جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 23 شهريور 1393     
راه حل اساسی آلودگی هاي تهران؛ شناسایی منابع آلاینده و كنترل آن بر اساس استانداردهای روز دنیاست

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران ، در خصوص چالش های پیش رو در آینده کلانشهر تهران گفت : مهمترین چالش های پیش رو در کلانشهر تهران " آلودگی هوا " ، " بحران آب "، " ترافیک " ، فاضلاب شهری " ، " آلودگی صوتی "، " مصرف بالای انرژی "، " آلودگی منظر " ، تخریب ارتفاعات " و " کاهش تنوع زیستی " است  و ناهنجاری هایی که از طریق هرکدام از این موارد به وجود می آید، نیازمند سالها تلاش برای برطرف کردن و جبران اثرات ناشی از آن است .

دکتر علی محمد شاعری در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : اولین چالش پیش رو مربوط به "آلودگی هوای تهران" است که از مهمترین منابع آلایندگی هوا می توان به تردد بیش از اندازه خودرو هاي با استاندارد پايين در تهران اشاره کرد. طبق آمار در تهران 70 درصد منابع آلودگی هوا مربوط به خودروها و سوخت مصرفی آنهاست . 30 درصد دیگر به دلیل وجود صنایع آلاینده و مصارف گرمایشی و سرمایشی خانگی ، تجاری و اداری غیر صنعتی بوده و راه حل اساسی شناسایی دقیق ، کنترل و مدیریت منابع آلاینده بر اساس استانداردهای  روز دنیاست .

وی در ادامه افزود: در رابطه با حل مشکل آلودگی مربوط به سهم خودروها ، نیازمند آن هستیم که خودروها ، سوخت ، صنایع و مصارف خانگي منطبق بر  استانداردهای روز دنیا و الگوی مصرف تنظیم شود . در حال حاضر تولید خودرو با استاندارد یورو 6 در دنیا کلید خورده است . این در حالی است که در کشورمان تولید خودرو با استاندارد یورو 4 با اما و اگرهایی همراه است و متاسفانه خودروسازان در تولید خودرو متناسب با استاندارد های روز دنیا پیش نرفته اند و همچنان براي توليد خودروهاي يورو 2 چانه زني مي كنند.

شاعری گفت : در بحث تولید بنزین ، از 65 میلیون لیتر بنزین تولید شده در روز ، 20 میلیون لیتر دارای استاندرد یورو 4 بوده و مابقی با استاندارد یورو 2 تولید می شود. این در حالی است که بیشترین آلودگی تولید شده مربوط به سوخت یورو 2 بوده که همچنان رقم 45 میلیون لیتر در روز را به خود اختصاص داده است .

 وي اشاره كرد از زماني كه پالايشگاه در ايران احداث شد تا سال 91 سوخت كليه پالايشگاه با استاندارد يورو 2 بوده است و از سال

91 دو پالایشگاه کشور ؛ پالایشگاه شازند اراک و شهید تندگویان تهران  به استاندارد یورو 4 رسیده اند و در حال تولید محصول با کیفیت و  منطبق با استاندرارد یورو 4 هستند .در این پالایشگاه ها روزانه  حدود 20 میلیون لیتر بنزین و 10 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو 4 تولید و توزیع می شود و لازم است ساير پالايشگاه‌هاي كشور هر چه سريعتر با استاندارد يورو 4 منطبق شوند.

شاعری در خصوص عامل دیگر آلایندگی هوای تهران به صنایع آلاینده اشاره  و خاطر نشان کرد: عامل دوم در آلایندگی هوای تهران ، صنایع آلاینده و مزاحم پایتخت است. همچنین وسایل گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده در ساختمان ها و مراکز اداری، تجاری و مسکونی که به دلیل  توسعه نامتوازن صنعتي، سبب آلودگی هوای شهر  تهران شده است که باید با برخورد های قانونی و پياده سازي مقررات سختگیرانه از آلودگی هوای تهران و انتشار آلاینده ها جلوگیری کرد .

وی در  خاتمه با اشاره به وجود فرهنگ مصرف گرايي در میان شهروندان بیان داشت : با توجه به دستورات دینی ما و منع از اصراف لازم است به دنبال اصلاح در فرهنگ مصرف جامعه باشیم در اين خصوص اگر نگاهی به فرهنگ کشورهای غیر مسلمان بیندازیم ، می بینیم در بسیاری از این کشورها با رعايت اصل قناعت، توليد، مصرف و سبك زندگي استاندارد را سر لوحه زندگي خود قرار داده و ضمن جلوگيري  از مصرف بي رويه از محيط زيست كشورمان حفاظت نموده و از بروز بحران هاي چالش برانگيز پيشگيري نموده اند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: