جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 6 شهريور 1393     
غار زیبایی که ناشناخته مانده!

محمد حسن قدیری ابیانه مدیر کل میراث دلیجان در خصوص اقدامات صورت گرفته میراث شهرستان در غار نخجیر در گتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: غار نخجیر در شمال غربی شهرستان نراق و در دامنه کوه تخت قرار گرفته است و با عنوان چاله نخجیر از آن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: قدمت این غار به حدود 70 میلیلون سال پیش بر می‌گردد و عامل شکل گیری آن گس است و در حال حاضر به عنوان دومین غار آهکی از آن یاد می‌شود.

قدیری اظهار داشت: ورودی غار 44 پله و در میانه‌های غار حدوذدی 300 پله وجود دارد و تبادل هوا و تنفس به خوبی در فضاهای غار برای هر فردی امکان پذیر است.

رئیس میراث فرهنگی دلیجان افزود: در حال حاضر برای جذب گردشگر توانسته ایم به میزان یک هزار و 200 متر  از آن را کف سازی و نورپردازی کامل کنیم تا برای بازدیدکنندگان فضای غار به خوبی قابل مشاهده باشد.

وی تصریح کرد: در داخل این غار دریاچه‌ای وجود دارد که قابلیت قایقرانی را داشته که اگر اعتبارات لازم به میراث استان و شهرستان اختصاص داده شود غار نخجیر که دومین غار آهکی دنیا است تبدیل به قطب گردشگری استان خواهد شد.

وی عنوان کرد: همه جای ایران زیباست اما اینکه چرا در نزد هموطنان ناشناخته و گمنام است جای تامل و تلاش در این زمینه است.

رئیس میراث دلیجان بیان کرد: برای معرفی بیشتر فضاهای غار نخجیر که اکنون دریاچه دارد و شاید در ادامه مسیر و بهره برداری غار فضاهای بهتر و زیباتر مشاهده شود و نیاز به همت، تلاش و البته اعتبارات لازم دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقدار کمی از این غار به بهره برداری رسیده است اگر بتوانیم به طور کلی فضاهای کار را کف سازی و نورپردازی کنیم در آینده باید شاهد رشد چشمگیری از حجم بالای توریست و گردشگر خارجی و داخلی باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: