جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 29 مرداد 1393     
تاخیر در پرونده فوتبال زیاد شد

سرویس ورزشی «فردا»- ماه‌ها و هفته‌های پایانی سال 92، با زمزمه‌هایی در باره وجود فساد در فوتبال سپری شد و البته بدبینی عجیبی بین مخاطبان ورزش و به خصوص فوتبال، در خصوص این ورزش همه گیر به وجود آمد. در کنار این بدبینی نوعی مطالبه عمومی هم وجود داشت و دارد، اینکه مشخص شود این زمزمه‌ها چقدر به واقعیت نزدیک بوده و چقدر زاییده ذهن بیمار افرادی است که تلاش دارند همیشه نیمه خالی لیوان را ببینند و البته حاشیه‌هایی را نه در فوتبال بلکه در سایر حوزه‌ها نیز به وجود بیاورند. زمزمه‌ها وگمانه زنی‌ها سرانجام کار را به جایی رساند که کمیسیون اصل نود مجلس، دست به کار شد تا مدارک لازم دراین خصوص را جمع‌آوری کند. اما حالا مدت هاست که از رسیدگی به این پرونده می گذرد و هنوز خبری از گزارش نهایی نشده است. در این باره مصطفی افضلی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفتگویی با «فردا» انجام داد که در ادامه آن را می خوانید:
 
-    این روزها انتقادهایی هم از کمیسیون اصل نود به دلیل تاخیر بیش از حد در تعیین تکلیف این پرونده می شود. به عنوان بخش ابتدایی گفتگو بفرمایید که پرونده تخلفات فوتبال بالاخره به کجا رسید.
آنطور که ما با هیئت رئیسه صحبت هایی را انجام دادیم و خودمان نیز ارزیابی هایی داشتیم، باید بگویم که ما در اواسط کار بررسی مسائل فوتبال گزارش های جدیدی را دریافت می کردیم که همین مسئله سبب می شد گزارش نهایی با تاخیر مواجه شود. متن گزارش اما به نظر خود ما نیز باید زودتر از اینها آماده می شد تا این همه دچار اطاله نمی شد. اما اینگونه که ما صحبت کردیم گویا بناست قبل از پایان شهریور این گزارش آماده شود.  
 
-    این قصور در تاخیر ارائه گزارش به چه علت و بر عهده کدام مجموعه بوده است؟
بالاخره اگر ما به تهیه این گزارش به صورت نظام مند نگاه کنیم و آن را یک سیستم در نظربگیریم، همه اجزای این سیستم اعم از نهادهای نظارتی کشور، قوه قضائیه، نهادهای امنیتی، موسسات فرهنگی ورزشی و همچنین وزارت ورزش و جوانان، همگی در این پرونده دخیل هستند و هرکدام از این اجزا اگر در رساندن اطلاعات لازم و حضور به موقع در جلسات و ارسال به موقع گزارش تعلل کنند، طبیعتا در مجموعه این سیستم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین نمی توان یک ارگان خاص را مقصر دانست. اما حرف من این است که امیدواریم کمیسیون اصل نود بتواند قبل از پایان شهریور ماه طبق توافق صورت گرفته با هیئت رئیسه مجلس، گزارش را آماده کند. انتقاد بنده نیز از خودمان و کمیسیون خودمان است و معتقدم این گزارش زودتر از اینها باید آماده می شد.  
 
-    پس در مجموع قبول دارید که در ارائه گزارش تاخیر به وجود آمده است؟
بله. این را قبول دارم اما این مسئله دلایلی داشته است.  
 
-    سوالی که در خصوص این پرونده وجود دارد این است که پرونده در زمینه تخلفات موجود در فوتبال است یا فساد. چراکه بعضی معتقدند در حال حاضر نمی توان کلمه فساد را روی این پرونده گذاشت و اگر اتفاقی نیز صورت گرفته تخلف بوده است. نظر شما چیست؟
من نمی خواهم بحث واژه ها را مطرح کنم چراکه هر یک از این واژه ها بار حقوقی خودش را دارد. اما عنوان پرونده بر اساس فساد و تبانی در فوتبال مطرح شده است.
 
-    اما آقای رسایی به عنوان مسئول پیگیری این پرونده به صراحت طی روزهای اخیر انتقادات و مسائلی را به فدراسیون فوتبال نسبت داده است. این در شرایطی است که هنوز این پرونده به صورت کامل بسته نشده است.  
همه ارکان ورزش کشور، همه نهادهای نظارتی و همه دستگاه های متولی اذعان دارند که فساد و تبانی در فوتبال وجود دارد.  
 
-    فساد یا تخلف؟
دیگر این که فساد است یا تخلف وظیفه قوه قضائیه است. اما بررسی های کمیسیون اصل نود تحت عنوان فساد و تبانی در فوتبال بوده است. از همه دست اندرکاران نیز دعوت شد و در جلسه ای وجود یا عدم وجود فساد و تبانی در فوتبال مورد بررسی قرار گرفت. سرانجام نیز وجود اصل تبانی به اتفاق آرا تایید شد. اما در خصوص چگونگی و میزان آن اختلافاتی وجود دارد.
 
-    پس بنابراین این پرونده برای وجود یا عدم وجود تخلف در فوتبال است. یعنی این احتمال وجود دارد که عدم وجود تخلفات در آن نیز به اثبات برسد؟
البته نمی شود کلا نفی کرد وجود فساد در فوتبال را. اما در میزان آن بحث است و برخی می گویند 30 درصد است، برخی حتی میزان آن را خیلی کمتر هم می دانند.  
 
-    اما انتقاداتی نسبت به بررسی این موضوع از سوی حمید رسایی مطرح شد. آیا فردی که به مسائل فوتبال و ورزش واردتر باشد در مجلس نبود که این پرونده را پیگیری کند؟
ایشون البته از قبل از سوی اعضای کمیسیون به عنوان رئیس کمیته ارتقا سلامت اداری منصوب شدند، به این دلیل این پرونده به کمیته ایشان ارجاع شد. اما قبول داریم که می توانست این پرونده به افراد دیگری ارجاع شود.  
 
-    کمیسیون اصل نود در این زمینه به مدارک و مستندات لازم نیز دست یافته است؟
طبیعتا اینکه تا این حد تاخیر در ارسال گزارش به وجود آمده برای جمع آوری مستندات و مدارک بوده است.  
 
-    بعد از آماده شدن گزارش، نتیجه چگونه اعلام خواهد شد؟
بخشی از آن مربوط می شود به اصلاح طرز کار. یعنی همین کمیسیون اصل نود اعلام می کند که چه شیوه هایی باید در فوتبال اتخاذ شود و چه رویه هایی باید منسوخ شود. بخشی دیگر که منافع ملی در آن لحاظ می شود از سوی تریبون مجلس به سمع و نظر مردم می رسد. بخشی دیگر نیز که بار حقوقی دارد و به تخلفات مربوط می شود، به قوه قضائیه ارسال می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: