جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 شهريور 1393     
عملکرد یکساله وزارت بهداشت

فارس: مهم ترین اقدامات یکساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی در دولت یازدهم اعلام شد.

 

به گزارش وزارت بهداشت، تامین دارو و ایجاد آرامش در بازار دارویی کشور، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بیش از 170 قلم داروی بیماران خاص و ارتقاء کیفیت، ایمنی و امنیت فرآورده های غذایی و حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو بوده است.

بنابر این گزارش اهم اقدامات یک ساله وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو به شرح زیر است:

تامین دارو و ایجاد آرامش در بازار دارویی

· تلاش برای حذف بازرسی کالا در مبدا و افزایش مدت اعتبار ترخیص با حداقل اسناد و همچنین درخواست عدم نیاز به تائید اسناد حمل توسط اتاق بازرگانی کشور ذینفع برای شرکت­های دارویی از بانک مرکزی ج.ا.ایران.

· الزام شرکت­های واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی به اخذ مجوز ورود از اداره کل دارو، قبل از هر گونه سفارش به منظور مدیریت واردات دارو.

· به منظور پایش قیمت داروهای وارداتی فوریتی درخواست قیمت­گذاری داروهای فوریتی در کمیسیون قانونی قیمت­گذاری دارو.

· تلاش برای جبران افزایش قیمت دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج که در این راستا اجرای تفاهم­نامه با وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و سازمان­های بیمه­گر به منظور تحت پوشش قراردادن داروهای بیماران خاص و صعب­العلاج از محل یارانه دارویی که از این طریق بیش از 170 قلم از این داروها که تامین هزینه آن­ها برای بیماران مذکور بسیار مشکل بود به طور میانگین حدود 75 درصد قیمت آن­ها تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

· کنترل محصولات در سطح عرضه بر روی 21 محصول غذایی و آشامیدنی، غنی­سازی آرد و محصولات آردی و نظارت بر غنی­سازی فرمولاسیون پرمیکس، غنی­سازی نمک با یُد و جلوگیری از توزیع نمک­های کوبشی.

· واگذاری صدور مجوزهای گشایش و ترخیص فرآورده­های آرایشی و بهداشتی به معاونت­های غذا و دارو دانشگاه­های علوم پزشکی

· تهیه و تصویب آیین­نامه ثبت مکمل­های تغذیه­ای و نیز جدول مقدار ویتامین­ها، املاح، کافئین، ال­کارنیتین در مکمل­های تغذیه­ای و بازبینی مکمل­های تغذیه­ای وارداتی و همچنین تشکیل کمیته فنّی مکمل و شیرخشک.

ارتقای کیفیت، ایمنی و امنیت فراورده­های غذایی

· توسعه تفاهم­های فرابخشی غذا و اقداماتی از قبیل تفاهم­نامه در زمینه انجام استانداردها با موسسه استاندارد، صورتجلسات مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور، ایجاد زمینه­های تفاهم با انجمن صنایع فرآورده­های لبنی، تفاهم­نامه با گمرکات و سازمان استاندارد، تفاهم­نامه با بازرگانی دولتی ایران، تفاهم­نامه با سازمان استاندارد به منظور هماهنگی و کاهش موازی کاری در زمینه نظارت بر فرآورده­های آرایشی بهداشتی و مواد خوراکی آشامیدنی با حضور نمایندگان سازمان استاندارد.

· تهیه و ابلاغ دستورالعمل کمیته مشاورین استانی و بازنگری و اصلاح چندین دستورالعمل که از جمله آن می­توان به اصلاح دستورالعمل سردخانه­های مواد غذائی، دستورالعمل شناسه نظارت بر مشاغل خانگی و اصلاح ضوابط مواد غذایی و ضوابط ورود مواد اولیه و فرآیند شده محصولات غذایی و آشامیدنی نام برد.

· نمونه­برداری­های مشترک با سازمان دامپزشکی کشور و ابلاغ دستورالعمل جدید در مورد فرآورده­های گوشتی

حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

· اقدام به صدور مجوز واردات با قیمت پایه پایین تر به واردکنندگان به منظور کاهش قیمت استنت­های قلبی برای بیماران که در نتیجه شاهد کاهش 50 درصدی قیمت این محصول در بازار می­باشیم.

· ساماندهی امر توزیع و ابلاغ رسمی سود قانونی برای فروش تجهیزات و ملزومات پزشکی به مراکز مجاز عرضه

· تسهیل و تسریع در صدور پروانه­های تولید به منظور ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ضمن رعایت ضوابط و مقررات و کاهش زمان صدور به 3 روز. همچنین به منظور حمایت از تولیدات داخلی، در صورت رفع نیاز کشور، از صدور مجوز واردات محصول مشابه خودداری می­شود.

· در راستای در دسترس بودن تجهیزات پزشکی، طرح ثبت تجهیزات پزشکی به منظور تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای واردات و ترخیص با تعبیه نیازهای زیرساختی و نرم­افزاری آن در حال انجام است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: