جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 4 شهريور 1393     
کمبود "روی" و خطر کوتاه قد

ایسنا: یک متخصص تغذیه با اشاره به شیوع کمبود "روی" میان کودکان دبستانی، گفت: بی‌توجهی به این موضوع موجب خواهد شد تا در آینده جامعه کوتاه قدی داشته باشیم.

دکتر یحیی پاسدار با اشاره به اهمیت عنصر "روی" در سلامت بدن، گفت: این عنصر حیاتی در ترکیبات 50 آنزیم که در فرآیندهای پروتئین سازی، بلوغ جنسی و رشد و نمو نقش دارند، حضور فعال دارد.

پاسدار با اشاره به شیوع کمبود "روی" در کودکان دبستانی، اظهار کرد: با توجه به نقش موثر "روی" در رشد و نمو، در صورت عدم توجه مسوولان مربوطه به این امر در آینده جامعه کوتاه قدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عنصر "روی" در بدن ساخته نمی‌شود، گفت: این عنصر باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود و به همین جهت ضرورت دارد تا رژیم غذایی و تغذیه افراد طوری طراحی شود تا بتواند میزان "روی" مورد نیاز بدن را تامین کند.

وی منبع عمده تامین روی را در فرآورده‌های دریایی دانست و اظهار کرد: علاوه بر ماهی و میگو، مصرف گوشت قرمز و سفید نیز می‌تواند نقش موثری در تامین روی مورد نیاز بدن داشته باشد.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: در مناطقی که خاک غنی از "روی" باشد، مصرف سبزیجات و منابع گیاهی نیز می‌تواند نقش موثری در تامین روی داشته باشد.

پاسدار با بیان اینکه علائم کمبود روی به راحتی در افراد قابل تشخیص نیست، گفت: علائم بالینی کمبود "روی" تنها در مراحلی که کمبود آن شدید باشد در افراد مشخص می‌شود، بصورتی که تغییرات رنگ پوست مشهود بوده و در سنین رشد کوتاه قدی رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: کمبود "روی" از طریق اندازه‌گیری سرم خون یا نمونه ناخن و مو توسط پزشک قابل تشخیص است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: