جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 9 شهريور 1393     
زندگی درارتفاعات را فراموش کنید

سید اسد ا... موسوی فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: غلظت خون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود و غلظت خون اولیه بیماری مغزی است که در آن مغز استخوان فعالیت بیش از حد برای تولید گلبول‌های قرمز خون می‌کند و با افزایش تولید گلبول‌های قرمز غلظت خون ایجاد می‌شود. 

وی افزود: غلظت خون ثانویه عمدتا به مسئله مصرف دخانیات مربوط می‌شود به ویژه سیگار و قلیان که مصرف طولانی مدت آنها منجر به این بیماری می‌گردد. 
 
موسوی تصریح کرد: اگر غلظت خون اولیه باشد نیاز به بررسی آزمایشگاهی تکمیلی داریم و وقتی تشخیص قطعی شد می‌توانیم افراد مبتلا را با دارو درمان نماییم و ممکن است این افراد را برای فصد خون ارجاع دهیم. 
 
وی اظهار داشت: غلظت خون اولیه معمولا در میانسالی و کهنسالی رخ می‌دهد و غلظت خون ثانویه در اثر تماس طولانی مدت با دخانیات، هوای آلوده و تماس‌های شغلی و زندگی در ارتفاعات که اکسیژن در آن کم و هوا رقیق است به وجود می‌آید که با اصلاح علل ایجاد کننده مانند تغییر شغل و ترک مصرف دخانیات و محل زندگی قابل درمان است و در هر صورت چه غلظت خون اولیه و چه ثانویه باشد سن شایع این بیماری میانسالی و کهنسالی است. 
 
این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: بعضی از غلظت‌های خون ارثی هستند و مربوط به نوعی هموگلوبین است که تمایل زیادی برای ترکیب با اکسیژن دارد و اکسیژن را در بافت‌ها به راحتی‌‌ رها نمی‌کند و ممکن است در افراد جوان نیز دیده شود و معمولا پیش آگهی بدن ندارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: