جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 18 شهريور 1393     
ایران به‌دنبال امپراطوری نیست

تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین که با حضور علمایی از چندین کشور اسلامی در تهران برگزار شده است، طی سخنانی اظهار داشت: مسئله فلسطین به سرنوشت کل مسلمانان مربوط است لذا از مجمع جهانی اهل‌بیت و رئیس سازمان تقریب مذاهب اسلامی که برگزار کننده این مراسم هستند، تشکر می‌کنم که همت کردند و این نشست را در شرایط مهم منطقه به‌خصوص پس از جنگ سوم غزه تدارک دیدند.

وی ادامه داد: به روح بلند امام خمینی(ره) درود می‌فرستیم که پایه‌گذار بیداری اسلامی در چند دهه اخیر بودند و به‌برکت تفکر ایشان، امروز شرایط در خاورمیانه تحت تأثیر قرار گرفته است. همچنین برای رهبر معظم انقلاب آرزوی سلامت داریم چرا که این روزها ایشان عمل جراحی داشتند.

رئیس مجلس با اشاره به عیادتش از مقام معظم رهبری گفت: دیروز که ایشان را ملاقات کردم الحمدلله عمل جراحی موفقیت‌آمیز بود و حال ایشان بسیار خوب بود لذا از خداوند برای ایشان شفای عاجل طلب می‌کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله فلسطین در طول تاریخ به‌خصوص دهه‌های اخیر فراز و فرودهای بسیار داشت، تصریح کرد: در مورد مسئله فلسطین، کنفرانس‌ها و بحث‌های زیادی مطرح شده اما در جنگ‌های اخیری که رژیم صهیونیستی تحمیل کرده، چه در جنگ 33روزه لبنان و چه در جنگ‌های غزه، شرایط رژیم صهیونیستی تا حد زیادی تغییر کرده، البته به همان میزان شگردها هم تغییر کرده بنابراین اقتضا می‌کند که با حضور علمای اسلامی در یک محفل، شرایط بررسی شود و مجدداً به بررسی شرایط فلسطبن بپردازیم تا وظایف خود را بهتر درک کنیم.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: داستان یک قرن اخیر در مسئله فلسطین، داستان بسیار پرغصه‌ای است که البته در آن عبرت‌های مختلفی وجود دارد؛ اگر از زمان حمله محمدعلی پاشا که به‌قصد کشورگشایی به کشورهای زیادی حمله کرد، شرایط منطقه را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که در این مدت چندین جنگ انجام شده و انتفاضه‌هایی هم رخ داده است که در همه اینها عبرت‌هایی وجود داشته و از درون این عبرت‌ها می‌توان بررسی کرد و فهمید که امروز چه‌راهی را باید طی کرد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان با تأکید بر اینکه شرایط فلسطین محدود به یک جغرافیای خاص نیست، گفت: اولین نکته‌ای که از بررسی شرایط فلسطین می‌توان فهمید این است که مسئله فلسطین مربوط به یک محدوده جغرافیایی خاص نیست. همچنین رژیم صهیونیستی را برای این به وجود نیاورده‌اند که فقط فلسطینیان را از مرزها و سرزمین‌های‌شان جدا کنند. بنابراین پشت ایجاد رژیم صهیونیستی یک طراحی بزرگ است.

لاریجانی با تأکید بر لزوم شناسایی هدف برپایی رژیم صهیونیستی گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که هنوز هدف تحقق رژیم صهیونیستی روشن نشده است و به همین دلیل برخی کشورها فکر می‌کنند که باید به یک طریقی با رژیم صهیونیستی کنار بیایند و فکر می‌کنند که از این طریق می‌توانند منافع مردم فلسطین را حفظ کنند. همچنین طرح‌های صلح و سازشی هم که داده می‌شود بر اساس همین تفکر است در حالی که صورت مسئله چیز دیگری است.

وی افزود: آن زمانی که مسئله رژیم صهیونیستی بین دول غربی به‌خصوص کشور انگلیس شکل گرفت، یک هدف دیگری را برای دنیا در نظر گرفته بودند و می‌خواستند منطقه مسلمانان را با آن فکر سامان دهند لذا تا آن فکر مشخص نشود مسیر صحیحی از درون این گفت‌وگوها حاصل نمی‌شود. البته شواهد زیادی وجود دارد که مشخص می‌کند برخی از کشورها یا نمی‌خواهند این مسیر صحیح و آن تفکر را ببینند یا به‌دنبال مشخص شدن آن هدف اصلی نیستند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تئوری‌ای که منجر به تشکیل رژیم صهیونیستی شد، تنها بیرون کردن فلسطینیان از مرزهای فلسطین نبود، گفت: در زمانی که رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شد، برخی از متفکران غربی معتقد بودند که اگر مسلمانان بتوانند حکومت تشکیل دهند و به یک امت اسلامی برسند، اروپا منزوی خواهد شد لذا آنها معتقد بودند که یک عامل خارجی باید حائلی بین ممالکت اسلامی ایجاد کند تا مانع ایجاد امت اسلامی شود. بنابراین مأموریتی که بر اساس آن رژیم صهیونیستی تشکیل شد، این بود که بیایند به منطقه خاورمیانه و آن را ــ که به‌خاطر سابقه تمدنی و اتحادی که بین مسلمانان وجود داشت، ظرفیت زیادی برای تسلط بر غرب داشت ــ از بین ببرند لذا یک حائلی به وجود آوردند تا مسلمانان متفرق شوند.

لاریجانی ادامه داد: اگر امروز ما بخواهیم مسئله فلسطین را مورد بررسی قرار دهیم، یک عده نباید بگویند که این مسئله مربوط به اعراب است و یا یک عده دیگر نگویند که این موضوع مربوط به مردم فلسطین است، بلکه این موضوع مربوط به کل جهان اسلام است چرا که مشخص است که غرب با تشکیل رژیم صهیونیستی یک برنامه برای متفرق کردن و به گِل نشاندن امت اسلامی داشته است لذا باید به همین میزان برای مسئله فلسطین فکر، وقت و انرژی گذاشت اما متأسفانه امروز گرفتار برخوردهای تاکتیکی در مسئله فلسطین هستیم.

وی بر همین اساس تصریح کرد: از جمله اشکالاتی که در طول این چند دهه با آن مواجه بودیم، درست درک نکردن این موضوع است که بر همین اساس برخی اقدامات انجام می‌شود که معلوم نبود چطور می‌خواهد مسئله فلسطین را حل کند و گاهی همین اقدامات زمینه‌ساز تشدید این مسئله می‌شد که به‌عنوان مثال برخی از کشورگشایی‌ها که در منطقه اتفاق افتاد، بستری برای نفوذ غرب در منطقه شد یا برخی از گرایشات ملی‌گرایی ساختگی نیز عاملی برای نفوذ بیشتر انگلیس و غرب در منطقه است.

رئیس مجلس بر همین اساس تأکید کرد: اگر جریانات ملی‌گرایی در طول تفکر اسلامی قرار گیرند، می‌توانند به امت اسلامی کمک کنند اما اگر ملی‌گرایی به‌ذات در نظر گرفته شود و یا ملی‌گرایی دست‌ساز غرب شود، در آن زمان سبب تفرقه بین امت اسلامی می‌شود و با توجه به اینکه استراتژی غرب در ایجاد رژیم صهیونیستی متفرق کردن امت اسلامی بود پس در این مسئله هم از همان طریق گام برمی‌دارد و امت اسلامی از این طریق ضربه‌های زیادی خورده است.

لاریجانی با اشاره به کشورگشایی صورت گرفته در منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: از آن زمانی که محمدعلی پاشا قصد کشورگشایی شامات را کرد، عملاً این کشورگشایی‌ها سبب شد که انگلیسی‌ها که همواره به‌دنبال تسلط پیدا کردن روی شرق مدیترانه بودند به‌بهانه این مسئله وارد صحنه منطقه شدند. آن زمان انگلیسی‌ها از عثمانی‌ها حمایت می‌کردند و به‌بهانه حمایت از عثمانی‌ها به منطقه وارد شدند و شرایطی را برای تشکیل رژیم صهیونیستی در داخل فلسطین ایجاد کردند و در بحبوحه جنگ جهانی، کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس که دنبال تسلط روی منطقه خاورمیانه بودند، یک جریان به‌ظاهر ملی‌گرایی را بین کشورهای مختلف به‌خصوص بین حسین شریف مکه و پسران او ایجاد کردند و با تحریک آنها وعده تشکیل یک کشور عربی را به آنها دادند و آنها هم به‌امید تشکیل یک ارتش عربی و با تفکر ملی‌گرایی دست به کشورگشایی زدند که البته این اقدامات نیز با حمایت انگلیس و فرانسه بود.

وی با تأکید بر اینکه  ملی‌گرایی سبب شد که هم سر این افراد کلاه رفت و هم انگلیس و فرانسه بر منطقه خاورمیانه تسلط بیشتری پیدا کردند، گفت: در بحبوحه جنگ جهانی اول که عثمانی‌ها مشغول جنگ با غربی‌ها بودند، این جریان به وجود آمد و از پشت به عثمانی‌ها حمله کردند و حسین شریف مکه و پسرانش به همان راه خود ادامه دادند و فیصل فرزند حسین در سال 1919 دست به یک سری کشورگشایی‌ها زد و یک منطقه وسیع از فلسطین و شامات به دست آنها افتاد اما در نتیجه این کشورگشایی‌ها نفوذ کشورهای غربی در منطقه زیاد شد و در واقع نیز گرایشات ملی‌گرایی نتوانست مسئله فلسطین را حل کند.

رئیس مجلس بر همین اساس گفت: حتی ملی‌گرایی‌های دیگری از جنس دیگر مانند آتاترک در ترکیه و یا رضاشاه در ایران سبب ایجاد تفرقه‌هایی بین مسلمانان شده است. فقط در طول این چند دهه اخیر ناصر و مصدق بودند که حکومت‌های ملی به وجود آوردند که ریشه‌های مردمی داشت که این حکومت‌ها هم دوره‌های کوتاهی داشتند و در ایران حکومت مصدق با کودتا در هم شکسته شد. بنابراین تاریخ گذشته نشان می‌دهد که کشورگشایی‌ها سبب نفوذ غرب در منطقه شد. البته برخی از کشورها هنوز هم افتخار می‌کنند: "ما به کشورهایی حمله کرده‌ایم و یک جاهایی را گرفتیم"، اما نمی‌فهمند که این کشورگشایی‌ها نفوذ غرب را در منطقه به وجود آورد.

لاریجانی ادامه داد: گرایشات ملی‌گرایی نه‌تنها در حل مسئله فلسطین کمکی نکرد بلکه با همین گرایشات ملی‌گرایی به بازی شطرنج غربی‌ها که به‌دنبال نفوذ در منطقه و ایجاد رژیم صهیونیستی بودند، کمک کرد. بنابراین اکنون باید توجه کنیم که ما یک تجربه تاریخی از این مسیرهای طی‌شده داریم و باید آن را به‌دقت بشناسیم و از آنها درس بگیریم.

وی یادآور شد: وقتی فیصل در سال 1919 با اقدامات غربی‌ها در کنفرانس پاریس مواجه شد، به‌صورت یک‌جانبه استقلال سوریه را اعلام کرد و خودش پادشاه سوریه شد و برادرش را به پادشاهی کشور عراق گذاشت و البته فرانسه و انگلیس این اقدام را به رسمیت نشناختند و فرانسه هم ظرف مدت کوتاهی دمشق را گرفت لذا حکومتی که قرار بود تحت حکومت واحد عربی و لشکر عربی تشکیل شود، چند ماهی بیشتر دوام نیاورد بنابراین حکومت‌هایی به‌ظاهر ملی‌گرایانه و دست‌ساز نه‌تنها کمکی نکرد بلکه عامل نفوذ بیشتر غرب شد و این نکته‌ای است که همواره باید به آن توجه کرد.

رئیس مجلس افزود: حتی بعدها که سازمان آزادی‌بخش فلسطین به وجود آمد در ابتدا یاسر عرفات و دوستانش با یک تفکر جهادی آن را تشکیل دادند اما به‌دلیل همین وضعیتی که در دنیای عرب وجود داشت، بر اینها هم گرایشات ناسیونالیستی غلبه کرد.

لاریجانی نداشتن استراتژی دقیق بین کشورهای عربی متناسب با سطح تهدید را برشمرد و گفت: اینکه کشورهای غربی بخواهند کل امت اسلامی را متفرق کنند و بر آن سلطه پیدا کنند، یک تهدید بزرگ است و امروز هم وجود دارد اما استراتژی کشورهای عربی متناسب با این سطح تهدید ساماندهی نشد؛ در جنگ 7 کشور عربی در سال 48، ابتدا پیشروی‌های بسیار جالبی اتفاق افتاد اما به‌دلیل اختلافات و نداشتن استراتژی این کشورها در یک جایی ایستادند و یک فرصت طلایی برای تجهیز دوباره به رژیم صهیونیستی دادند.

وی دلیل این موضوع را اختلافات بین کشورهای عربی و اسلامی دانست و گفت: سوریه به‌دلیل رقابتی که با اردن داشت، بیشتر به‌سمت مصر گرایش پیدا کرد و از طرفی ملک عبدالله پادشاه اردن هم به‌دنبال کرانه باختری بود و همین اختلافات مشکلاتی را به وجود آورد که با فشار شورای امنیت نیز دو هفته جنگ توقف پیدا کرد و آتش‌بس اعلام شد و رژیم صهیونیستی هم توانست در این دو هفته خود را تجهیز کند و در نتیجه این 7 کشور عربی هم شکست خوردند.

رئیس مجلس ادامه داد: البته پس از این جنگ‌ها اتحادیه عرب نشست‌هایی برگزار کرد که اکثر آنها نمایشی بود چرا که هیچ‌وقت این کشورها سعی نکردند اختلافات سنتی خودشان را حل کنند و یا رقابت‌ها و این اختلافات گذشته اجازه نداد که این کشورها موفق شوند و دلیل این مسئله هم نداشتن استراتژی روشن بین کشورهای عربی و اسلامی بود.

لاریجانی مسئله بعدی را غلبه تفکر سازش عنوان کرد و گفت: غلبه تفکر سازش، اراده کشورهای عربی را در برابر رژیم صهیونیستی به صفر رساند و نتیجه این تفکر سازش هم این شد که خود سازمان آزادی‌بخش اسلامی فلسطین هم اسیر این تفکر سازش شد و عملاً تا حدود زیادی روحیه جهادی خود را از دست داد. البته در همین گیرودار، انقلاب اسلامی با تفکر امام خمینی(ره)‌ سبب شد تا مقاومت فلسطین جان تازه‌ای بگیرد. به هر حال وقتی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید یک فکر نو و حیات اجتماعی و سیاسی جدیدی ایجاد کرد و از آنجا که این انقلاب بر اساس تفکر اسلامی شکل گرفته بود موج جدیدی را در فلسطین ایجاد کرد.

وی بر همین اساس تأکید کرد: اگر امروز می‌بینید که مقاومت چه در لبنان و چه در فلسطین مثل حماس و جهاد و گروه‌های مقاومت دیگر تأثیر زیادی در خاورمیانه دارند به‌خاطر یک حرکتی بود که از انقلاب اسلامی شروع شد، البته نقش سایر گروه‌ها هم در این زمینه ملموس است چرا که از 80 سال پیش اخوان المسلمین با جریان فقه اسلامی هم که می‌خواست در عرصه سیاسی حضور پیدا کند، اقداماتی را انجام داد اما درگیری‌هایی هم داشت اما در نتیجه زنده شدن جریان‌های فکری اسلامی و احیای آنها با انقلاب اسلامی بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک حرکت عظیم را به وجود آورد، تصریح کرد: پس از احیای تفکر اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی، انتفاضه‌هایی شکل گرفت یعنی به‌جای اینکه رفتار فلاکت‌باری که با کشورهای اسلامی می‌شد و یا اقداماتی که در این کشورها رخ داد و آنها به‌سمت ملی‌گرایی رفتند و با این اقدامات مبارزه با رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کردند، یک فکر نویی آن را بسط داد لذا اینکه امروز در غزه می‌بینید که بمباران‌های زیادی می‌شود اما مردم غزه می‌گویند: "ما می‌ایستیم" جز با تفکر اسلامی امکان‌پذیر نیست.

لاریجانی ادامه داد: لذا تفکر اسلامی است که به مبارزه قوام می‌دهد، بنابراین امروز این تحول را می‌توان دید و وقتی رژیم صهیونیستی در جنگ 33روزه با حزب‌الله روبه‌رو شد، یک شکست عجیب و غریب خورد. همچنین در جنگ 8روزه هم همین‌گونه بود و در جنگ اخیر هم این موضوع بسیار ملموس‌تر بود. بنابراین این پیروزی‌ها نشان می‌دهد که ما داریم از گذشته درس می‌گیریم و اشکالات قبل را متوجه شده‌ایم. اما باز هم باید دقت کنیم که توانمندی جدیدی به وجود آمده که در بستر تفکر اسلامی شکل گرفته است.

وی با اشاره به نقدهای موجود در این زمینه گفت: یکی از نقدهای موجود این است که برخی کشورهای اسلامی در این دوره تحرکات جدیدی پیدا کرده‌اند، متأسفانه دولت‌ها یا خنثی هستند و یا گاهی مخالف با این تفکرات اسلامی جدید هستند و نتوانستند خود را همراه با ملت فلسطین کنند. بنابراین اگرچه ما با بررسی شرایط فلسطین به این نکته برسیم که در این شرایط یک بلوغ سیاسی بین امت اسلامی به وجود آمده و از روش‌های سازش و یا معامله کردن با غرب و یا ملی‌گرایی‌های ساختگی گذر کردند و به یک بطن اسلامی وقوف پیدا کردند اما دو عامل این امید را کاهش می‌دهد.

رئیس مجلس دسیسه‌های کشورهای قدرتمند در سرکوب این انقلاب‌ها و ایجاد بحران‌های داخلی برای کشورها بر اساس ساختن گروه‌های تندرو را از جمله عواملی برشمرد که در حرکت بیداری کشورهای اسلامی برای رهایی از مسئله کنونی فلسطین، نقصان ایجاد می‌کند و بر همین اساس گفت: درست در شرایطی که بیداری اسلامی به وجود آمده و ملل مسلمان انرژی زیادی را در این زمینه دادند، جریان‌های بدلی سیاسی به وجود آمدند که انرژی مسلمانان را تحلیل می‌دهند؛‌ اینها هم حیثیت مسلمانان را با رفتارهایی که در عراق و سوریه مانند سربریدن‌ها و تجاوز به زنان انجام دادند، تخریب کردند و سبب وهن عالم اسلام شدند و همچنین این گروه‌ها درگیری‌هایی بین امت اسلامی ایجاد کردند و این‌قدر تندروی کردند که گروه‌های دیگر جهادی هم که خودشان سابقه تروریستی داشتند، گفتند اینها از شریعت خارج شده‌اند و نتیجه آن هم فرسایش امت اسلامی است.

لاریجانی بر همین اساس تأکید کرد: ما در حال حاضر این مشکل را داریم و باید به آن توجه کنیم، البته اینجا یک فرصت استثنایی برای علمای اسلامی است چرا که دولت‌ها حالت منفعل دارند و در پیکار با رژیم صهیونیستی فعال نیستند اما امت‌ها بیدار هستند و حرکت اسلامی بین امت‌ها وجود دارد لذا اینجا نقش رهبر دینی بسیار ممتاز است. امت‌ها باید به یک سری افراد تکیه کنند و در حدیث است که اگر علمای اسلامی نقش خود را به‌درستی دریابند می‌توانند یک مأموریت بزرگ تاریخی را به وجود آورند.

وی با اشاره به برگزاری نشست علمای اسلام برای حمایت از مقاومت فلسطین گفت: از این جهت این نشست بسیار مهم است و پیشنهاد می‌کنم که در این نشست با بررسی گذشته ببینید: کدام‌یک از این رویکردها توانسته ملت فلسطین را موفق کند، کدام‌یک از این 18 طرح سازش که غربی‌ها دادند و یا از سوی برخی از کشورهای منطقه مطرح شد موفق بوده است و یا کدام‌یک از گرایشات ملی‌گرایانه در منطقه باعث شده که مسلمانان در جنگی با رژیم صهیونیستی موفق شوند؟

رئیس مجلس تصریح کرد: به همان میزان که شرایط دنیای اسلام تغییر کرده است به‌خصوص پس از جنگ اخیر غزه، باید قبول کرد که مکر و حیله کشورهای بزرگ هم اضافه شده است و این‌طور نیست که آنها بنشینند و مسلمانان مسیرها را اصلاح کنند.

لاریجانی ادامه داد: پس از قضایای داعش در عراق و سوریه غربی‌ها احساس خطر کردند چرا که هیچ‌گاه قبول نمی‌کردند که این موجودات تروریسم افراطی که به جان ملت عراق و سوریه افتاده‌اند، خطری برای غرب باشند اما حالا به این نتیجه رسیده‌اند و احساس خطر کرده‌اند و کیسینجر نیز اخیراً نکته‌ای گفته و آن اینکه خطر ایران اسلامی برای غرب بیشتر از داعش است؛‌ داعش یک گروه است و می‌توان آن را از بین برد اما ایران یک کشور متمدن با پیشینه تاریخی است. یک تفکر در دنیا است و حضور این تفکر و تأثیر آن در کشورهای دیگر می‌تواند از ایران یک امپراطوری جدید بسازد و باید از این امپراطوری جدید ترسید، چون این مهمترین مانع در برابر غرب است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: این حرف‌ها از همان شیطنت‌هایی است که از یک فرد طرفدار صهیونیسم برمی‌آید اما باید به این نکته توجه کرد: چه دلیلی دارد که ایران به‌دنبال امپراطوری باشد؟ اصلاً انقلاب اسلامی ضدامپراطوری عمل کرده است. هدف انقلاب اسلامی ایجاد وحدت بین امت اسلامی است و من در کلمات امام خمینی(ره) هیچ واژه‌ای بیشتر از واژه وحدت امت اسلامی ندیده‌ام. دغدغه انقلاب اسلامی عزت مسلمانان و وحدت مسلمین برای عزت پیدا کردن است.

رئیس مجلس افزود: البته ایران و انقلاب اسلامی به‌دنبال روشنگری بین امت اسلامی است تا فریب غرب را نخورد و به قدرت خودشان متکی باشند اما ایران به‌دنبال امپراطوری نیست و نمی‌خواهیم دست‌نشانده داشته باشیم. ما می‌خواهیم برادر هم باشیم؛ ما نه در حوزه خلیج فارس و نه در خاورمیانه دنبال دست‌نشانده نیستیم بلکه دنبال برادری هستیم. البته در مقابل غرب که به‌دنبال سیطره هستند ما به‌دنبال روشنگری و بیداری امت اسلامی هستیم.

لاریجانی بر همین اساس تأکید کرد: اگر امروز ما در فلسطین به حماس، جهاد اسلامی و نیروهای مقاومت کمک می‌کنیم آن هم نه کمک‌هایی که از جنس حرف‌هایی که دولت‌های اسلامی در کنفرانس‌ها می‌زنند بلکه ما کمک عملی می‌کنیم، آیا ما به‌دنبال امپراطوری هستیم؟ ما هزینه می‌کنیم تا نفوذ جریان صهیونیست را در منطقه خاتمه دهیم و این یک وظیفه اسلامی است. بنابراین ایران به‌دنبال وظیفه مهم خود است. ما دنبال بازی‌های کوچک و کودکانه نیستیم. ما از امام آموختیم که یک مأموریت بزرگ داریم.

وی با تأکید بر "ما در شطرنج دشمن بازی نمی‌کنیم و به‌دنبال بازی‌های کوچک و تاکتیکی نیستیم" گفت: انقلاب اسلامی یک راه است و آن راه سربلندی مسلمانان است و امیدوارم که این کنفرانس نتایج مهمی برای امت اسلام داشته باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: