتاری منجر می‌شود.

وی افزود: این ارتباطات بی‌رویه غیرمستقیم از اعتماد به نفس افراد می‌کاهد و مهارت‌های ارتباطی آنان را برای زندگی در محیط‌های اجتماعی ضعیف می‌کند برای مثال در جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌ها مشاهده می‌کنیم عده‌ای به جای ارتباطات کلامی سر خود را در گوشی‌هایشان می‌برند و افراد دیگر همانند گذشته راجع به اتفاقات روزمره، روابط فامیلی و اجتماعی، مسائل واقعی زندگی سخن نمی‌گوید، بنابر این به مرور زمان افراد حتی از ساده‌ترین مهارت‌های کلامی و رابطه‌ای فاصله خواهند گرفت.

غفار تبریزی، تصریح کرد: تلفن همراه امروزه به بخشی از هویت افراد تبدیل شده است و افراد اغلب تجاوز به حریم شخصی خود و کنجکاوی در تلفن همراه خود را جایز نمی‌دانند بویژه افراد جوان‌تر خصوصی بودن گوشی و محتویات حافظه آن را نمادی از استقلال فردی تلقی‌ می‌کنند اساس هر رابطه بر پایه اعتماد است، تلفن همراه برای مثال بین دو زوج به وسیله‌ای برای شکاکی تبدیل شده است که وسواس فکری افراد را افزایش می‌دهد.

این روانشناس در ادامه بیان کرد: در جریان این تبادل اطلاعات کودکان و نوجوانان بیش از دیگران در معرض آسیب قرار می‌گیرند و بالطبع اطلاعات نامناسبی دریافت می‌کنند که نظام ارزشی آنان را مخدوش می‌کند، در چنین شرایطی افراد در معرض اطلاعاتی قرار می‌گیرند که قدرت تشخیص خوب و بد آن را ندارند.

ویژگی‌های مختلف تلفن همراه مثل پیام کوتاه، فایل‌های تصویری، انواع بازی‌ها و دسترسی به نرم‌افزارهای مختلف شرایط بهتری را برای سوء استفاده و اشاعه نابه‌هنجاری‌های رفتاری و شخصیتی پدید می‌آورد.

وی عنوان کرد: استفاده نابه‌هنجار و غیرضروری از تلفن همراه برای افراد استرس و پریشانی ذهنی پدید می‌آورد که این اختلال موجب نوعی بیماری روانی و عصبی می‌شود که تیک عصبی اتلاق می‌شود به این معنی که افراد چند بار در روز احساس می‌کنند گوشی آنها زنگ می‌خورد و هنگامی که از گوشی خود دور است نوعی پریشانی در آنها مشاهده می‌شود از مضرات پزشکی تلفن همراه هم می‌توان به امواج الکترو مغناطیس ناشی از گوشی‌ها که منجر به بروز تومور مغزی و آسیب‌های شنوایی و بینایی مغز می‌شود، اشاره کرد که آسیب‌های بسیار جدی به شمار می‌روند.

غفار تبریزی، در پایان خاطرنشان کرد: انتقال و تبادل اطلاعات و ارتباطات مجازی مطلوب و کاربردی است، اما به شرطی که وسیله‌ای برای وقت‌گذرانی، سرگرمی و سوء استفاده، آسیب‌های رفتاری و اجتماعی ناسازگار نشود.

بنابر این بسیار ضروری است که برای جلوگیری از استفاده بی‌رویه تلفن همراه و آگاهی از تمام مضرات آن اعم از مضرات جسمی و روحی و اثرات بد آن در اجتماع فرهنگ‌سازی لازم اجرا شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: