جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 مرداد 1393     
خصوصی‌سازی سرخابی ها

تسنیم: امیررضا خادم، صبح امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری که در ساختمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: حدود 6 ماه است که این مسئولیت را برعهده دارم. به دلیل اینکه تجربه 4 سال نمایندگی در مجلس را داشتم همیشه به دوستانم می‌گفتم بدترین شغلی که یک نفر می‌تواند در وزارت‌خانه‌ای داشته باشد، سمت معاونت پارلمانی است که 2 سر ضرر است. باید توقعات 300 نماینده مجلس و همچنین توقع دستگاه مربوطه را برآورده کنیم که غالبا همیشه 2 طرف از کار ناراضی هستند. فشار عمده و به نوعی خط مقدم پاسخگویی به همین معاونت برمی‌گردد. این معاونت از 2 طرف تحت فشار است.

وی ادامه داد:  هیچ موقع نمی‌خواستم که در چنین سمتی حضور داشته باشم اما با صحبت‌هایی که با گودرزی و البته شناختی که از او داشتم به این جمع‌بندی رسیدم که با توجه به شرایط کنونی ورزش که ابتدایی‌ترین فاکتور آن صداقت و صافی است در این سمت حضور پیدا کنم.

معاون امور استان‌ها، پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه عمده‌ترین فاکتور کنونی وزارت ورزش و جوانان صداقت است، گفت: به عنوان یک ورزشی می‌گویم این دوره صادق‌ترین و سالم‌ترین دوره‌ای است که یک ورزشی مسئول ورزش یک کشور است.

خادم یادآور شد: در حوزه استان‌ها 17 مدیرکل ورزش و جوانان را در این مدت تغییر دادیم، 2 تن از آنها بازنشسته بودند، 9 نفر از آنها دوره 4 ساله‌شان به اتمام رسیده بود و 5 نفر هم به علل مختلف و بحث‌های مدیریتی دستخوش تغییر شدند، البته چند تغییر دیگر از جمله استان‌های خراسان شمالی، بوشهر، مازندران و یکی ،دو استان دیگر را در برنامه داریم.

وی افزود: مدیرانی که از ما جدا شدند در مورد چندتن‌شان عملکرد آنها قابل دفاع بوده است. مدیری که در استانی کار می‌کند باید توانایی تعامل با استانداری، مجلس و بدنه ورزش و جوانان داشته باشیم.

معاون امور استان‌ها، پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: عملکرد برخی از این مدیران از نظر کارشناسی قابل دفاع است اما از سطح استان اعلام شده که به تغییر نیاز داریم. ما هم در برخی از استان‌ها مجبور به تمکین شدیم. یادآور می‌شوم که تغییرات به معنی ضعف عملکرد نیست این در راستای تعامل با مجلس و استانداری است.

خادم گفت: حضوری جدی نظارت و عملکرد استان‌ها داشته و خواهیم داشت. در امور مجلس از زمانی که حضور داشتم 28 سوال از وزیر ورزش پرسیده شد که 22 مورد آن پس گرفته شده و 6 سوال در حال مذاکره است. پرسیدن سوال حق نمایندگان محترم است. در بین این 28 سوال فقط یک سوال بود که به کمیسیون مربوطه رسید و فقط به همان یک سوال پاسخ داده شد که مساله حل شد. سایر سوالات قبل از رسیدن به کمیسیون مربوطه رفع شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار نامه‌ای از سوی مجلس با امضای 150 نماینده به سبب شفاف‌سازی در فوتبال به دست وزیر ورزش و جوانان رسید که در آن نمایندگان از مقام عالی وزارت تقدیر و تشکر کردند.

معاون امور استان‌ها، پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه 3 گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان از مجلس رای اعتماد نگرفتند، گفت: تمام زمان را برای رایزنی در راستای جذب بودجه و مبلغ آن از دست دادیم اما با پیگیری طرح و لوایح مختلف نسبت به لایحه اعلام شده 120 درصد افزایش داشته و بودجه 550 میلیارد تومانی در مدت زمان رایزنی‌های کوتاه به 1200 میلیارد تومان تبدیل شد. البته این بدان معنا نیست که همه این بودجه در اختیار وزارت ورزش و جوانان باشد اما این مبلغ باید در حوزه ورزش صرف شود.

خادم با اشاره به حوزه حقوقی خود عنوان کرد: 160 معارض در ورزشگاه‌های کشور داریم که 90 مورد آن برای تهران، اردبیل و فارس است. زمانی که کلنگ احداث خورده شده، اسناد و مدارک لازم به نام سیستم ورزش کشور نبوده است. آن زمان کلنگ خورده و حالا معارضین بالایی وجود دارد. عدد این معارضین برای رفع آن حدود 4 هزار میلیارد تومان است. امسال بودجه کل کشور هزار میلیارد تومان است. در سطح کشور قریب به 3500 طرح نیمه‌تمام داریم که اتمام آنها به 8 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد. کلنگ‌هایی خورده شده و بدون اعتبار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: توقعاتی در سطح کشور داریم وممکن است امکان رفع این مشکلات تا 4 سال آینده وجود نداشته باشد. البته برای این اماکن مبالغی هزینه شده و اقداماتی در راستای ساخت صورت گرفته که خواسته یا ناخواسته فرسوده می‌شوند.

معاون امور استان‌ها، پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به یکی از معارضین گفت: ورزشگاه تختی تهران یکی از آن موارد است که وارث چنین شرایطی شده است. بنیاد مستضعفان حکم قلع و قمع 50 درصد را گرفته که این حکم قطعی است اما واحد حقوقی ما با رئیس جدید این بنیاد صحبت کرده است و چنین حکمی را با همکاری رئیس جدید متوقف کرد. در عین حال بنیاد مستضعفان حساب اداره کل ورزش را بسته بود که با مساعدت رئیس جدید این بنیاد حساب‌ها باز شد.

خادم با اشاره به پروژه نقش جهان گفت: بالغ بر 10 سال است که از زمان آغاز به احداث و کار به این ورزشگاه گذشته است. این ورزشگاه معارضینی دارد و حساب‌های اداره‌کل به خاطر این ورزشگاه بسته بود. خوشبختانه با تعامل و همکاری به نتایج خوبی دست یافته‌ایم و حساب‌ها باز شده است. شهرداری، یک شرکت خصوصی، شرکت فولاد و یک فرد خصوصی می‌خواهند با توافق‌های صورت گرفته کار را در دست گرفته و آن را تا یکی دو سال آینده به اتمام برسانند. هفته آینده معاون اول ریاست جمهوری سفری را به استان اصفهان خواهد داشت و در این مورد رایزنی‌هایی را انجام داده و این ورزشگاه را به استان واگذار می‌کند.

وی با اشاره به یکی دیگر از وظایف خود در وزارت ورزش و جوانان که بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس است، گفت: به موجب حکم قانونی موظف بودیم از طریق مزایده این 2 باشگاه را خصوصی کنیم. در همین راستا کار خود را از پایان سال گذشته آغاز کردیم که مطرح کردن اتفاقات پیرامون این 2 باشگاه تکرار مکررات است. البته قرار بود امروز بعدازظهر وزرای اقتصاد، دادگستری و ورزش دیداری سه‌جانبه با هم درباره شرایط این 2 باشگاه داشته باشند که لغو شد اما احتمالا طی چند روز آینده محقق می‌شود. با توجه به پیگیری‌هایی که داشتیم تمام تلاش و کارهای خود را در این راه بستیم تا مانع از عقیم ماندن خصوصی سازی این 2 باشگاه با وجود بدهی‌های چندمیلیاردی برای حضور در لیگ برتر شویم. برای اولین بار این 2 تیم با پول «توجیبی» خود توانستند تیم را ببندند تا به امروز پرسپولیس بالغ بر 12 میلیارد و استقلال بالغ بر 10 میلیارد هزینه کرده است که بیش از 80 درصد این مبالغ از طریق اسپانسرهایی بوده است که این 2 تیم را حمایت می‌کنند. مابقی موارد هم از بدهی‌های گذشته آنهاست که اعلام وصول کرده و طلب‌های خود را پس گرفته‌اند.

نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در امور استقلال و پرسپولیس با بیان اینکه مشکل خاصی با اسپانسر استقلال نداریم، گفت: فکر می‌کنم تا یک ماه آینده تمامی تعهدات خود را این اسپانسر مالی پرداخت کند. این در شرایطی است که قرار بود این اسپانسر در یک فصل این مبالغ را پرداخت کند اما براساس صحبت‌های مدیران باشگاه استقلال احتمالا تا یک ماه آینده کل مبلغ 20 میلیارد تومان تسویه می‌شود. در مورد پرسپولیس هم اسپانسر تا به امروز 10 میلیارد تومان را تامین کرده و 5 میلیارد مابقی را خرد کرده است. تاکید شدیدی دارم که وزارت ورزش و جوانان کمک مالی به این 2 تیم انجام نداده و هرچه بوده از طریق اسپانسر بوده است. قطعا بدانید اگر چنین کاری می‌کردیم رسانه‌ای می‌شد و چنین بحثی قطعا مخفی نمی‌ماند.

خادم گفت: جلساتی را با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی داشتیم و آنها عنوان کردند تا 3 ماه آینده مزایده‌ای برای فروش این 2 تیم برگزار می‌شود. همان طور که آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد اعلام کرده از یکی دو ماه گذشته وزارت ورزش و جوانان در قبال این 2 تیم وظیفه‌ای نداشته و وظیفه ما تمام شده است. هر سوالی از این پس در مورد این 2 باشگاه وجود دارد باید از وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی پرسیده شود.

وی با اشاره به اینکه قرار بود حسابرس‌هایی در باشگاه مستقر شوند، گفت: این امر از دسترس ما خارج است و باید با تایید سازمان حسابرسی کل کشور و وزارت اقتصاد و دارایی محقق شود. ما در این زمینه نمی‌توانیم اظهارنظری انجام دهیم. به زودی جلسه 3 وزیری که از آنها نام بردم برگزار شده و نتایجی در این باره به دست خواهد آمد.

معاون امور استان‌ها، پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خصوص اینکه شما گفته بودید هر فردی که مبلغ بیشتری پول بدهد اسپانسر پرسپولیس می‌شود و هدایتی چندی پیش اعلام کرده حاضرم 2 میلیارد بیشتر از مبالغ کنونی یا مبالغ هر اسپانسری پرداخت کنم، گفت: نسبت به افرادی که در تمام مدت که در دوران خودم چه ورزش می‌کردم و چه در بخش نظارتی بودم و چه سمتی داشتم همه آدم‌هایی که می‌آیند از خارج ورزش و هزینه می‌کنند قابل احترام هستند.

او ادامه داد: اگر ورود آنها منطقی باشد باید از این افراد حمایت کرد اما برخی مواقع بدون برنامه افرادی دعوت شده و فارغ از هر تصویر و فکری ورود کرده و به هر دلیلی هزینه‌های بسیاری را انجام دادند اما اعتقاد دارم رفتار کل جامعه ورزش کشور با این افراد منصفانه و درست نبود. نگاهی پدرانه به آنها نداشتیم و فقط تا زمانی که این افراد امکان هزینه کردن را داشتند به آنها توجه کرده و هرگاه انتظار یک حمایت را از ما ورزشی‌ها داشتند دریغ کردیم و باعث شدیم صدها نفر دیگری که می‌خواهند وارد ورزش شوند، فرار کنند، خیلی از افراد که تمایل داشتند وارد ورزش شوند اعتمادشان سلب شد و برای افرادی که وارد شدند حواشی‌های مختلفی ایجاد شد.

وی افزود: این افراد به طور مشخص برای جامعه شناخته شده هستند. اگر کسی مشکل دارد باید بازداشت شود یا اموالش باید مورد توقیف قرار گیرد و یا موارد دیگر. وظیفه ما نیست تا زمانی که به عنوان شهروند ایرانی این افراد می‌توانند فعالیت کنند به آنها انگ بزنیم و اجازه فعالیت را به آنها ندهیم.

معاون امور استان‌ها، پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: روی صحبتم شخص خاصی نیست و منظورم همه هستند. خیلی‌ها علاقه دارند در ورزش هزینه کنند اما صادقانه می‌گویم که انتظار بنده این است که دوستان این را در نظر بگیرند که وزارت ورزش و جوانان مقابل آنها نیست. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که آنها مورد حمایت ما باشند پس دلیلی ندارد که با آنها مقابله کنیم. این ادبیاتی که در مطبوعات منتقل می‌شود، حتما حواشی را به خودشان منتقل می‌کند. درست است هزینه کردن در ورزش، زمینه خیلی مسائل مثبت را فراهم می‌کند اما این اقدام سیاست و کیاست خود را می‌خواهد.

خادم ادامه داد: پاسخ شما در مصاحبه این دوستان در زمانی که با بنده مذاکره می‌کردند در مطبوعات وجود دارد، 80 درصد صحبت‌هایی که مطرح شده است عین واقعیت بوده، عزیزان مطالبی را عنوان کردند که شرایط بهتری نسبت به آنها برای ما وجود داشت. قراردادهایی که برای استقلال و پرسپولیس بسته شده است عیناً در اختیار دوستان قرار دارد. نسخه‌ای تیپ در این‌باره وجود دارد که با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی ایجاد شد، این نسخه برای هر دو باشگاه وجوددارد. ارائه این نسخه فقط با نظارت نهادهای نظارتی نبوده بلکه سازمان خصوصی‌سازی هم در آن نظراتی داشته است. دستگاه نظارتی در چارچوب و ریز اتفاقات این دو قرارداد قرار دارد.

وی یادآور شد: در آن مقطع‌ که اسپانسر با دو تیم استقلال و پرسپولیس قرارداد می‌بستند تصمیم‌گیرنده فقط یک نفر نبوده بلکه یک وزارتخانه در این باره تصمیم می‌گرفته است. تعدادی قبل از سال جدید آمدند و شروط ما را قبول نکردند تا ساعت 10 شب روز چهارشنبه‌سوری درگیر همین دوستان بودیم، چطور در آن زمان این اعداد و ارقام وجود نداشت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: