جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 17 شهريور 1393     
رانندگان بی‏ سواد وکم ‏سواد بیشتر تصادف می‏کنند

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم‏زمان با 17 شهریور (روز جهانی مبارزه با بی‏سوادی)، گفت: بسیاری از تصادفات رانندگی از جمله تصادفات منجر به فوت از سوی رانندگانی صورت می‏پذیرد که بی‏‏سواد یا کم‏سواد بوده و از آگاهی و شناخت پایین‏تر و ریسک‏پذیری بالاتری هنگام رانندگی برخوردار هستند.

شهرام جباری‏ زادگان با اشاره به این که عامل انسانی، مهم‏ترین دلیل بروز تصادفات رانندگی است و بیش از دو سوم از حوادث و سوانح ترافیکی به علت بی ‏احتیاطی رانندگان، راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده به وقوع می‏پیوندند، افزود: افراد بی‏سواد با سه ویژگی آسیب‏دیده، آسیب‏پذیر و آسیب‏رسان شناخته می‏شوند و بی‏ احتیاطی این افراد، زمینه‏ساز وقوع تصادفات بیشتر و شدیدتر است.

وی با بیان این که متأسفانه بالغ بر 15 درصد از جمعیت کشورمان بی‏سواد هستند، اظهار کرد: ریشه‏ کنی بی‏ سوادی، می‏تواند بر کاهش و کنترل بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی از جمله مشکل رفتارهای رانندگی و فرهنگ ترافیک مؤثر باشد.

جباری‏ زادگان با اشاره به این که رانندگان، راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده‏ای که از سطح سواد بیشتری برخوردار هستند، ریسک‏پذیری پایین‏تری دارند و کمتر تصادف می‏کنند، تصریح کرد: به عنوان نمونه، با توجه به اهمیت استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی، هم‏زمان با افزایش میزان تحصیلات، میزان استفاده از کمربند ایمنی نیز افزایش می‏یابد.

وی با بیان این که بر اساس مطالعه‏ای که در سال 91 صورت گرفته، 91 درصد راکبان موتورسیکلت که در تصادفات رانندگی تهران کشته شده‏اند، بی‏سواد و کم‏سواد بوده‏اند، گفت: بر این اساس، 70 درصد عابران پیاده و 45 درصد رانندگانی که در تصادفات جان خود را از دست داده‏اند نیز بی‏سواد یا کم‏سواد بوده‏اند.

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: سطح سواد تأثیر مستقیمی بر تعداد و شدت تصادفات رانندگی بر جای می‏گذارد و با توجه به آمار مذکور، موتورسیکلت‏سواران بی‏سواد و کم‏سواد که در تصادفات کشته می‏شوند و سهم عمده‏ای در این آمار دارند، گروه مذکور بايد به ¬عنوان گروه هدف مورد توجه ويژه¬اي قرار گیرند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: