جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 شهريور 1393     
عملکردیکساله وزیر راه و شهرسازی

فارس: عباس آخوندی که این روز‌ها کمتر در بین خبرنگاران حوزه حمل و نقل حاضر می‌شود، شب گذشته و بامداد امروز در اولین و دومین روز‌های هفته دولت، حضور در برنامه تلویزیونی برای ارائه گزارش عملکرد خود را بر برگزاری نشست خبری در جمع همه خبرنگاران تخصصی حوزه، ترجیح داد و به همت‌ مدیر روابط عمومی تلویزیونی خود، به یک برنامه تلویزیونی رفت تا در مورد فعالیت‌های خود در عرصه حمل و نقل و مسکن صحبت کند.

این در حالی است که در هفته دولت، اغلب وزرا و مدیران ترجیح می‌دهند نشست خبری با حضور همه خبرنگاران برگزار کنند.

* تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدور‌های ترانزیتی کشور 40 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

وی بیان کرد: در بخش حمل و نقل، توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان مهم است؛، در زیرساخت به دنبال ارتباطات حمل و نقل و تکمیل کریدورهای مفقوده اروپا به آسیا هستیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شبکه ریلی آسیایی، بزرگراه آسیایی، جاده ابریشم،‌ کریدور جنوبی آسیا،‌ کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال - جنوب و کریدور حمل و نقل شرق-غرب (از میرجاوه به بازرگان و خسروی و نیز سرخس به بازرگان و خسروی) برخی از کریدورهایی است که در راستای تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدورهای ترانزیتی در حال تکمیل است.

آخوندی افزود:‌ در کریدور حملو نقل شمال-جنوب چابهار به خط آهن سراسری متصل می‌شود‌

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای تکمیل همه حلقه‌های مفقوده این کریدورهای بین‌المللی 40 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم در حالی که در تنگنای اعتباری هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ترانزیت یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است که بر آن متمرکز شده‌ایم، افزود: در حال حاضر در جنوب کشور فاز دوم بندر شهید رجایی در حال تجهیز است و فاز سوم نیز احداث می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بندر چابهار نیز 2.5 میلیون ظرفیت باید افزایش یابد ضمن آنکه در بندر امیرآباد طرح‌های توسعه‌ای داریم.

* برنامه‌ریزی برای جذب فاینانس در پروژه‌های ریلی/ ساخت 3000 کیلومتر خط‌آهن تا پایان سال 96

آخوندی بیان کرد: به دنبال آن هستیم که در بخش توسعه راه‌آهن، از فاینانس خارجی استفاده کنیم و برای توسعه پروژه‌های جاده‌‌ای از منابع داخلی استفاده شود.

وی یادآور شد:‌ برای تأمین فاینانس از کشورهای مختلف در حال پیگیری هستیم اما این مورد مراحل اداری زیادی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان سال 96 میزان 3 هزار کیلومتر خط آهن اجرا می‌شود.

* بهره‌برداری از 700 کیلومتر مسیر جاده‌ای در سال جاری

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ امسال در بخش جاده‌ای 700 کیلومتر راه را به بهره‌برداری می‌رسانیم که شامل بزرگراه و راه اصلی است.

آخوندی اضافه کرد:‌ در بخش راه روستایی نیز 920 کیلومتر راه روستایی عرضه می‌کنیم و ضمن آنکه 1000 کیلومتر راه روستایی آسفالته امسال داریم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: 200 هزار کیلومتر راه موجود ثروتی بزرگ برای کشور است که باید نگهداری شود.

وی یادآور شد‌: امسال 3 هزار کیلومتر راه روستایی برای تکمیل هدفگذاری شده است.

* ورود 48 دستگاه لکوموتیو و 262 دستگاه واگن به ناوگان ریلی در 10 ماه اخیر‌

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه لازم است مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل کاهش یابد گفت:‌ تا سال 1400 شمسی مجموع بارهای قابل حمل کشور به 250 میلیون تن خواهد رسید که باید قسمت اصلی جابه‌جایی آن توسط ریل انجام شود تا مصرف سوخت تا 6 برابر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ناوگان ریلی در اختیار بخش خصوصی است، بیان کرد: به تازگی و در 10 ماه اخیر 23 دستگاه لکوموتیو مسافری، 25 دستگاه لکوموتیو باری، 232 دستگاه واگن باری و 30 دستگاه واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور افزوده شده است.

* انتخاب پیمانکار برقی‌سازی خط‌اهن تهران-مشهد/ در حال جذب فاینانس هستیم

وزیر راه و شهرسازی درباره برقی کردن خط‌آهن تهران- مشهد اظهار داشت: پیمانکار در این باره انتخاب شده و طراحی پروژه را شروع کرده‌ایم مقدمات جذب فاینانس انجام شده است و به زودی این پروژه عملیاتی می‌شود تا 10 میلیون تن بار و 33 میلیون مسافر از این مسیر جابه‌جا شود.

* تکمیل مترو پرند حدوداً تا پایان امسال

آخوندی درباره راه‌اندازی مترو پرند و اتصال آن به متروی سراسری تهران بیان کرد: پس از هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد مترو پرند با هماهنگی شهرداری تهران اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این پروژه توسط شهرداری تهران مدیریت می‌شود، گفت: اینجانب نمی‌توانم درباره اجرای این پروژه نظری بدهم اما احتمالا تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

* ورود 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور/ کاهش 1.5 سال از متوسط سن ناوگان‌

وی با بیان اینکه کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ایران 140 در حال بررسی جوانب این حادثه است، گفت: امیدواریم زودتر از مهلت قانونی علت وقوع سانحه مشخص شود.

آخوندی با تأکید بر اینکه نباید تا زمان مشخص شدن علت حادثه، موارد غیر کارشناسی و حاشیه‌ای مطرح شود، بیان کرد: لازم است همه تابع کمیسیون بررسی سانحه باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کاهش تحریم‌ها موجب نفس کشیدن نسبی صنعت حمل و نقل هوایی شده است گفت:‌ به تازگی 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شد که شامل 2 هزار و 800 صندلی پروازی بود و موجب شد سن ناوگان 1.5 سال کاهش یابد.

* تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی کمتر شد/ ارسال موتور‌های هواپیما به کشور‌های خارجی برای تعمیر

وی بیان کرد:‌ خرید قطعات هواپیما راحت‌تر شده است؛ به تازگی موتورهای هواپیما را برای تعمیرات اساسی به کشورهای خارجی فرستاده‌ایم ضمن آنکه دسترسی به دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری و کتابچه‌های تعمیر و نگهداری تسهیل شده است.

* جابه‌جایی مهرآباد صد‌ها هزار میلیارد تومان هزینه دارد/ چاره کار ارتقاء باید ضریب ایمنی است

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قرار بود پروازهای بین‌المللی در تهران از طریق فرودگاه امام انجام شود که این مورد در حال حاضر عملیاتی شده است و پروازهای حجاج هم به زودی منتقل می‌شود.

آخوندی اضافه کرد:‌د ر حال حاضر حدود 6 میلیون مسافر از فرودگاه امام سالانه جابه‌جا می‌شود و این فرودگاه در حال تکمیل فازهای بعدی هستیم اما اجرای آن پرهزینه است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جابه‌جایی پروازهای فرودگاه مهرآباد بسیار پرهزینه است و صدها هزار میلیارد تومان نیاز دارد بنابر‌این در این راستا باید ایمنی پرواز را افزایش داد.

* حضور لاینر‌های خارجی در بندر شهید رجایی/ کاهش هزینه حمل کانتینرها‌

وی بیان کرد: پس از کاهش تحریم‌ها خطوط کشتیرانی خارجی که قبلاً به بندر شهید رجایی می‌آمدند اما به واسطه تحریم‌ها حضور آنها در این بنادر حذف شده بود دوباره در این بندر پهلو گرفتند.

آخوندی گفت:‌ تا پیش از این از مزایای تجارت بین‌المللی محروم بودیم و قیمت حمل و نقل نیز افزایش به سزایی داشت؛ این مورد موجب شده بود بابت هر کانتینر 500 تا 700 دلار افزایش قیمت داشته باشیم که قیمت تمام شده کالا را نیز افزایش می‌داد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همچنین موضوع‌ اتصال سیستم ریلی کشور به بنادر اصلی در حال انجام است تا به راحتی کالا از روی کشتی به ریل منتقل شود.

آخوندی افزود:‌ در این راستا در بخش حمل گندم قسمت عمده این کالا از طریق ریل و از مبدا بنادر جابه‌جا شد.

* تصویب ارقام اعتباری برای ‌زلزله‌زدگان ایلام در هفته جاری

وی ‌اظهار داشت: پس از زلزله اخیر ایلام بازدیدی از مرکز زلزله داشتیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما خسارات مادی وارد شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید 4 هزار واحد مسکونی در منطقه زلزله‌زده از نو ساخته شود، گفت: 8 هزار واحد مسکونی نیز باید مرمت شون؛ در این راستا بنیاد مسکن آمارگیری دقیقی در این باره انجام داده و خسارت واحدها مشخص شده است.

آخوندی افزود:‌ دولت منابعی جهت کمک به مردم، بازسازی و معیشت در بخش منابع بلاعوض و تسهیلات بانکی پیش‌بینی می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ تا همین هفته جاری از نظر میزان کمک‌ها و اعتبارات رقمی در دولت تصویب می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: