جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 26 مرداد 1393     
تشریح برنامه تحول نظام سلامت

فارس: وزیر بهداشت با تشریح اجرای برنامه تحول نظام سلامت از بررسی و نظارت ظرف 6 ماه آینده خبر داد و گفت: سختی کار پرسنل پزشکی و پرستاری بهبود می‌یابد بازرسان ویژه اعزام می‌شوند کمیته‌های بیمارستانی راه‌اندازی شده و بساط واسطه‌گری آزمایشگاهی برچیده می‌شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در دومین اجلاس معاونان درمان کشور گفت: برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت به چالش‌ها و فرصت‌ها باید پرداخت که بدون نگاه صحیح و اعتبارات لازم مدیریت این برنامه امکانپذیر نیست. این در حالی است که دولت از این طرح حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: تصورم این است که با حمایت دولت می‌توانیم این طرح را با خیال راحت اجرا کنیم. البته برخی‌ها علاقه دارند که این طرح را ناپایدار نشان دهند و حتی منابع ناپایدار برایش تعریف کنند.

وزیر بهداشت گفت: طرح تحول نظام سلامت راهی طولانی در پیش دارد اما شرایط کشور در ماه‌ها و سال‌های آینده بهتر خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: رئیس‌جمهور عنوان کرده که نامه‌های بسیاری به وی داده‌اند در مورد اینکه برای این طرح هزینه نشود چون یک چاه ویل است و رضایتمندی از آن حاصل نمی‌شود اما در مجموع شخص رئیس‌جمهور حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: حتی در دیدارهایی که با رهبر داشته‌ام ایشان عنوان کردند که کار در حوزه سلامت با تلاش و تدبیر نتیجه می‌دهد.

وی ادامه داد: بنابراین فرصتی برای ما به وجود آمده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در این رابطه تعدادی بسته خدمتی تعریف و اجرا کردیم که اولین بسته فرانشیز بیماران بود که به جای مردم دولت هزینه‌ها را پرداخت کرد. هر چند که در این میان بیمه‌ها خیلی اذیتمان می‌کنند.

وزیر بهداشت در زمینه هزینه کردن تجهیزات پزشکی نیز گفت: توصیه می‌کنم روسا و مدیران بیمارستانی خریدی را انجام ندهند بلکه این کار را بر عهده کمیته بیمارستان قرار دهند و پزشکان در این کار دخیل شوند تا دیگر مشکلات گذشته که به عنوان مثال معرفی برخی تجهیزات پزشکی روی سایت بود اما فقط در تهران مصرف می‌شد نباشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید جلوی مصرف تجهیزات پرهزینه و تجویزهای متعدد را گرفت. این کار با ایجاد کمیته‌های بیمارستانی و حضور پزشکان میسر است که اگر تا چند ماه آینده این کمیته‌ها ایجاد نشوند کار سخت‌تر خواهد شد.

وزیر بهداشت همچنین در رابطه با مصرف دارو در این طرح گفت: اگر لیست دارویی برای بیمارستان‌ها تعریف شود صرفه‌جویی امکانپذیر خواهد بود و از تجویزهای القایی جلوگیری می‌شود.

هاشمی همچنین با تأکید بر اینکه تا پایان سال باید آزمایش‌های بیمارستانی در بیمارستان‌ها انجام شود گفت: باید بساط واسطه‌گری در حوزه آزمایشگاهی برچیده شود تا از یک طرف فرانشیز پرداخت پرسنل به موقع شود و هم تخلف روسای دانشگاه و بیمارستان مشخص شود.

هاشمی گفت: طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت آغاز شد و باید پرداخت‌های پرسنل نیز به موقع پرداخت شود. این اعتبارات را در بانک‌ها نگذارند و سودش را بگیرند. این کار بسیار ناپسندی است. مانند برخی دستگاه‌ها که چنین پول‌هایی را در بانک‌ها قرار می‌دهند و خیرش به مردم نمی‌رسد.

هاشمی با اشاره به بهبود هتلینگ بیمارستانی در بسته سوم خدمات گفت: این بسته مانند خدمات اورژانس بسیار مهم است بنابراین از ابتدای مهر تیم‌های ارزیابی برای بررسی هتلینگ بیمارستان‌ها شروع به کار می‌کنند چرا که سه ماه اجرای این برنامه سپری شده و در 6 ماه آینده بر روی طرح نظارت آغاز می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت حجم کاری پرسنل پزشکی مخصوصاً پرستاران بسیار بالا رفته و برای حل مشکلات این قشر تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم تا طبق بخشنامه از دانشجویان سال آخر پرستاری در قالب قراردادهای شرکتی استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر خود به یکی از استان‌های شمال کشور گفت: در بازدید سرزده‌ای که از بیمارستان داشتم جالب بود که بیشترین گلایه مردم درباره کمبود تجهیزات یا متخصص نبود بلکه به تمیز نبودن محیط بیمارستان یا خراب بودن سرویس‌های بهداشتی معترض بودند.

 

وزیر بهداشت گفت: بهبود این شرایط که دیگر اعتبار نمی‌خواهد فقط مدیریت خوب می‌خواهد البته ظاهر بیمارستان فقط رنگ کردن آن نیست و کسانی که با من در بخش خصوصی کار کرده‌اند می‌دانند که مهمترین شرط بررسی بنده از مدیرانم عدم ریزش نیروهای زیرمجموعه آن است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: پرستار باید مهربان و پزشک پاسخگو باشد بنابراین مدیران بیمارستانی در برخورد با پرسنل زیرمجموعه باید بیشتر دقت کنند و در مدیریت توجه بیشتری به خرج دهند.

وی در مورد کمبود اتاق ویژه و برخوردهای نادرست با بیماران گفت: این کار غیرانسانی است و اگر عزیزان خودتان در چنین شرایطی باشند باز هم با آنها این برخورد را می‌کنید.

وی در مورد مدیریت بخش خصوصی گفت: به نظر بنده مدیران با ارزش کسانی هستند که ارزش نیروهای خود را بدانند بنابراین هرچقدر ریزش این پرسنل کمتر باشد ارزش مدیر بالاتر می‌رود.

هاشمی در مورد بسته خدمتی پزشکان مقیم گفت: با این بسته هنوز مشکل دارم و باید پخته‌تر شود و نباید اعتبارات آن بیجا هزینه شود. در بعضی جاها نباید زور بگوییم برخی از شهرها متخصصان زن به تعداد کمی دارند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که 15 شب شیفت بدهند و نباید آنها را فراری دهیم بلکه باید میزان فراری‌های کادر پزشکی از بیمارستان‌ها را بررسی کنیم.

وی در مورد ماندگاری پزشکان ادامه داد: در شهری که بیمارستان خصوصی ندارد از پزشک انتظار داریم که در بیمارستان دولتی خدمت کند و بیماران خود را به آنجا بیاورد. مسلماً باید چنین پزشکانی دستمزدهای بیشتری داشته باشند. البته به شرطی که زیرمیزی نگیرند چون با آنها برخورد می‌کنیم.

وزیر بهداشت همچنین در مورد اجرای بسته ترویج زایمان طبیعی به جای سزارین گفت: روسا و مدیران بیمارستانی باید کاری کنند تا عمل سزارین از بیمارستان‌های آنها به بخش‌خصوصی نرود. در گذشته اکثر بخش‌های زایمان طبیعی از بین رفت بنابراین پیشنهاد می‌کنم با اعتبارات خوبی که در این زمینه اختصاص داده شده ارائه خدمات زایمان طبیعی را در بیمارستان‌ها جدا کنیم.

وزیر بهداشت از حل مشکلات پرستاران و سختی کار برخی از گروه‌های پزشکی تا پایان ماه خبر داد و گفت: با وجود اینکه ما سختی کار پرسنل را در اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌بینیم با این وجود صرفه‌جویی در مصرف دارو و تجهیزات پزشکی بسیار مهم است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: