جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 شهريور 1393     
آنافیلاکسی چیست؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛شهریار نوری الاصل گفت: آنافیلاکسی واکنش شدید بدن به برخی مواد خوراکی، دارویی، گزش حشرات و گرده گیاهان است.

وی افزود: این نوع واکنش در مدت چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه شروع شده و در مدت 15 تا 30 دقیقه به اوج خود می رسد و پس از چند ساعت نیز فروکش می کند.

وی ادامه داد: آنافیلاکسی می تواند در پی حساسیت به برخی غذاها و چاشنی ها از جمله تخم مرغ، باقلا، لوبیا، غذاهای دریایی و ادویه جات، حساسیت به آجیل ها از جمله بادام زمینی، حساسیت به برخی داروها از جمله آسپرین ها و پنی سیلین های تزریقی و واکسن ها، حساسیت به گزش و نیش حشرات از جمله زنبور عسل، زنبور قرمز و زرد، مورچه های آتشین و عنکبوت ها و نیز حساسیت به گل و گرده گیاهان ایجاد شود.

نوری الاصل سرفه، تنفس صدادار، تنگی نفس، احساس سفتی و ورم گلو، احساس فشردگی در قفسه سینه در مورد نیش و گزش حشرات، تورم، درد و خارش شدید موضع یا کل بدن را از جمله علام واکنش آنافیلاکسی عنوان کرد.

به گفته نوری الاصل هر چه علائم سریعتر ظاهر شود واکنش ها می تواند جدی تر و خطرناکتر باشد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر عنوان کرد: در زمینه گزش و نیش حشرات باید به سرعت نیش را بیرون آورده و محل گزیده شده را با آب و صابون به منظور پیشگیری از عفونت شست و شو داد.

وی گفت: استفاده از آبلیمو و سرکه در محل نیش به منظور کاهش تورم و خارش توصیه می شود و با گذاشتن یک تکه یخ بر روی محل زخم تا حد زیادی درد افراد کم خواهد شد.

نوری الاصل زدن پماد یا کرم هیدروکورتیزول در محل گزش را توصیه و اظهار کرد: چنانچه خارش در تمام نقاط بدن احساس شود فرد دچار آلرژی وسیع شده که در اینگونه موارد باید مصدوم را به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده و تحت نظر پزشک از آمپول های اپی نفرین و کلرفنیرآمین استفاده کرد.

نوری الاصل اظهار کرد: در صورت مشاهده علائم شدید آنافیلاکسی در مصدوم که منجر به قطع تنفس مصدوم شده است باید در اولین اقدام با اورژانس تماس گرفته و سپس تنفس دهان به دهان را شروع کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: