جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 شهريور 1393     
مشارکت معنی دار مردم در ساخت عنصر فرهنگ امری حیاتی است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار پایتخت مشارکت مردم و مولد بودن را دو عنصر حرکت به سمت نظام اسلامی و الگو سازی سبک زندگی در دولت اسلامی خواند و گفت: هر برنامه ریزی اگر عنصر اصلی اش مردم نباشند هرچه باشد محکوم به شکست است . ما انقلاب اسلامی را با مردم به پیروزی رساندیم جنگ را مردم به پیروزی رساندند. شما مطمئن باشید عنصر فرهنگ را هم مردم باید بسازند. پایه های یک تمدن اسلامی را هم مردم باید بگذارند. مردم باید یک مشارکت معنی دار داشته باشند.

محمدباقر قالیباف ، در اجلاس سالانه اساتید بسیجی که در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و گرامی داشت هفته دولت گفت: موضوعاتی همچون اقتصاد ، فرهنگ و مدیریت جهادی هرکدام به تنهایی دنیایی از مباحث را به همراه دارد. آنچه مسلم است این است که ما در نظام اسلامی و کارکردهای اجرایی خود کارنامه موفق و قابل دفاعی در حوزه اقتصاد و فرهنگ نداریم. مقام معظم رهبری نیز این موضوع را با ادبیات مختلف بارها مطرح کرده و حتی فرموده اند که «فرهنگ مظلوم واقع شده است» آن چیزی که خود مهمترین عنصری بوده این است که نه تنها انقلاب اسلامی بلکه پیامبر عظیم شان اسلام نیز با فرهنگ< شبه جزیره عربستان را فتح کرده اند و اسلام را توسعه داده اند، ایشان با قدرت نظامی پیش نرفته اند.

وی افزود: به تاریخ که نگاه می کنیم، می بینیم که تمدن اسلامی وقتی در مسیر خود قرار می گیرد از پیروزی اسلام و گسترش و افتخاراتی که در تمدن مشرق زمین اتفاق افتاده همه ریشه در فرهنگ اسلامی دارد. آنچه که مشخص و روشن است این است که ما زمانی توانستیم در یک تمدن سازی موفق باشیم که دانش و دانایی را در کنار دین و ایمان قرار دهیم. دانش و دانایی بدون دین وایمان ما را به سعادت مندی نخواهد رساند.

شهردار تهران با طرح این سوال که آیا واقعا داشتن دانش و دانایی در بستر دین و ایمان کفایت می کند؟ گفت: بنده وقتی به دوران کاری 35 ساله خود نگاه می کنم می بیینم که اینجا به عنصر دیگری نیاز است و آن عنصر خلاقیت و توجه به خلاقیت است. این موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است . خلاقیت چه زمانی اتفاق می افتد؟ خلاقیت زمانی اتفاق می افتد که در جامعه آزادی اندیشه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به پرداخت موضوعات سطحی در کرسی های آزاد اندیشی دانشگاهها تصریح کرد: دانشگاه نیازمند توجه به خلاقیت هستند اگر توجه به خلاقیت به عنوان یک عنصر مهم برای تمدن سازی نوین برای ما مطرح است این خلاقیت در بستر آزادی اندیشه اتفاق می افتد و کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها باید از بحث های بسیار سطحی و زودگذر به موضوعات عمیق و جدی تبدیل شود. تا جوش و خروش ونشاط را در دانشگاها یمان به وجود آوریم. ما به دانش و دانایی در بستر دین و ایمان و توجه به عنصر مهم خلاقیت که در بستر آگاهی و اندیشه اتفاق می افتد، نیازمندیم. اگر اینها را خیلی با هم منسجم در نظر نگیریم نمی توانیم به رشد و تعالی و سعادت برسیم. اما آیا اینها برای ایجاد تمدن نوین کفایت می کند ؟

قالیباف با بیان این مطلب که ما افقی را می خواهیم که حتما آرمان گرایانه و متاثر از واقعیت های جامعه باشد، خاطرنشان کرد: اینجاست که باعث می شود که همه توان خود را بسیج کنیم تا در این مسیر حرکت نماییم طبیعتا در این مسیر دو عنصر مهم اقتصاد و فرهنگ و در حقیقت جمال و جلال در جامعه بسیار موثر وکلیدی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری وقتی در حوزه تمدن اسلامی صحبت می کنند به 5 مقطع شکل گیری تمدن اسلامی اشاره می کنند. اول پیروزی انقلاب اسلامی دوم تشکیل نظام اسلامی - که باید شکر این نعمت که بعداز چندصد سال زیر سایه نظام اسلامی زندگی می کنیم را به جای آوریم . شکر نعمت این است که این نعمت را روز به روز گسترش دهیم و از آن دفاع کنیم و ان را بسازیم، اما در این خصوص تنبلی می کنیم - و سوم تشکیل دولت اسلامی. گام چهارم ساختن یک کشور اسلامی، امت و ملت اسلامی است و پنجم گسترش آن به جهان و در واقع تشکیل یک دنیای اسلامی. وقتی به این 5 مقطع نگاه می کنیم می بینیم که ما در تشکیل دولت اسلامی با شرایط و ویژه گی های خاص خودش ناتوان بوده ایم.

محمدباقرقالیباف تصریح کرد: بحث های من اصلا سیاسی نیست ما دراین 35 سالی که گذراندیم دولتها با سلایق مختلف روی کار آمده و رفته اند، ما می گوییم برآیند همه اینها امروز کارنامه قابل قبولی را نشان نمی دهد. برای شکل گیری این دولت اسلامی باید چاره اندیشی کنیم. ما براساس باورهای اسلامی که داریم بر این باوریم که مادیات و معنویات ما را با هم به سعادت خواهد رساند و طبیعتا اساسا جوهره نظام اسلامی رشد و تعالی است که حتما با جوهره فرهنگی می توانیم بر این بحث اثرگذار باشیم. در این راستا عنصر مهمی به نام سبک زندگی اسلامی می تواند به عنوان یک موضوع و مساله دغدغه همه ما شود که اگر این شد می توانیم بخشی از این مشکلاتی که داریم و حلقه های گمشده ای که ما دنبال می کنیم را مرتفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در همان چهارماه اول که به شهرداری آمدم و برنامه کاری خود را به شورای شهر ارایه کردم رویکرد اجتماعی و تبدیل کردن شهرداری از یک سازمان به نهاد اجتماعی را مطرح کردم و بحث سبک زندگی را از اینجا آغاز کردیم. من به یاد دارم که گاها مورد انتقاد دوستانمان قرار می گرفتم که این موضوع غربی است. اما سبک زندگی مهمترین موضوع ما درتمدن سازی است. اگر در اقتصاد اسلامی فرهنگ، خلاقیت و آزاداندیشی هر عنصری را که دنبال کنیم و در حوزه مربوط به دانش ، دانایی ، ایمان را و اگر یک موضوع بتواند انقدر گستره داشته باشد که همه را با هم جمع کند اما هیچ کدام از عناصر تمدن به فراموشی سپرده نشود موضوع سبک زندگی است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده در خطبه های پیش از نماز جمعه به موضوعی اشاره کردم که متاسفانه با عنوان تفکیک جنسیتی در جامعه مطرح شده است؛ آن هم در راستای اهداف غیراسلامی. بنده در ابتدای صحبتم این موضوع رامطرح کردم که بنده با تفکیک جنسیتی مخالفم و توضیح دادم ان چیزی که ما دنبال می کنیم چیست. متاسفانه بعضی این را گفتند که قالیباف بعد از انتخابات آمده تفکیک جنسیتی کرده. به یکی از عزیزان گفتم که اگر برای شما بعضی موضوعات مهم است بنده در خطبه ها اشاره کردم که من با تفکیک جنسیتی مخالفم، ما ان روزی که پارک بانوان و شهربانوها راه اندازی کردیم وقتی ما موضوع مد و لباس را طرح کردیم- موضوعاتی که با همین نگاه به سبک زندگی شکل گرفته و گسترده شده- رسانه های خارجی و برخی از رسانه های داخلی گفتند که قالیباف در حال تفکیک جنسیتی است . اما بعداز یک مدت که گذشت همه با هر سلیقه ای استقبال کرده و از آن استفاده کردند چون موضوع سبک زندگی را دنبال می کردیم. گفتند قالیباف یکی دو هفته قبل دستور داده منشی زن نگذاریم، به آنها گفتم اگر می خواهید بدانید که کی تصمیم گرفته شده که ما حرمت و کرامت خانم ها را نگه داریم، در 25 فرودین 85 یعنی 5 ماه بعداز زمانی که بنده وارد شهرداری شدم . آنجا این اقدام را کردم که ده درصد از مدیران در شهرداری باید خانم باشند . امروز معاون و شهردار خانم داریم البته به ده درصد نرسیدیم. ضمن آن که بکارگیری خانم ها در شغل منشی ممنوع است و این براساس سبک زندگی هدف گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: شما نگاه کنید در مظلومت نظام اسلامی و رهبری نظام همین بس که در دهه ای که ما سالهای اخر آن را طی می کنیم و دهه پیشرفت و عدالت نام گذاری شده و حتی در سالهای که نام گذاری شده به دو عنصر فرهنگ و اقتصاد تاکید شده است و وقتی همه نام های که بر روی سالها گذاشته شده است کنار هم قرار می دهیم به موضوع سبک زندگی می رسیم که از این موضوع غفلت کرده ایم. باید یک الگوی سبک زندگی در یک دولت اسلامی شکل بدهیم.

شهردار پایتخت مشارکت مردم و مولد بودن را دو عنصر حرکت به سمت نظام اسلامی و الگو سازی سبک زندگی در دولت اسلامی خواند و گفت: هر برنامه ریزی اگر عنصر اصلی اش مردم نباشند هرچه باشد محکوم به شکست است . ما انقلاب اسلامی را با مردم به پیروزی رساندیم جنگ را مردم به پیروزی رساندند. شما مطمئن باشید عنصر فرهنگ را هم مردم باید بسازند. پایه های یک تمدن اسلامی را هم مردم باید بگذارند. مردم باید یک مشارکت معنی دار داشته باشند . هر برنامه ای که فقط تکیه به عناصر دولتی خود داشته باشد محکوم به شکست است. در مورد عنصر دوم، مولد بودن مورد نظر است نه مقلد بودن. در حوزه تمدن اسلامی هم مولد بودن موضوعیت دارد نه مقلد بودن.

وی ادامه داد: برای تمدن سازی اسلامی و رفع مشکلات اقتصاد و فرهنگ باید مولد باشیم نه مقلد. باید در چهار حوزه قدرت، ثروت، معرفت و منزلت دست به تولید بزنیم. می دانید چرا ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ موفق نیستیم به دلیل اینکه رابطه این چهارعنصر با هم بسیار ضعیف و نوع ارتباطات ناعادلانه؛ ناشیانه؛ غیربرنامه ریزی شده و گاها مفسدانه است. رابطه قدرت با ثروت رابطه بدی نیست . در صورتی که این رابطه هم باید در طول مسیر خود حرکت کند . حواسمان باشد که برای تمدن اسلامی تنها قدرت و ثروت نیاز نیست معرفت و منزلت هم باید مورد توجه قرار گیرد . سوال اینکه رابطه منزلت و ثروت در کشورمان چگونه است؟ متاسفانه امروز هر ثروتی که بخواهد به منزلت تبدیل شود به اشتباه تبدیل به ماشین چند میلیاردی و ساختمان های چند میلیاردی می شود.

 

قالیباف افزود: باید در دانشگاه به این موضوع بپردازیم که برای تبدیل ثروت به منزلت چه کاری می توانیم انجام دهیم. بی راه نرویم، باید تلاش کنیم . مثلا اگر احسان یکی از مواردی است که می تواند ثروت را به منزلت تبدیل کند چرا از آن غفلت می کنیم؟ چرا وسایل آن را فراهم نمی کنیم؟ آن روزی که تمدن اسلامی نهادسازی در صدر اسلام کرد و وقف را به عنوان یک نهاد حقوقی آورد؛ در حقیقت ثروت را به منزلت تبدیل کرد . چرا نباید چنین نهادهایی را امروز در نظام اسلامی تعریف کنیم که هم افتخار دنیوی داشته باشد هم پاداش اخروی ؟ چرا ما رابطه معرفت و ثروت را برقرار نمی کنیم ؟ از دید من تاکید مقام معظم رهبری در توسعه دانش و شرکت های دانش بنیان یعنی تعریف اینکه چگونه معرفت را به ثروت تبدیل کنیم. واقعا ما در این موضوع کجا قرار داریم ؟ ما دراین موضوع به سمت تقلید رفته ایم . دانشگاه های ما با اهداف خود فاصله زیادی دارد. اگر این چرخه ما را به سبک زندگی نزدیک نکند اشتباه حرکت کرده ایم.

دکتر قالیباف تصریح کرد: اگر این چرخه را ما اصلاح کنیم هر کس با هر سلیقه ای که وارد دولت شود ناگزیر است که در این مسیر حرکت کند. اگر کنش ها و واکنش ها بین این چهار عنصر درست انجام شود شما مطمئن باشید جامعه از این چرخش سه آورده بزرگ خواهد داشت اول امنیت ، دوم سلامت و سوم معنویت.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما برای تمدن سازی به چهارلایه نیازمندیم لایه اول از دید بنده متعلق به رهبری است. وظیفه رهبری چیست؟ ارمان سازی؛ هدف گذاری؛ اعتمادسازی؛ ایجاد انگیزه و بسیج منابع ؛ سیاست گذاری و درایت دشمن شناسی .اینها وظیفه رهبری است . لایه دوم نخبگان نظام هستند. در این لایه وظیفه آنها تدوین و ارایه عملیاتی آن چیزی است که قابل برنامه ریزی باشد؛ برای انچه که خواسته رهبری و انتظار مردم است، درمسیر همان سبک زندگی. لایه سوم مدیران عالی نظام هستندکه وظیفه آنها این است که با ان خط تولید که بنده در مسیر قدرت ، ثروت ، منزلت و معنویت بیان کردم این زنجیره را ایجاد کنند . اینگونه نباشد که وقتی به قدرت رسیدیم بگوییم حالا چه کنیم ما فکر نمی کردیم که قدرت به دست ما بیافتد! مگر می شود جامعه را اینگونه مدیریت کرد؟ آن هم بعد از 35 سال . ما باید این چرخه دولت را با همان تعریفی که برای نخبگان دولت کردیم که ظرفیت برنامه ریزی داشته باشند هدایت کنیم و لایه چهارم مجریان هستند که نقش اجرایی دارند. اینجا از یک کارگر کوره پز خانه تا یک استاد حوزه و دانشگاه را شامل می شود و بنده معتقدم در لایه اول رهبری رسالت های خود را واقعا انجام داده اند. لایه چهارم نیز هرچه از آنها خواستیم انجام داده اند. مهمترین چالش ما در لایه های دوم و سوم است که به دست شما حل می شود . نگویید که ما برای حل این جریان باید در قدرت سیاسی قرار بگیریم، هرگز. شما اگر معرفت و منزلت داشته باشید و آن سیکل را درست عمل کنید بدون شک قدرت و ثروت را در دست خواهید داشت آن هم با تعریف درستش.

قالیباف با اشاره به شعار عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: طبیعتا ما در شعار امسال وحدت کلمه را می بینیم . آن چیزی که امروز کم است؛ وحدت امت اسلامی و کار برای خدا کردن و جز خدا کسی را ندیدن. این برای ما عزم ملی و قدرت ملی را می آورد و ما نیازمند یک مدیریت جهادی هستیم. اما بدانید که مدیریت جهادی قبل از هر چیزی لازمه اش روحیه جهادی است. تاریخ این را به ما نشان داده است که همیشه یک طرف زر و زور و تزویر بوده و طرف دیگر عدالت و آزادی و حقیقت که با هم مبارزه کرده اند . ما باید تکلیف خود را مشخص کنیم کجای این جبهه قرار داریم. انقلاب اسلامی تکلیف ما را مشخص کرده است. ما در جبهه عدالت و آزادی و حقیقت هستیم .همین روحیه ما را در انقلاب و در دفاع مقدس به پیروزی رساند . خداوند پیروزی به ما داد که امروز هرچه داریم در حوزه های بین المللی و رشد علمی از دفاع مقدس داریم. این همان جایی است که به خدا اعتماد کردیم و باور کردیم و اوج این بالندگی حق عاشورا است . کل انسانیت عاشوراست . از این جهت است که امام حسین (ع) وارث ادم و سفینه النجاه و ...است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) یک چیز را به بشریت یاد دادند و آن هم آزادگی و مسوولیت پذیری است. هر انسانی که آزادی و مسئولیت پذیری نداشته باشد< از حقیقت انسانیت به دور است . چطور می شود تمدنی را پایه گذاری کنیم که از این دو مورد به دور باشد؟ در حقیقت آن سبک زندگی که ما به دنبالش هستیم همان سبک زندگی حسینی است. در مدیریت جهادی اگر روحیه جهادی اصل و مبناست در حقیقت مقصد عاشورا اساس ماست. چه عقل و چه خون سرخش. باورمان با همه وجودمان این است که جنگ تمام شده است اما جهاد هنوز ادامه دارد و راه توفیق ما از کربلا می گذرد . آن روز که حضرت امام(ره) فرموند راه قدس از کربلا می گذرد ما برداشت تاکتیکی نظامی کردیم . اما وقتی امروز یک مقدار عمیق تر نگاه می کنیم می بینیم که امام حرف دیگری هم به ما زد. فرمودند، جنگ ما جنگ فقر و غناست،جنگ حق و باطل است و این راه از کربلا می گذرد و در حقیقت مدیریت جهادی یعنی داشتن روحیه جهادی و دراین مسیر حرکت کردن.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: