جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 مرداد 1393     
طرح ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی با بهره گیری از زیر ساخت های الکترونیکی

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز ؛ مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهرداری تهران، در خصوص به کارگیری راهکارهای قانونی برای ایجاد فرهنگ توجه به معاینه فنی خودرو گفت: با توجه به پایین بودن مبلغی که برای معاینه فنی در نظر گرفته شده می توان دریافت که در زمینه عدم مراجعه صاحبان خودرو برای انجام معاینه فنی ، مشکلاتی از قبیل مبلغ زیاد هزینه دریافتی دخالتی نداشته و برای ترغیب شهروندان به انجام معاینه فنی نیاز به بررسی های بیشتر کارشناسی است.

مهندس ولی آذروش در ادامه گفتگو با خبرنگارشهرداری نیوز گفت: در حال حاضر، به جهت در نظر گرفتن اقدامات تشویقی در این زمینه با برخی بیمه ها مذاکراتی داشته ایم و امیدواریم حرکت های تازه ای را در راستای آن شاهد باشیم.

وی در ادامه افزود: در همین زمینه به مناسبت "روز خبرنگار"، خودرو تمام خبرنگاران به صورت رایگان در مراکز معاینه فنی بازدید شد که این اتفاق برای نخستین بار در مجموعه ما رخ داد.

آذروش در پاسخ به این پرسش که  آیا برای خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه ای در نظر گرفته می شود، خاطر نشان کرد: شاید در حال حاضر اعمال دقیق  قوانین بازدارنده (به صورت جریمه و  برخورد شدید) انجام نشود اما نداشتن گواهی معاینه فنی طبق قانون  جزء جرائم اصلی به شمار آمده  و مبلغ جریمه آن نیز 20 هزار تومان اعلام شده است.

وی در ادامه افزود : البته  گاهی نیاز به اجرای جدی قانون توسط پلیس راهور احساس می شود ، چرا که به عنوان مثال در تعطیلات عید فطر امسال، اعمال قانون در این زمینه صورت گرفت و بدین ترتیب تعداد مراجعات به مراکز افزایش یافت . ترجیح ما بر این است که برای ایجاد الزام در انجام معاینه فنی در ابتدا امر نباید سراغ اقدامات تنبیهی رفت . با اطلاع رسانی توسط رسانه ها و آموزش شهروندان ، می توان  اهمیت موضوع معاینه فنی را در نظر شهروندان پر رنگتر از گذشته ساخت.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو در خصوص طرح ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی با بهره گیری از زیر ساخت های الکترونیکی و انطباق با معاونت راهنمایی و رانندگی گفت: بر اساس مصوبه دولت برای ساماندهی به مراکز معاینه فنی در سراسر کشور ، وزارت کشور یکی از کاملترین نرم افزار ها را در زمینه معاینه فنی در دست طراحی دارد که در این ارتباط چند کلان شهر و بلاخص شهرداری تهران از چند سال گذشته به عنوان پیشگام ، چنین نرم افزاری را با صرف هزینه زیاد ، با قابلیت های نظارتی و مدیریتی در مراکز تحت پوشش نصب کرده اند و  در حال همکاری هستند.

آذروش  در خصوص اصلاح آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی افزود : در حال حاضر اقداماتی در جهت اصلاح 3 آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگه با همکاری وزارت کشور در حال انجام است  که بر اساس آن در تمامی مراکز معاینه فنی کشور،  استانداردها یکسان سازی خواهند شد. بدین ترتیب ، در انجام معاینه فنی در سطح کشور وحدت رویه ای را ایجاد خواهیم کرد و نظارت بر انجام معاینه فنی دقیق تر صورت خواهد گرفت.

آذروش با اشاره به ابلاغیه سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص کنترل کاتالیست و کنیستر خودروها از ابتدای سال 91  خاطر نشان کرد: در حال حاضر به رغم ابلاغ کنترل کنیستر و کاتالیست در مراکز معاینه فنی توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، به علت عدم ابلاغ دستورالعمل نحوه کنترل و بازدید و همچنین عدم اصلاح حدود مجاز آلایندگی توسط آن سازمان، اجرای آن در مراکز عملیاتی نشده است .

آذروش در خصوص زمان دقیق مراجعه خودرو ها برای معاینه فنی  گفت: با توجه به اینکه بیشتر خودروهای در حال تردد شهر تهران، از نوع خودروهایی با موتور انژکتوری هستند، باید توجه داشت که با به وجود آمدن خرابی در یکی از سنسورها ، عملگرها و یا کاتالیست ، خودرو به سرعت در شرایط ناسالم قرار گرفته  که با مراجعه به مراکز معاینه فنی می توان از وضعیت کارکرد خودرو مطلع شد و در صورت ایراد نسبت به تعمیر آن در جهت کاهش میزان آلایندگی خودرو اقدام کرد.

وی درادامه افزود: عمر مفید برای استفاده از کاتالیست در خودروهای دارای استاندارد یورو 2 ، در شرایط کارکرد صحیح موتور 80 هزار کیلومتر و یا سه سال در نظر گرفته می شود  که در صورت ارزیابی عمر مفید کاتالیست بر حسب زمان برای خودروهای مورد استفاده  در حمل و نقل عمومی ، به دلیل پیمایش زیاد در مدت زمان کوتاه ، این زمان زودتر فرا می رسد.

آذروش در خاتمه گفت: اخیرا ستاد معاینه فنی خودرو تهران در پروژه تعویض کاتالیست حدود 3 هزار دستگاه خودرو پراید تاکسی که به صورت رایگان با هزینه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده است به عنوان ناظر مشارکت داشته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: