جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 10 شهريور 1393     
برای کاهش آلودگی هوا به سمت تولید خودروهای سبز برویم

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، عضوهیئت علمی دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه صنعتی علم وصنعت وکارشناس صنعت خودرودر خصوص عوامل استاندارد یورو 4 خودرو ها گفت: اثبات استانداردبودن خودروهای ساخت داخل نیاز به مدارک و اسناد فنی دارد ، دراستاندارد بودن  خودرو های یورو 4 دو عامل وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا این که محصولات تولیدی ازاستانداردهای فنی تدوین شده تبعیت کرده باشند و نوع آلاینده هاو درصد آلایندگی آن ها طبق استاندارد باشد ، عامل بعدی سوختی است که در جایگاه ها تحویل داده می شود .این دو مورد می بایست همزمان با هم  پیگیری شود تا خودرویی مطابق استاندارد یورو 4 داشته باشیم.

دکتر طالبی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز یادآورشد: هم اکنون 3 ارگان اصلی اعم ازسازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی،سازمان حفاظت ازمحیط زیست ونیزپلیس راهورناجادرکشورمیتوانندازطریق وضع قوانین وتعریف ضوابطی شرکت های خودروسازداخلی راملزم به رعایت استانداردهای لازم نماید.یکی از سازمان های متولی که می بایست موافقت خود را برای استاندارد بودن خودرو و تولید انبوه آن اعلام کند ، سازمان حفاظت از محیط زیست است .چنانچه برخی از خودرو ها استاندارد های لازم را نداشته باشند ، طبعا سازمان حفاظت از محیط زیست می تواند از ابزارها ی مناسب و راهکارهای قانونی استفاده کرده و به طور مثال ازپلاک گذاری خودرو ممانعت کند.

وی در رابطه با تعلل خودرو سازان برای ارتقا کیفیت خودرو ها اظهار داشت : بارها و بارها به شرکت های خودرو ساز جهت ارتقا کیفیت محصولات آن ها مهلت داده شده و بارها به دلایلی این مهلت های قانونی شکسته شده و باز با انبوه تولیدات نا مطلوب و افزایش آلاینده ها مواجه هستیم.قطعا با شروع سال تحصیلی و افزایش رفت و آمد ها ، شاهد معضلات زیست محیطی خواهیم بود. همچنین سرمای هوا ، سبب بروز وارونگی هوا شده و بار دیگر تذکرات جهت ارتقا کیفیت خودروها آغاز می گردد.متاسفانه هیچ کدام از این بنگاه های اقتصادی از قبیل خودرو سازان و قطعه سازان ، خود را مکلف ندانسته و این موضوع را جدی نمی گیرند.

دکتر طالبی در خصوص خوروهای هیبریدی و تاثیر آن بربهبود آلودگی هوا خاطر نشان کرد:نسل آینده خودروها که تا سال 2050 روند رو به رشد خود را خواهد داشت ، از نوع خودروهای هیبریدی است که کم کم بازار خودروهای دنیا را تصاحب خواهد کرد.آمار رو به رشد ارائه شده از سوی کشور های بزرگ خودرو ساز،  نشانگر این امر است که اغلب خودرو هایی که در سال 2050 به فروش می رسند ، خودروهای هیبریدی هستند که به کاهش آلایندگی محیط زیست کمک خواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: این خودرو ها در مسافت های درون شهری با استفاده از انرژی برق و از طریق شارژ باطری کارکرده و به کاهش آلودگی محیط زیست کمک بسیاری می کنند. در مسافت های خارج از شهرنیز با استفاده از سوخت فسیلی کار می کنند که طبعا  در فضای باز آلودگی زیست محیطی آن کمتراست.این خودرو ها برای کلانشهر هایی همانند تهران که روزانه میلیون ها خودرو در آن تردد کرده و سبب آلودگی هوای آن می شوند ، بسیار مناسب بوده و چنانچه بتوان حد اقل 50 در صد خودرو های موجود ، خودرو های سبز یا هیبریدی باشد ، گام مهمی در جهت بهبود هوای کلانشهر ها برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به آلودگی روز افزون هوا گفت:چنانچه روند کنونی ادامه پیدا کرده و خودروهای غیر استاندارد با سوخت بی کیفیت در شهر ها تردد کنند ، روز به روز معضل آلودگی هوا خصوصا در کلانشهر ها بیشتر شده و انواع و اقسام بیماری هایی که در دهه اخیر به علت آلودگی هوا ایجاد شد ، فزونی یافته و تمامی این مسائل سبب می شود که کلانشهر ها دیگر جایی برای سکونت نباشد.

طالبی درپایان ازدولت خواست به دلیل قیمت بالای خودروهای هیبریدی،تسهیلات بانکی یاهرگونه تسهیلاتی که مشتری به سمت خرید این خودروها رغبت پیداکند ،دراختیارمردم قراردهد تا هم سوخت پاک داشته باشیم وهم ازمعضل آلایندگی هواکاسته شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: