جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 شهريور 1393     
گشایش دانشکده تاکسیرانی گامی در جهت ارتقا و بهبود فرهنگ ترافیک در شهر تهران

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ؛ آیین گشایش دانشگاه علمی کاربردی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی روز گذشته در محل این دانشکده و با حضور" مهندس حجت  ا...  بهروز " قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک ؛ "دکتر احمد دنیا مالی "  رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، مهندس نصاری و ملکی شهرداران مناطق 2 و 19 و " دکتراقبال شاکری " رئیس کمیته عمران شورا و ابولفضل قناعتی از اعضای شورای شهر تهران و "مهندس میثم مظفر" مدیر عامل سازمان تاکسیرانی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

مراسم آیین گشایش این مرکز دانشگاهی با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید آغاز شد و پیش از ایراد سخنان مهندس مظفر برای خوش آمد گویی به میهمانان این مراسم ، کلیپی با مضمون معرفی مرکز دانشگاهی و نیاز به آموزش آکادمیک تاکسی رانی به جهت بهبود بخشی به سطح علمی در این حرفه به نمایش در آمد .

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی در خصوص افتتاح این مرکز دانشگاهی گفت: این دانشگاه با رویکرد رفع نیاز آموزشی در حرفه تاکسی رانی در قالب آموزش های آکادمیک ، کوتاه مدت و پودمانی تاسیس شده  و برای هر کدام از شاخه های تاکسی رانی اعم از تاکسی خطی ، گردشی ، ویژه و سرویس مدارس برنامه ریزی های آموزشی کاربردی و تخصصی در نظر گرفته شده است . این مرکز به عنوان اولین مرکز آموزش حرفه ای در رشته تاکسی رانی مجهز به کلاس های پیشرفته آموزشی ، کتابخانه تخصصی حمل و نقل و ترافیک ، سایت رایانه و سایت آموزش تخصصی زبان های خارجی است .

وی در ادامه افزود:  با توجه به اینکه رانندگان تاکسی از سطوح فرهنگی و اجتماعی گوناگونی پا به این حرفه می گذارند ، لازم بود تا برای ساماندهی به سطح علمی و فرهنگی در این حرفه اقداماتی از این دست به انجام برسد. دکتر پور موسوی  بابت اخذ مصوبه برای این رشته در وزارت علوم با ما یاری رساندند و در این مراسم جا دارد از ایشان تشکر کنم .

مظفر در خصوص برنامه های سازمان تاکسی رانی در جهت ارتقا این سازمان گفت: در راستای خدمات رسانی شایسته و در شآن شهروندان تهرانی برنامه های سازمان تاکسی رانی ، کیفی سازی پایانه ها ، مرکز کنترل هوشمند ، ارتقا فرهنگ رفتاری تاکسیرانان و بهبود بخشی به سطح علمی آنها در دستور کار قرار گرفته است .

وی در ادامه افزود : در برنامه و افق بلند مدت این سازمان در نظر داریم تا دوره هایی را برای ورود به ناوگان تاکسی رانی طراحی کنیم و متقاضیان شغل رانندگی تاکسی ملزم به گذراندن دوره و آموزش ها بوده و باید بتوانند مجوز لازم را برای شروع فعالیت حرفه ای خود از این دانشگاه دریافت کنند. در خصوص آموزش های حین خدمت و فراگیری زبان های خارجی نیز برنامه ریزی های خوبی انجام گرفته تا رانندگان شاغل به کار در فرودگاه و تاکسی های گردشی بتوانند در صورت لزوم برخورد با مسافران خراجی از این مهارت نیز برخوردار باشند و آن را به کار گیرند .

مهندس بهروز قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک گفت: امروز شاهد افتتاح طرحی هستیم که در راستای ارتقا نرم افزاری شهر تهران در حال انجام است . شهرداری تهران در برنامه پنج ساله اول خود برای رفع عقب افتادگی های چند ده سال گذشته نیاز به پیشرفت در بعد سخت افزاری داشت . با توجه به راه اندازی و راه گشایی هایی که در این بخش به طور موفق به انجام رسید ، در برنامه 5 ساله دوم لزوم توجه به توسعه در بخش نرم افزاری و تغییر در کیفیت خدمات شهری احساس می شد که به طور قاطع می توان گفت در برنامه دوم نگاه کیفی به فعالیت ها و خدمات شهری افزوده شده و به زودی در بخش حمل و نقل عمومی شاهد ارتقا خدمات و بالا رفتن سطح کیفی خواهیم بود.

وی در خصوص فرهنگ سازی در ناوگان حمل و نقل تاکسی رانی گفت : پایه فرهنگ را آموزش می سازد و برای ایجاد عادات رفتاری مثبت، باید آموزش های درست و موثری در نظر گرفته شود چرا که بدون آموزش و ارائه رفتارهای استاندارد نمی توان انتظار داشت تغییر مثبتی در روند فرهنگ عمومی ترافیکی صورت گیرد. تا وقتی آموزش صورت نگرفته باشد نمی توان انتظار داشت که رفتار ترافیکی درست تبدیل به فرهنگ ترافیکی در یک شهر شود .

وی در ادامه افزود : با توجه به این موضوع که 20 تا 30 درصد سفرهای شهری توسط ناوگان تاکسی رانی در شهر انجام می پذیرد، می توان به نقش موثر فرهنگ سازی در این ناوگان در جهت ارتقا سطح فرهنگ عمومی ترافیک واقف شد . ارائه خدمات آموزشی در جهت ارتقا جایگاه اجتماعی رانندگان تاکسی می تواند نقش مهمی ایفا کند به همان نسبت امیدواریم با گشایش این مرکز دانشگاهی شاهد ارتقا سطح رفتاری و فرهنگی و اجتماعی رانندگان ناوگان تاکسی رانی باشیم .

دکتر دنیا مالی گفت : زحمات مسئولان سازمان تاکسیرانی در زمینه بالابردن سطح کیفی خدمات در این ناوگان شایسته تقدیر است . رانندگی تاکسی از مشاغلی است که در ارتباط مستقیم با شهروندان بوده و در جهت برقراری پیوندی موثر و ارتقا رفتاری و علمی رانندگان باید آموزش های به روز و آکادمیک به شاغلان در این حرفه ارائه شود و این امر تاثیر مستقیم در رضایتمندی شهروندان و افزایش سطح ایمنی در بعد رفتارهای ترافیکی خواهد داشت .

وی در ادامه افزود : شغل تاکسی رانی جزء مشاغل سخت است چرا که برخی از اوقات  در شهر شاهد آن هستیم که راننده 70 ساله ای پشت فرمان تاکسی نشسته و ناچار است برای کسب روزی حلال با وجود ضعف جسمانی که دارد در حال خدمت رسانی  به شهروندان باشد. با توجه به لزوم برخورداری رانندگان از سلامت نسبی برای حفظ  امنیت سرنشنان و نیز با توجه به اینکه احراز سلامت بینایی رانندگان برای جلوگیری از تصادفات  بسیار مهم است  ، آیا بهتر نیست که فردی با سن بالای 70 که شایسته بازنشستگی است ، به استراحت بپردازد و در این سن نیازمند نباشد پشت فرمان بنشیند  ؟  باید دید با توجه به صدماتی که رانندگان به جهت سختی کار خود دارند آیا لازم است پی گیری ها برای ثبت این حرفه در دسته مشاغل آسیب رسان و سخت ثبت شود ؟.... مطالعات در این زمینه باید انجام شود و در صورت لزوم در دستور کار قرار گیرد .

دکتر پور موسوی گفت: با توجه به اینکه اساسنامه مرکز و ابلاغیه برای آغاز به کار این مرکز دانشگاهی توسط دکتر قالیباف  به دانشگاه علمی کاربردی تاکسی رانی داده شده ،  امیدوار هستیم  تا در آینده شاهد شکوفایی و ارتقا سطح شاخص " آموزش " در سطح کلانشهر تهران باشیم . انتظار داریم این مرکز نقش اجتماعی و فرهنگی شایسته ای در شهر تهران ایفا کند چرا رفتار تاکسی ران ها در نظر اول برای هر تازه وارد به هر شهر و کشوری ، بسیار معرف و گویای فرهنگ آن جامعه است . بنابراین امیدواریم روزی شاهد ارتقا در سطح کمی و کیفی رفتار و فرهنگ تاکسیران های شهرمان باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: