جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 شهريور 1393     
نوسازی بافت های فرسوده از دغدغه ها و اولویت های شهرداری است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،قائم مقام معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه مسئولیت نوسازی بافتهای فرسوده در تهران تنها بر عهده سازمان نوسازی نیست، متذکر شد: ضروری است این مأموریت در کل مجموعه شهرداری همگانی شود.

اولین کمیته هماهنگی و برنامه ریزی نوسازی بافتهای فرسوده با حضور ناصر امانی قائم مقام معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان نوسازی، مدیران کل برنامه ریزی و هماهنگی معاونت های مختلف شهرداری تهران و جمعی دیگر از مسئولان و مدیران برگزار شد.

در این جلسه قائم مقام معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان این که بحث نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهمترین دغدغه ها و اولویت های شهرداری تهران است، یادآور شد: سازمان نوسازی شهر تهران تا به امروز برای انجام این مأموریت مهم احساس تنهایی می کرده و سایر مجموعه های شهرداری کمتر درگیر اجرای این مأموریت خطیر شده اند.

امانی ضمن تأکید بر اینکه مسئولیت نوسازی بافتهای فرسوده تنها بر عهده سازمان نوسازی نیست، گفت: ضروری است این مأموریت در کلیه معاونت ها و مناطق شهرداری تهران همگانی شود و با بسترسازی و تسهیل گری، شهروندان و سرمایه گذاران را جهت ورود به عرصه نوسازی بافت های فرسوده تشویق و ترغیب نماییم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای انجام این مهم پیشنهاد شده ستاد عالی احیاء و نوسازی بافت های فرسوده در شهرداری تهران به ریاست شهردار محترم و دبیر سازمان نوسازی شکل بگیرد که این پیشنهاد مورد تأیید معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران نیز هست و در صورت موافقت و صلاحدید شهردار محترم تهران اجرایی خواهد شد.

قائم مقام معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ضمن اشاره به تشکیل کمیته هماهنگی و برنامه ریزی نوسازی بافت های فرسوده با هدف فراهم ساختن زیرساخت های لازم جهت همگانی کردن نوسازی در کل مجموعه شهرداری تهران، تصریح کرد: این کمیته به ریاست مدیرعامل سازمان نوسازی، دبیری معاونت هماهنگی و برنامه ریزی این سازمان و جانشینی مدیرکل ارزیابی و کنترل عملکرد حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران شکل گرفته و مدیران کل حوزه هماهنگی و برنامه ریزی معاونت های مختلف شهرداری تهران از اعضاء این کمیته می باشند.

وی با اشاره به موفقیت های مدیریت شهری در اجرای مأموریت ها و پروژه های کلان در شهر تهران، متذکر شد: چنانچه بخواهیم در نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران نیز سربلند شویم ضرورت دارد تمامی معاونت ها، مناطق و سایر مجموعه های شهرداری درگیر کار شوند و سازمان نوسازی با تولی گری این فرآیند را نظارت، هدایت و کنترل نماید.

امانی تأکید کرد: تمامی معاونت های شهرداری تهران از جمله معاونت برنامه ریزی، مالی و اقتصادی، خدمات شهری، فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و ... در نوسازی بافت های فرسوده مسئول هستند و می بایست مسئولیت خود را به نحو شایسته و دقیق ایفا کنند.

قائم مقام معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران از تشکیل کمیسیون هشتم در دولت خبر داد و گفت: با پیگیری های این دوره مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران، کمیسیون دیگری به 7 کمیسیون قبلی دولت اضافه شد که پیگیری مسائل و مشکلات کلان شهر تهران و همچنین 8 کلان شهر دیگر کشور در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مبحث نوسازی بافت های فرسوده در تهران نیز می تواند یکی از موضوعاتی باشد که در این کمیسیون در دستور کار قرار می گیرد و معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران به عنوان دبیرخانه این کمیسیون موضوعات را پیگیری نماید.

امانی هدف از برگزاری کمیته هماهنگی و برنامه ریزی نوسازی بافت های فرسوده را مشخص شدن و احصاء مسئولیت های کلیه معاونت های شهرداری تهران در امر نوسازی ذکر کرد و گفت: اجرایی شدن تبصره 48 بودجه سال 93 شهرداری تهران مبحثی برای شروع فعالیت های این کمیته است و امیدوار هستم خروجی نتایج برگزاری این جلسات بتواند ما را در تحقق تعهدات برنامه 5 ساله دوم جهت احیاء و نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران یاری کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این جلسه به ارائه گزارشی تفصیلی از سیاست ها و رویکردهای این سازمان پرداخت.

فتح اللهی ابراز امیدواری کرد که تشکیل جلسات مستمر کمیته هماهنگی و برنامه ریزی نوسازی بافت های فرسوده بتواند اطلاعات عمومی جهت ریل گذاری و تغییر نگرش به منظور نیل به اهداف عالی مدیریت شهر و نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران را مهیا سازد.

وی با اعلام اینکه در کل شهر تهران یک میلیون پارسل و در بافت های فرسوده 206 هزار پارسل وجود دارد، خاطرنشان کرد: 60 درصد پارسل ها در بافت های فرسوده زیر 100 متر، 24درصد بین 100 تا 150 متر، 8 درصد بین 150 تا 200 متر، 7 درصد بین 200 تا 500 متر و 1 درصد بالای 500 متر است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به قوانین ساخت و ساز در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، متذکر شد: بر مبنای این قوانین کسانی می توانند از تسهیلات تشویقی نوسازی بافت های فرسوده بهره مند شوند که زمینشان به 200 متر برسد و طبق آمار و ارقام عنوان شده تنها 7 درصد امکان بهره مندی از این تسهیلات را خواهند داشت.

فتح اللهی در ادامه ضمن اشاره به آمار رشد صدور پروانه های تجمیعی در سال های 84 تا 92، نقش دفاتر خدمات نوسازی را در اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ تجمیع پلاک های ریز دانه در بافت های فرسوده بسیار حائز اهمیت دانست.

وی اظهار داشت: سازمان نوسازی برای رسیدن به تولی گری، نیاز به هماهنگی و بسیج کلیه منابع، امکانات و ظرفیت های موجود بازیگران و ذی نفعان در امر نوسازی دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این مهم که فرآیند نوسازی بافت های فرسوده،  فرآیندی اجتماعی است، متذکر شد: با تدابیر شهردار محترم تهران، سازمان شهرداری امروز به نهادی اجتماعی فرهنگی تبدیل شده است و ضرورت دارد جهت انجام مأموریت نوسازی این ساختار اجتماعی فرهنگی با کلیه توان و امکانات پای کار بیاید.

فتح اللهی همچنین یادآور شد: سازمان نوسازی شهر تهران نیز می بایست سیاستهای خود را با سیاست های حوزه فرهنگی اجتماعی، خدمات شهری، فنی عمرانی، مناطق و... برای پیشبرد رویکر اجتماعی، تأمین کسری خدمات و... در بافتهای فرسوده هماهنگ سازد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: