جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 23 مرداد 1393     
توجه به معاینه فنی ؛ یکی از راهبردهای رسیدن به مدیریت شهری موفق

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز ؛ مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهرداری تهران، در خصوص دلایل اهمیت مبحث معاینه فنی خودرو گفت: در شرایطی که رفع آلودگی هوای تهران یکی از اولویت های مدیریت شهری بوده و نیز با توجه به اهدافی که مجموعه معاینه فنی خودرو بر اساس آن شکل گرفته و نیازی که در زمینه تأمین ایمنی شهروندان  و رفع آلاینده های هوا و محیط زیست وجود دارد، رسالت و شرح وظایف  ستاد معاینه فنی خودرو تعریف شده است . 

مهندس ولی آذروش در ادامه گفتگو با خبرنگارشهرداری نیوز گفت: شاه بیت تشکیل ستاد معاینه فنی خودرو این موضوع بوده که بتواند مراکزی استاندارد ، جهت  ارائه خدمات در زمینه ایمنی و کاهش آلودگی هوا راه اندازی کند .

وی در ادامه افزود : اعتقاد راسخ در مجموعه ستاد معاینه فنی بر این است که شرایط باید به گونه ای باشد که تمامی مالکان خودرو،  برای تامین  سلامتی و ایمنی خودشان ارزش قائل شده و سعی در پاک نگه داشتن محیط زیست شهری خود داشته باشند. با توجه به ضعیف بودن اهرم فشار در زمینه الزام شهروندان به رعایت قوانین و مقرراتی از این دست ، امیدواریم شرایطی فراهم آید که شهروندان به انجام معاینه فنی تشویق و ترغیب شوند.

آذروش با توجه به شرایط موجود مراکز معاینه فنی در سطح شهر تهران بیان داشت: علارقم سرمایه گذاری هنگفتی که بابت تاسیس مراکز معاینه فنی مکانیزه خودرو انجام شده است، باید گفت که هنوز از تمامی ظرفیت های ای این مراکز استفاده نمی شود. در حال حاضر در سطح شهر تهران با یک توزیع مناسب، 14 مرکز معاینه فنی خودرو سبک (با 40 خط )، 5 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین ( با 6 خط ) و 10 خط معاینه فنی موتور سیکلت مشغول به ارائه خدمات هستند.

وی در ادامه افزود: ازنتایج فعال بودن این مراکز، کمک به کاهش آلایندگی هوا و  بهبود در شرایط عبور و مرور شهری و بین جاده ای و نیز رسیدن به محیط زیستی سالم و عاری از آلاینده ها بوده است.

آذروش گفت: با توجه به شرایط موجود، دیدگاهی که ستاد معاینه فنی خودرو همواره داشته این است که؛ در قالب یک خط مشی و سیاست گذاری مستمر که چهارچوب اصلی آن "رعایت مقررات و ضوابط " ، " کاهش آلودگی هوا " ، " کاهش تصادفات جاده ای" ، و" کاهش مصرف سوخت" است ، فعالیت خود را ادامه داده و در جهت بهبود شرایط حرکت کند.

وی در ادامه افزود : با توجه به اینکه برای احداث و راه اندازی یک مرکز مکانیزه فنی معاینه خودروهای سنگین در حدود 300 میلیون تومان و برای راه اندازی مرکز معاینه فنی خودرو سبک 200 میلیون تومان هزینه شده است . اکنون که این سرمایه ها جهت بهبود شرایط فنی خودروها فراهم آمده ، انتظار ستاد معاینه فنی تهران بر این است که با وضع شرایط تازه از حداکثر امکانات و ظرفیت های موجود استفاده شود .

آذروش در خصوص ظرفیت روزانه مراکز فعلی معاینه فنی در تهران گفت: بالغ بر 40 هزارمتر مربع فضا در شهر تهران آمادگی پذیرش روزانه 6 هزار دستگاه خودرو  را دارد. اما در شرایط فعلی بر اساس آمار مراجعات ثبت شده در مراکز ، بیش از 70  درصد از ظرفیت اسمی این مراکز خالی است .

وی در خاتمه در خصوص دلایل این عدم اقبال خاطر نشان کرد: عدم قانون مندی شرایط حاکم بر موضوع معاینه فنی ،  نبود نظارت های دقیق  قانونی ، عدم اعمال قانون از جانب پلیس می تواند از دلایل این عدم استقبال از جانب شهروندان باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: