جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 شهريور 1393     
الگوی توسعه باید بر اساس شرایط خشکسالی تنظیم شود

به گزارش  گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با بيان اينكه در حال حاضر بحران آب  و هوا مهمترين چالش محيط زيست شهر تهران است ، گفت: دلیل اصلي آلودگي هوا و بحران آب شهر تهران توسعه نا متوازن، مصرف بي رويه انرژي، عدم رعايت استاندارهاي زيست محيطي در كاربري هاي غير صنعتي، توليد خودرو و سوخت با استاندارد پايين، تردد خودروهاي فرسوده، عدم استفاده از انرژي هاي نو و تجديد پذير، مصرف بيش از حد منابع آب، فرسودگي شبكه هاي انتقال و عدم رعايت الگوي مصرف دانست .

دکتر شاعری در ادامه افزود : حجم زیاد نمره کردن خودروها نیز از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم . در کشورهای پیشرفته دنیا ، قوانین سختگیرانه ای برای خودروسازها وضع کرده اند . به عنوان نمونه در بعضي از كشورها خودرو سازها ملزم هستند در ازای تولید خودرو و سود حاصله از آن ، بخش عمده ای از هزینه های مربوط به توسعه راه ها ، بزرگراه ها ، معابر و زير ساختهاي ترافيكي شهر را بپردازند. این در حالی است که در شهر تهران ، ظرفیت معابر به مراتب كمتر از میزان خودروهايي است که در خیابان ها و بزرگراه های در حال تردد مي باشد . بدین ترتیب جای آن دارد تا در خصوص وضع قوانین سختگیرانه برای خوردو سازان ، در مجلس  شوراي اسلامي اقدام گردد.

وی  در خصوص بحران سال جاري  شهر تهران که در اثر خشک سالی ، هدر رفت منابع آب  و افزايش سوخت سرانه رخ داده است بیان داشت : در " بحران آب" دلایل بسیاری نقش داشته اند . از دلایل کم آبی  می توان به بالا بودن میزان مصرف تا دو برابر سرانه جهانی اشاره کرد . متاسفانه به کمبود منابع و محدودیت امکانات و سخت تجدید پذیر بودن منابع آب بسیار بی توجهی نشان داده و الگوی مصرف خود را تغییر نداده ايم و بتدريج مشكل كمبود آب تبديل به بحران شد . هم اكنون بحران آب بعد از آلودگي هوا به مهمترين مسئله محيط زيست شهرمان تبديل شده است.

وی در ادامه افزود: یکی از راهکارهای برون رفت از این شرایط ، آموزش و الگوسازی مناسب با توجه به میزان منابع موجود است . مراجع تعلیم و تربیت و آموزش و نیز رسانه ها لازم است در جهت اشاعه فرهنگ درست استفاده از آب اقدامات گسترده و مستمرانجام داده و در راستای ترسیم  و پياده سازي الگوی عملی و مناسب برای مصرف آب تلاش مضاعفی از خود نشان دهند.

شاعری در خصوص راهکارهای دیگر برای رفع مشکل کم آبی در تهران گفت : با توجه به اینکه تهران در وضعیت زرد کم آبی قرار گرفته است نیازمند آن هستیم تا برخی از موانع را در زمینه حفظ منابع موجود آبی رفع کنیم که از جمله می توان به نوسازی شبکه های انتقال آب ، اصلاح الگوی مصرف ، جداسازی آب خام و آب نوشیدنی، بازچرخانی پساب ها و فاظلاب  شهری و اجراي آبخيزداري در ارتفاعات اشاره نمود.

وی در خاتمه  در خصوص تغییر در الگوهای توسعه کشور بر اساس توان اكولوژيك گفت : برنامه ریزی های توسعه ای برای آینده باید بر اساس شرایط خشکسالی و ظرفيت هاي محيطي انجام شود . باید از توسعه صنایع و کشاورزی  آب بر جلوگیری شده و با جایگزینی روش های سازگار با شرایط کم آبی ، الگوی توسعه پايدار را در سراسر كشور به نحو مناسب طراحي و به مرحله اجرا در آوريم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: