جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 25 مرداد 1393     
بکارگیری سیستم های هوشمند در ناوگان اتوبوسرانی در جهت رضایت مندی شهروندان

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ؛ مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی ، در خصوص سنجش میزان ارتقا در عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی با توجه به موضوع به کارگیری سیستم های هوشمند در ناوگان اتوبوسرانی گفت: برای داشتن یک ناوگان اتوبوسرانی کارآمد در شهر تهران، باید به شاخص های بسیاری در زمینه رسیدن به یک اتوبوسرانی مدرن و کارآمد توجه داشت،با در نظر گرفتن این امر که تمام اقشار بتوانند از این ناوگان استفاده کنند و میزان خوبی از رضایتمندی در میان شهروندان به وجود آید.

مهندس پیمان سنندجی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: در این زمینه یک سری شاخص هایی به شکل مقیاس جهانی ، تحت عنوان "عیار سنجی اتوبوسرانی با شاخص های کلیدی عملکرد " وجود دارد، شاخص هایی مانند : " آموزش"  ، " محیط زیست " ، "مسافر" و " ایمنی" و...

وی در ادامه افزود : در شاخص "آموزش" ؛ جابه جایی مسافر ، کیلومترهای طی شده و آموزش پرسنل را می توان نام برد. در شاخص "مسافر "؛ ظرفیت مسافر ، اطلاع رسانی پویا، اتوبوس های کف پایین ، درصد اتوبوس های با سرویس دهی به موقع ، نظم و ترتیب (زمان تاخیر اتوبوس ها) و رضایتمندی مسافر مطرح است .

سنندجی با اشاره به اهمیت دو شاخص "ایمنی" و "محیط زیست " ، خصوصیات آن را بر شمرد و گفت: از مباحثی که در شاخص "ایمنی" دارای اهمیت است، می توان تعداد تصادفات اتوبوس ها در کیلومتر ساعت پیمایش شده و تعداد مسافر را عنوان کرد و در زمینه شاخص "محیط زیست " نیز به سوخت دیزل یا CNG ، میزان درصد ناوگان دارای استاندارد های یورو و میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در کیلومتر بر مسافر و کیلومتر طی شده اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: این موارد شاخص هایی است که بر اساس آن می توان برای ناوگان حمل ونقل برنامه ریزی کرد و بر اساس آن به ناوگانی مدرن و کار امد دست یافت.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی در خصوص یکی از مهمترین شاخص ها که اتوبوسرانی مطالعات خود را روی آن آغاز کرده است ، گفت: در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی مطالعات گسترده ای در زمینه "متوسط زمان انتظار مسافر برای رسیدن اتوبوس به ایستگاه " ،" محدوده زمانی قابل قبول اعلام شده به مسافران"و "کنترل بر اعزام به موقع از مبدا " انجام داده است .

وی در ادامه افزود: این موارد از دسته موضوعاتی است که در بحث مدیریت سیستم و سنجش عملکرد بسیار با اهمیت است و در خصوص آن اقدامات مفصلی  انجام شده است.

سنندجی  خاطر نشان کرد: از زمان اجرای این طرح، اقدامات موثری در زمینه آموزش ، تجهیز اتوبوس ها به GPS  و آموزش مدیران صورت گرفته که در کل در زمینه اجرایی آن ، حدود 400 دقیقه انحراف از طرح در رزوهای عادی گزارش شده است .

وی در ادامه افزود: در خصوص شاخص عملکرد، این طرح به صورت آنلاین رصد می شود و توانسته ایم ضمن مطالعه و بررسی مشکلات بیشتر موانع را از سر راه برداریم. با توجه به اینکه  متوسط  زمان انتظار اضافی برای رسیدن اتوبوس در خطوط خوب اتوبوسرانی 5/1 و در سایر خطوط بین 1 تا 3 دقیقه است و این رقم در مورد اتوبوس های شهر لندن 1/1 دقیقه است ، می توان گفت که در سطح خوبی قرار گرفته ایم . البته هنوز انحراف متوسط عدد بالایی را نشان می دهد که باید روی آن کار کرد .

سنندجی گفت: در بحث تصادفات شاخص ایمنی  و امنیت مطرح می شود که در آن موارد متعددی مانند " تعداد مسافر مصدوم شده در تعداد برداشت مسافر" یا "تعداد تصادف حادث شده با شخص سوم"  را می توان بررسی کرد. که در زمینه آن نیاز به کنترل آنلاین و رصد اتوبوس ها با سیستم های هوشمند است و کار کنترل دقیق آن با نظارت انسانی ممکن نیست .

 وی در ادامه گفت: در این روش عملکرد رانندگان ناوگان اتوبوسرانی از طریق نظارت ها و گزارشات میدانی و سیستم های کنترلی با دو روش تشویق و تنبیه تحت  کنترل در  خواهد آمد.

سنندجی در خاتمه در خصوص اعتبار دریافتی ناوگان حمل و نقل از منابع بودجه ای دولت برای نوسازی گفت: قرار است تا پایان سال حدود 400 دستگاه اتوبوس فرسوده مورد بازسازی قرار بگیرد و از ابتدای سال تا کنون 100 اتوبوس از محل بودجه شهرداری  نوسازی شده و با تخصیص مابقی این بودجه به ناوگان حمل و نقل شاهد اتفاقات بهتری تا پایان سال باشیم .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: