جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 25 مرداد 1393     
۲۱ استان درگیرآلودگی هوا

تسنیم: سیدمحمد مجابی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به توجه دولت یازدهم به مسائل زیست محیطی اظهار کرد: رئیس جمهور در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد به مسائل محیط زیست و دریاچه ارومیه اشاره کردند که این نشان از اهمیت محیط زیست در دولت یازدهم دارد.

وی گفت: در دولت سابق شورای محیط زیست و حتی دو مناطق حفاظت شده منحل اعلام شد و این امر نشان می‌دهد که در یک دولت محیط زیست در اولویت قرار می‌گیرد و در دولت دیگر چندان اهمیتی ندارد. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: سیاست‌گذاری کلان محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال اصلاح است و در همین راستا کمیته‌ای خاص محیط زیست نیز تشکیل شده است.

۱۰.۶ درصد مناطق کشور در اختیار سازمان محیط زیست است

وی با اشاره به اینکه ۱۰.۶ درصد مناطق کشور در اختیار سازمان محیط زیست قرار دارد، گفت: در حال حاضر فقط ۲ هزار و ۷۰۰ محیط‌بان در سطح کشور وجود دارد که در همین راستا با کمبود نیروی انسانی و از همه مهمتر عدم انگیزش نیروی انسانی مواجه هستیم.

مجابی با بیان اینکه در حال حاضر برای حفاظت از محیط زیست درگیری های فراوانی داریم، افزود: هم‌اکنون با شرایطی که همه مقید به مسائل محیط زیست باشند فاصله زیادی وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نقش مردم را در مسائل زیست محیطی موثر دانست و اظهار کرد: بزرگترین و مهمترین افرادی که در محیط زیست نقش دارند مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های غیر دولتی و مردم نهاد است.

وی با اشاره به شرایط مناسب و وضعیت جغرافیایی استان کردستان گفت: در کردستان موقعیت‌های بی نظیری همچون وجود مناطق حفاظت شده بیجار و قروه، درختان بلوط و بنه، وجود ۵ حوزه آبخیز و سرشاخه‌های اصلی سفیدرود، زرینه رود و کرخه نشان از اهمیت استان کردستان را دارد.

مجابی تصریح کرد: دریاچه زریبار مریوان با داشتن ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار مساحت و داشتن پناهگاه حیات وحش به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان از دیگر وی‍ژگی‌های این استان است.

وی توسعه را حق جامعه بشری ذکر کرد و گفت: اگر در استان کردستان تاکنون توسعه بی بند و باری صورت نگرفته باید از این به بعد نیز سعی شود که چنین اتفاقی نیافتند چرا که هزینه بالایی دارد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در کشورمان به لحاظ وجود فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی مسائل محیط زیست مورد توجه جدی بوده و حتی در حقوق اسلامی ایران به این مسئله بیشتر توجه شده است.

۲۱ استان کشور درگیر آلودگی هوا

مجابی با اشاره به چالش‌های بزرگ زیست محیطی، خاطرنشان کرد: در برنامه دوم توسعه فقط آلودگی هوا مطرح شد در برنامه سوم توسعه ۵ شهر آلوده کشور درگیر بودند و در برنامه چهارم آلودگی به ۷ شهر کشور سرایت کرد اما اکنون ۲۱ استان کشور درگیر آلودگی هوا هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ دشت کشورمان نیز به دلیل افت آب‌های زیرزمینی دچار تهدید جدی زیست محیطی هستند که باید سعی کرد در برنامه ششم توسعه بیشتر به مسائل آب و بحران کم آبی توجه شود.

در این مراسم عبدالوحید ریاضی‌فر به عنوان مدیرکل جدید محیط زیست کردستان معرفی و از خدمات ناصح قادری قدردانی شد




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: